Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du kanske missat vilken tråd du skriver i

Nejdå, tänkte mer att personen ett par inlägg ovanför mig rekommenderade alla med Nvidia kort att mina Zcash istället för eth vilket jag tycker är ett bra råd. Så var mer i samma anda.

Permalänk

Oj vilken jobbig rubrik det var på denna tråden. Läser den hela tiden som om det är "dina Ethereum" det handlar om. Istället handlar det om att skörda Ethereum.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Du kanske missat vilken tråd du skriver i

Jo men man är ganska dum om man väljer att gräva Ethereum om ZCash ger bättre avkastning? Eftersom jag använder nicehash så väljer den automatiskt det som lönar sig bäst och det är nästan alltid Equihash/ZCash som körs på DDR5X korten. Mitt 1080 har gett bättre avkastning än mitt 1070 men det är ganska marginellt och om man enbart använder korten för mining så är 1070 det bättre valet eftersom det är billigare. Skulle jag använda mitt kort även för spel, så tycker jag nog 1080 är det bättre valet med dagens priser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dblade:

Väldigt ung. värden på mina kort (Inkomst - Elkostnad = Profit i SEK):
GTX 970, 9 SEK - 2 SEK = 7 SEK.
GTX 1080Ti, 26 SEK - 3 SEK = 23 SEK
GTX 1070/1080, 17 SEK - 2 SEK = 15 SEK

Annars kan man ju kolla med https://www.nicehash.com/?p=calc

Med ett Vega 56 tror jag man får ut lite mer än ett GTX 1070 när det gäller att räkna ETH men med högre strömförbrukning. Viktigt att höja minneshastigheten och sänka powerlimit för att förbättra prestandan/W.

Jag kunde inte hitta ethereum på den länken.

Vad tror du om denna sidan https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth?HashingPo... ?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jo men man är ganska dum om man väljer att gräva Ethereum om ZCash ger bättre avkastning? Eftersom jag använder nicehash så väljer den automatiskt det som lönar sig bäst och det är nästan alltid Equihash/ZCash som körs på DDR5X korten. Mitt 1080 har gett bättre avkastning än mitt 1070 men det är ganska marginellt och om man enbart använder korten för mining så är 1070 det bättre valet eftersom det är billigare. Skulle jag använda mitt kort även för spel, så tycker jag nog 1080 är det bättre valet med dagens priser.

Beror på vad man gör med sin avkastning. Vill man bara växla det mot kronor så snabbt som möjligt så visst eller orkar växla mot ethereum, men där blir lite avgifter att räkna med.

Om man istället "utvinner" det som fortfarande är ganska lönsamt men där möjligheten för värdeutvecklingen är större så är nog ethereum ett ganska bra val. Jag själv har inte sålt en enda ethereum än då jag bryter för potentialen och bryr mig inte riktigt om dagens värde av valutan.
Precis som med aktier och övrig valutahandel alltså. Skaffar det man tror att den kommande värde ökning är störst.

Är dock medveten om att de flesta inte tänker så utan bara på att få roi så snabbt som möjligt.
Vilket är helt rimligt, samtidigt som man nog kan tro att de som körde den strategin när man började med bitcoin nog ångrar sig idag.

Permalänk
Medlem

@Cerb: Själv är jag amatör på området och hade förmodligen också haft kvar mina ethereum om möjligheten funnits.

Nu växlar nicehash in allt till bitcoin en gång om dagen automatiskt. Lyckligtvis har ju även bitcoin möjlighet att öka i värde, vilket den råkat göra nu på senaste tiden. Detta har gjort att avkastningen per dag också ökat sedan den dag jag började med detta.

Permalänk
Skrivet av Chrisj:

Finns andra saker än Ethereum att minea som kan ge bättre lönsamhet.

vad ger bättre lönsamhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

vad ger bättre lönsamhet?

Zcash huvudsakligen. För enkelhetens skull säger jag dock att det är värt att använda nicehash på GDDR5X korten som redan nämnts i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beror på vad man gör med sin avkastning. Vill man bara växla det mot kronor så snabbt som möjligt så visst eller orkar växla mot ethereum, men där blir lite avgifter att räkna med.

Om man istället "utvinner" det som fortfarande är ganska lönsamt men där möjligheten för värdeutvecklingen är större så är nog ethereum ett ganska bra val. Jag själv har inte sålt en enda ethereum än då jag bryter för potentialen och bryr mig inte riktigt om dagens värde av valutan.
Precis som med aktier och övrig valutahandel alltså. Skaffar det man tror att den kommande värde ökning är störst.

Är dock medveten om att de flesta inte tänker så utan bara på att få roi så snabbt som möjligt.
Vilket är helt rimligt, samtidigt som man nog kan tro att de som körde den strategin när man började med bitcoin nog ångrar sig idag.

Minear man för long haul så är det väl mer rimligt att mina det som är värt mest i dagsläget och sedan tradea till sig den krypto man tror på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Minear man för long haul så är det väl mer rimligt att mina det som är värt mest i dagsläget och sedan tradea till sig den krypto man tror på.

Beror på hur höga avgifter man får vid växlingen. Beroende på hur stor skillnaden är i profit på att utvinna valutorna från början då såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Beror på hur höga avgifter man får vid växlingen. Beroende på hur stor skillnaden är i profit på att utvinna valutorna från början då såklart.

Självklart, då är vi ju inne på den roliga överkursen också. Men i dagsläget så är det ju värt mer att t.ex. köra nicehash och köpa ETH för dem pengarna än att minea ETH direkt om du har ett pascal kort. Sen har ju BTC också dubblat i värde sen Juni så det känns som att även den har haft en väldigt bra utveckling.

Permalänk

Har skaffat nicehash nu iaf, och står att jag ungefär får ut 2usd per dag, låter det rimligt för ett 1060 kort med 1600 ryzen?

Och hur gör jag om dessa till kr på lättast sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steelrich:

Har skaffat nicehash nu iaf, och står att jag ungefär får ut 2usd per dag, låter det rimligt för ett 1060 kort med 1600 ryzen?

Och hur gör jag om dessa till kr på lättast sätt?

Det är rimligt. Du skapar en bitcoin wallet som bitcoinen betalas ut till, sedan så säljer du dem genom en exchange.

Permalänk
Medlem

Vet vad jag har lyckats med? Jag har minsann lyckats slarva bort lösenordet till min första "test" plånbok för Ethereum! Sitter med 1.4 ETH i den så är ändå några kronor! Hahahahaha!

Härligt när lösenordet är på 16-18 tecken, kan dock 12 av dem i mitten... Körde några tester med några script... Finns ca 150 miljoner kombinationer utifrån vad jag kan skala ner till... *suck* Försöker bygga ett lösenords dictionary nu och sen därefter så får jag hitta ett sätt för något script att köra igenom .txt filen med dictionariet... Tja, har man inte jobb redan så får man skaffa sig det!

PS: Någon som råkar vara bra på python?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Vet vad jag har lyckats med? Jag har minsann lyckats slarva bort lösenordet till min första "test" plånbok för Ethereum! Sitter med 1.4 ETH i den så är ändå några kronor! Hahahahaha!

Härligt när lösenordet är på 16-18 tecken, kan dock 12 av dem i mitten... Körde några tester med några script... Finns ca 150 miljoner kombinationer utifrån vad jag kan skala ner till... *suck* Försöker bygga ett lösenords dictionary nu och sen därefter så får jag hitta ett sätt för något script att köra igenom .txt filen med dictionariet... Tja, har man inte jobb redan så får man skaffa sig det!

PS: Någon som råkar vara bra på python?

Jag skulle klassa mig själv som Pythonkunnig. Vad vill du veta?

Permalänk
Medlem

@Cerb: Jo, jag har nu fått fram en fin "ordlista" med lösenord och är rätt
Säker på att något av dem är det rätta, så jag behöver ett script som testar alla i filen direkt mot .json filen. Tittat en del på pyethrecover men jag kan inte python och förstår helt enkelt inte vad jag gör.
Lyckades dock med hjälp av ett annat script testa en del kombinationer, vill dock att samma script läser ur filen istället. (Det jag har tar och skapar och testar enl de variabler jag lagt in.)

Jag kan posta scriptet här när jag kommer hem, eller så tar vi det i pm, om du har tid, ork och lust att hjälpa?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

@Cerb: Jo, jag har nu fått fram en fin "ordlista" med lösenord och är rätt
Säker på att något av dem är det rätta, så jag behöver ett script som testar alla i filen direkt mot .json filen. Tittat en del på pyethrecover men jag kan inte python och förstår helt enkelt inte vad jag gör.
Lyckades dock med hjälp av ett annat script testa en del kombinationer, vill dock att samma script läser ur filen istället. (Det jag har tar och skapar och testar enl de variabler jag lagt in.)

Jag kan posta scriptet här när jag kommer hem, eller så tar vi det i pm, om du har tid, ork och lust att hjälpa?

Tack på förhand!

Skriv ett PM så löser vi det

Permalänk
Medlem

Om jag manuellt kör ethminer på mitt sämsta grafikkort (GTX 970) får ut 16MH/s. Är det värt att köra på det eller ska man köra vidare med nicehash som brukar välja equihash (220 Sol/s) på detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Om jag manuellt kör ethminer på mitt sämsta grafikkort (GTX 970) får ut 16MH/s. Är det värt att köra på det eller ska man köra vidare med nicehash som brukar välja equihash (220 Sol/s) på detta kort.

Det verkar ge ungefär lika mycket så du kan nog köra vidare på nicehash.

Permalänk
Medlem

Finns det någon här som har en "Dummies" hur man kommer igång?

Typ Dummies for minings

Ämnet är så stort, och jag är inte intresserad av att "göra vinst" vill bara testa och har en burk över med 2st R9 390X.

Denna länken Welcome to the ethermine, the high performance Ethereum Mining Pool får bara huvudet att snurra.

Så finns det en Dummies for minings! Och om det inte finns, är det någon här som pallar förklara hur allt går till.

Steg för steg

Har läst på lite, men ämnet är ju så stort, ja ni har säkert varit där själv

(Och nej! jag har inte gratis el, jag skiter i om jag går vinst/back, vill bara prova, kanske får jag mersmak )

M v h skog1s

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns det någon här som har en "Dummies" hur man kommer igång?

Tror det enklaste är att gå in på nicehash.com och tanka hem deras mjukvaru-suite. Efter att ha benchmarkat en stund så kör den automatiskt de kryptovalutor som dina grafikkort genererar störst vinst på. Du skapar där också ett konto och får en bitcoin-adress du använder för mining.

Permalänk
Medlem

@dblade: Är det verkligen så lätt? (hoppas)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

@wirefire: Är det verkligen så lätt? (hoppas)

Ja, men gör en Nicehash wallet så får du oftare payouts och kan övervaka din mining bättre. Glöm inte sätta upp teamviewer eller liknande också så slipper du släpa fram en skärm när du vill komma åt datorn, om datorn nu bara ska stå och mina.

Permalänk
Medlem

Hur växlar man ETH till SEK med så låga avgifter som möjligt? Jag ska vänta till kursen gått upp men kan ju vara bra att få lite tips ändå.

EDIT: Detta var ju avhandlat på trådens första sida. Men det kanske finns fler sätt?

Permalänk
Medlem

Hej, helt nu på detta med, men har installerat nicehash i väntan på att mitt nya grafikkort kommer, så kör den bara på cpu, datorn står ändå alltid igång.

Datorn är följande konfig idag:
PLN: Gigabyte Z97X-Gaming 3
CPU: Intel i5 4460
RAM: 16GB
GPU: GeForce GTX 660

Så just nu har den en estimate på $0.17 per dag.
förväntar mig att den kommer öka rätt bra när jag får min nya GPU Asus NVIDIA GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB.

Men vad jag undrar lite är faktiskt om man kan använda samma wallet på flera datorer, då jag även har lite övrig datakraft som ändå alltid är igång, en filserver, en mediapc.

Eller hur gör folk som har flera datorer som utvinner, har de olika wallets för varje dator ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av E.P:

Hej, helt nu på detta med, men har installerat nicehash i väntan på att mitt nya grafikkort kommer, så kör den bara på cpu, datorn står ändå alltid igång.

Datorn är följande konfig idag:
PLN: Gigabyte Z97X-Gaming 3
CPU: Intel i5 4460
RAM: 16GB
GPU: GeForce GTX 660

Så just nu har den en estimate på $0.17 per dag.
förväntar mig att den kommer öka rätt bra när jag får min nya GPU Asus NVIDIA GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB.

Men vad jag undrar lite är faktiskt om man kan använda samma wallet på flera datorer, då jag även har lite övrig datakraft som ändå alltid är igång, en filserver, en mediapc.

Eller hur gör folk som har flera datorer som utvinner, har de olika wallets för varje dator ?

Ja det kan du utan problem, kör samma wallet på flera datorer själv.

Dock tycker jag inte du borde mina med mer än ditt 1060, du kommer förlora på det i elkostnader...

Permalänk
Medlem

@DozeN: Hur mycket ökar el förbrukningen, jämfört med att de ändå alltid är igång, bara skärmarna som tillåts stänga ner ??, och kan man använda samma wallet till miners som inte är från Nicehash ? utan t.ex nån linux miner istället.

Permalänk

Beror ju på vad du minar med. Men det är förmodligen en väldigt stor skillnad.

En wallet är ungefär som ett bankkonto. Så länge det är rätt valuta så spelar det ingen roll vart valutan kommer ifrån.
Bara klistra in samma wallet adress i alla miners.

Om jag kommer ihåg rätt så betalar bara nicehash ut i btc.
Minar du då med en miner som betalar ut i eth så funkar det inte.

Jag har inte sett någon wallet som tar olika valutor

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna:
https://www.nicehash.com/profitability-calculator
Där kan man välja håddvara, skriva in elpris och sedan ser man om det går med plus eller minus efter elkostnad.

Nu finns inte GTX 660 med där men 650 Ti ger röda siffror och jag tror inte GTX 660 är mycket bättre i avkastning per kWh. Just din CPU var inte med där men googlar jag verkar den ge 200 H/s i XMR Monero vid 84 W (cryptonight). Om det stämmer kanske det ger 1 kr vinst om dagen för CPU men det beror ju på ditt elpris och hur lönsamt mining är för tillfället. Den ger gratis elvärme kalla vinterdagar typ.

Så DoZen har rätt. Det är bara värt att mina med ditt 1060. Resten kan du mina med kalla dagar för att få lägre uppvärmingskostnad. Alternativt om du har gratis el.

Föreslår att du skaffar en sådan där elmätare man pluggar i eluttaget och så mäter du upp hur många Watt extda datorn drar när du drar igång mining jämfört med när den går obelastat. Räkna wattökningen gånger 24 och dela med 1000 så får du kWh per dag. T.ex om datorn drar 100 W extra så blir det 2,4 kWh/dag.

Permalänk
Medlem

Hur mycket spelar minnesmängden på grafikkortet roll ? nu har jag ett 6gb, men just 1060 finns ju även med bara 3gb, hur mycket påverkar det tror ni. i övrigt vill jag tacka för all hjälp jag fått i här