Permalänk
Medlem

Söker korta RCA kablar

Hej!
Har ett hemmabygge som jag behöver minst 5st RCA kablar till. Det är en stereo som har ett aktivt delningsfilter som styr 3st förstärkare. Måste ha en röd och en vit till varje förstärkare. Samt så måste man ha 2röda 2vita för input från källan (måste göra en y koppling...)

Det blir alltså totalt 5x dubbel RCA (röd och vit). De ska gå väldigt korta avstånd och vill slippa den kabelhärvan som är nu finns för mina 1m kablar. Nu har jag sk lakrissnöre kablar från biltema (19kr styck)... Har märkt att de glappar o skapar problem (såklart). Jag är behov av en tillräckligt bra kabel men som ändå är så billig som möjligt. Behöver inget fancy, utan bara något som håller lite bättre kvalité än de jag nu. Någon som har några tips?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Rekordmedlem

Löd ihop kabeln själv eller be en hifibutik göra det åt dig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@toast_93: Kjell och company har rca kablar

Permalänk
Permalänk
Medlem

@mrqaffe:
Ja precis. Satt nu och kollade över vad som bör användas för att göra en egen. Tv-antenn kabel som gäller antar. Då är väl nästa fråga om någon kan rekommendera en bra rca kontakt att löda på kabeln. Men är väl inte så stor skillnad på dessa kanske? Att göra egen skulle framför allt vara intressant för att få ner priset.

@Surxx
Jo har varit där o kollat. Frågan är hur lågt ner i prisklass man vågar gå på deras kablar. De har ju en del att välja mellan. Har du någon erfarenhet av deras utbud?

Visa signatur

Ryzen 3900x | Gigabyte B550M Aorus Elite | RTX 2060 | 32GB 3200Mhz RAM | WD Black SN750 1TB | 3TB + 4TB HDD | Fractal Define 7 Compact -||- Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

@toast_93: Jag har alltid köp deras billigaste och kan säga direkt att de håller men inte så länge.
Spruntigt dit och köpt nytt tills man tröttnat.
Senaste jag köpte nu var deras lite dyrare med 10 års garanti
https://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
Rekomenderar jag även om den kostar 179.
Har bara hunnit ha deras billiga i nån månad innan de gått sönder pga glapp.
Mvh Surxx

Permalänk
Medlem

Hur lång är en kort kabel? Hittade denna vid en snabb googling på "lågnivåkabel": www.brl.se/sv/artiklar/gas-lagnivakabel-05m.html (0,5 meter kanske är för långt för dig, ok pris annars)

Tror inte du ska använda antennkabel om du ska tillverka en egen, är nog bättre med typ en sån: www.brl.se/sv/artiklar/connection-fs20-first-signalkabel-100m...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av toast_93:

@mrqaffe:
Ja precis. Satt nu och kollade över vad som bör användas för att göra en egen. Tv-antenn kabel som gäller antar. Då är väl nästa fråga om någon kan rekommendera en bra rca kontakt att löda på kabeln. Men är väl inte så stor skillnad på dessa kanske? Att göra egen skulle framför allt vara intressant för att få ner priset.

@Surxx
Jo har varit där o kollat. Frågan är hur lågt ner i prisklass man vågar gå på deras kablar. De har ju en del att välja mellan. Har du någon erfarenhet av deras utbud?

Visserligen funkar antennkabel men den lär inte vara direkt smidig att böja vid så korta längder om det behövs, jag brukar oftast använda mikrofonkabel, det finns olika diametrar och många är ganska mjuka vilket är viktigt om du ska ha så korta kablar, arean är inte så viktig när det är kort och ska du inte röra kablaget ofta så gör det nog inget om dragavlastningen är lös, det går ju även att limma eller lägga på tejp eller krympslang så att dragavlastningen fäster bättre om man väljer nån smal kabel för att få det böjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kontakter: Jag använder uteslutande dom här jävlarna:

(Bilden snodd från tillverkarens hemsida)
De har

  • jättebra dragavlastning, som inte gnager hål på kabelhöljet

  • jättebra böjskydd

  • jättebra fuktskydd. Troligtvis inte någon avgörande egenskap för en hemmaanläggning...

  • bra, men inte perfekt isolering av delar som inte ska leda ström -- isoleringen på kontaktkroppen skavs bort ganska lätt om kontakten släpas längs golv eller används utomhus. Kan kompletteras med krympslang om man är orolig att nät- eller högtalarsladd ska råka komma åt kontakten

  • jättebra fjädring i kontaktdelarna. Tål många i- och urtag, snedbelastning och förhållandevis mycket våld, t ex att man kliver på kontakten eller kör över den. Vill man ha en tåligare kontakt måste man nog gå över till XLR.

  • lagom stora ytor att löda fast kabel i. Kralligare RCA-kontakter har ibland stora chunky metallbitar som kan vara bökiga att värma med klen lödutrustning utan att smälta isoleringen i kontakten.

  • lite för lång kontaktkropp. Switchcraft har visserligen en nästan-lika-bra vinklad RCA-kontakt, men den är mycket dyrare.

.

Permalänk

Pris/prestanda för rean är svår att slå.

För många år sedan brukade jag och en kollega köra med Contrik NF2CL/2-NI och rg-kabel. De är kortare och trivs med RG väldigt bra. Men klart dyrare än Rean. Dock köpte vi dem för inköpspris + 10% då hade de en bättre prisbild.

Kör på Rean!

Skickades från m.sweclockers.com