Permalänk
Medlem

Nya datordelar, 14 000

Hej!

Söker lite köpråd kring datordelar. Jag köpte https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/uppgraderingspak... under kampanjen Asus Cashback. Innan jag installerar dem tänkte jag slutföra inköpandet med helt nya delar.

Detta är vad jag har satt ihop hittills:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10461532/

Jag funderar på GTX 1080 Ti och vilken man då ska köpa, såg att det t.ex var kampanj på http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte-geforce-gtx-1080-ti-gam... så kanske ska köra på den istället?

Utöver det behöver jag en processorfläkt. Har de senaste 7 åren kört Corsairs egna slutna vattenkylning, men tycker de har stigit i pris på senare tid, och jag har aldrig överklockat/tänkt överklocka, i alla fall inte särskilt mycket så frågan är om man ska köra på en Noctua eller be quiet för 300-500?

Jag behöver även en ny SSD. Är lite kluven på hur jag ska göra, då jag redan har en SSD (Samsung 256 GB) men den är 5 år gammal. Jag vill ha OS på SSDn samt några spel, och lutar då åt en ny 500 GBare, tänker att några spel fyller en sån rätt snabbt. Kanske jag borde lägga OS på gamla SSD och bara spel på den nya?
Har läst lite trådar här om att i spel så är det knappt någon skillnad mellan en M.2 SSD och en SATA SSD. Har kollat på Samsungs;
https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer...
och
https://www.inet.se/produkt/4304783/samsung-850-series-evo-50...
Tankar?

Det jag behöver är alltså;

  • SSD

  • Grafikkort, 1080 Ti

  • Processorfläkt

  • RAM, 16 GB minst (kör 8 just nu och det funkar ok, kanske overkill att gå hela vägen till 32 direkt?)

  • Windows 10

Budget är inte helt satt i sten, kan gå upp/ner en tusenlapp eller två om det känns befogat.

Tack på förhand!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@davaa: anser också att 16gb ram är overkill. Jag skulle av ren o skär noja köpa en ny ssd för operativsystemet, kanske en liten m2:a sen ha spelen på en HDD (de som inte har massa loading screens - där största skillnad i spel syns). Ifall du inte tänkt överklocka "mycket" utan bara litegrann så räcker absolut luftkylning, lättare att montera också. Jag kör på be quiet pure rock och är nöjd med den! Kör på 1080TI, sjukt nice, har själv bara 1070. Sent svar, därför ajg inte vet om du handlat något redan; värt att kolla efter olika kampanjer och handla från olika sidor, skulle säga att du bör välja märke på grafikkortet efter företaget: gillar du msi/gigabyte/asus och deras kundsupport, kör på dem annars skulle jag säga EVGA för kundsupport eller palit för priset på korten då de presterar väldigt snarlikt om du frågar mig.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relioz:

@davaa: anser också att 16gb ram är overkill. Jag skulle av ren o skär noja köpa en ny ssd för operativsystemet, kanske en liten m2:a sen ha spelen på en HDD (de som inte har massa loading screens - där största skillnad i spel syns). Ifall du inte tänkt överklocka "mycket" utan bara litegrann så räcker absolut luftkylning, lättare att montera också. Jag kör på be quiet pure rock och är nöjd med den! Kör på 1080TI, sjukt nice, har själv bara 1070. Sent svar, därför ajg inte vet om du handlat något redan; värt att kolla efter olika kampanjer och handla från olika sidor, skulle säga att du bör välja märke på grafikkortet efter företaget: gillar du msi/gigabyte/asus och deras kundsupport, kör på dem annars skulle jag säga EVGA för kundsupport eller palit för priset på korten då de presterar väldigt snarlikt om du frågar mig.

Bestämde mig för detta paketet: https://www.inet.se/kundvagn/visa/10481772/dator
Känner mig rätt nöjd, särskilt med din feedback!
Blev en vanlig Samsung SSD, så kör jag på en M2a senare, kanske redan till vintern. Valde Corsairs top-end kylare efter mycket om och men eftersom jag kört deras väldigt länge. Ang grafikkort är det egentligen EVGA jag gillar bäst, men kändes inte motiverat att dra på med 1-2k till för att få deras kort

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

@davaa: ser sjukt bra ut. Menade för övrigt att 32gb var overkill. Märkte att jag skrev 16gb - tycker det är perfekt mycket ram för tillfället! Sen är 32gb flångdyrt. Datorn du har nu kommer panga rejält!!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relioz:

@davaa: ser sjukt bra ut. Menade för övrigt att 32gb var overkill. Märkte att jag skrev 16gb - tycker det är perfekt mycket ram för tillfället! Sen är 32gb flångdyrt. Datorn du har nu kommer panga rejält!!

Härligt att du tycker det, blev väldigt nöjd själv!
Jo tänkte samma, maxar sällan ut 8 GB nu, så har inte alls problem. 16 GB känns framtidssäkert i alla fall i ett par år. Eftersom jag dessutom tog 2x8 GB så är det bara att klämma in två sen, dessutom lär väl RAM minnen ha gått ner i pris när det är dags att uppgradera.
Delarna kommer idag men blir inte bygge förrän i helgen, ser verkligen fram emot en monsterdator, har inte haft en "up-to-date" dator på 5 år, heller aldrig kört med ett så kraftigt grafikkort!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T