Ny dator - Webhallen config - Dator hänger sig.

Permalänk

Ny dator - Webhallen config - Dator hänger sig.

Hej!

Köpte en ny dator i fredags på @webhallen . Närmare bestämt denna https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258939-...

I fredagskväll så hängde den sig rakt ut när jag satt i starcraft 2 och spelade. Hördes ett ljud i hörlurarna o sen bara frös allt rakt ut. Fick köra powerknappen då inget annat fungerade. Nu idag satt jag spela Overwatch och samma sak hände igen. Testade ladda ner speccy då en polare sa kolla tempen men verkade vara okej där. Ligger på runt 20-40 grader på grejerna. Får ju kontakta webhallen tänker jag men kanske någon har något mer jag kan felsöka själv eller så?

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichFroning:

Hej!

Köpte en ny dator i fredags. Närmare bestämt denna https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/258939-...

I fredagskväll så hängde den sig rakt ut när jag satt i starcraft 2 och spelade. Hördes ett ljud i hörlurarna o sen bara frös allt rakt ut. Fick köra powerknappen då inget annat fungerade. Nu idag satt jag spela Overwatch och samma sak hände igen. Testade ladda ner speccy då en polare sa kolla tempen men verkade vara okej där. Ligger på runt 20-40 grader på grejerna. Får ju kontakta webhallen tänker jag men kanske någon har något mer jag kan felsöka själv eller så?

Tack för mig.

Kollade du temperaturen utan att ha något spel igång? Prova spela en liten stund med speccy igång i bakgrunden och kolla sen vad temperaturen ligger på. Låter som CPU-kylaren tappat kontakt pga frakten och CPUn överhettar.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk

@Pamudas:

Ja CPU låg på 40 typ i windows, spelade lite nu och den hängde sig igen, kom in o startade speccy o då var den på 60+ men gick ner snabbt direkt nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RichFroning:

@Pamudas:

Ja CPU låg på 40 typ i windows, spelade lite nu och den hängde sig igen, kom in o startade speccy o då var den på 60+ men gick ner snabbt direkt nu.

Hör av dig till @Webbhallen och fråga hur det är med garantin om du själv öppnar sidoplåten och kollar kylaren(inte alltid att du ens får öppna datorn och se utan att garantin ryker). Troligtvis vill de att du ska skicka in den till service så de själva kan se vad felet är.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Hedersmedlem

@RichFroning Har du uppdaterat drivrutinerna? Ladda hem senaste från Nvidia (grafikkortet) och Asus (moderkortet). Vilken Bios-version har du? Testa även att koppla ur "onödigt" USB-tillbehör såsom extra hårddiskar, USB-hubbar osv.

Välkommen till Sweclockers btw!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

@RichFroning Har du uppdaterat drivrutinerna? Ladda hem senaste från Nvidia (grafikkortet) och Asus (moderkortet). Vilken Bios-version har du? Testa även att koppla ur "onödigt" USB-tillbehör såsom extra hårddiskar, USB-hubbar osv.

Välkommen till Sweclockers btw!

Hej!

Har hänt med de drivrutiner jag fick med plus de nyaste (grafikkortet). Ej kollat på drivisar till moderkort men borde väl ej hänga sig pga de eller? Ej kollat bios. Kan kolla senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmoddare

Hur har det gått, fått ordning på den? Om inte kolla eventloggen och se ifall något reggas där

Visa signatur