Permalänk
Medlem

@Lexdale När något benämns som "vanilla" så är det något generiskt, "vanligt". Man brukar också säga "plain vanilla". I fallet med linuxkernels syftar det på en kernel som inte blivit anpassad för någon specifik distro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

@Lexdale När något benämns som "vanilla" så är det något generiskt, "vanligt". Man brukar också säga "plain vanilla". I fallet med linuxkernels syftar det på en kernel som inte blivit anpassad för någon specifik distro.

Okej på så vis
Hur vet jag att en kernel är en vanilla/generic kernel?
Jag har inte sett det på: https://www.kernel.org/pub/linux/kernel/

Eller är alla kernels där generic/vanilla kernels?
Och att Linux Mint har specialanpassade kernels som endast fungerar där? Det låter ju helt sanslöst isåfall.

Kerneln som följer med Linux Mint vid installationen är ju 4.4.0-53-generic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

@Dockland

Japp jag har frågat där med, men det ekar tomt av bra svar. Enda svar jag får är att jag ska installera kernel via update-manager vilket jag absolut inte vill göra.

svar jag fick där var bland annat:
"Linux Mint uses kernel packages from Ubuntu repositories. And Ubuntu does not use vanilla kernels, their own patches are applied on the linux kernel tree. Building your own kernel from the vanilla tree will lead to inconsistencies with the system framework. Unless you know what you are doing stick to official kernels available from Update Manager."

Detta svar blir jag inte klok på. Jag måste väl ändå kunna ladda ned en kernel från https://www.kernel.org/
och ladda ned och compila oavsett vilken Linux dist jag använder?

Ifall jag inte kan compila och installera en Kernel på Linux Mint så kan jag ju aldrig heller kunna använda NFS på Mint, det låter bara jättekonstigt.

Vad förresten är Vanilla kernels för något?

Det e ju inte varre an att ta ner ubuntus (eller mints) kernel source sa ska eventuella modifikationer komma med, bor finnas guider pa ubuntu wikin.
Vad for problem har du med NFS? Om inget andrats pa senare tid bor nfs-kernel-server paketet innehalla bitarna du behover.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Det e ju inte varre an att ta ner ubuntus (eller mints) kernel source sa ska eventuella modifikationer komma med, bor finnas guider pa ubuntu wikin.
Vad for problem har du med NFS? Om inget andrats pa senare tid bor nfs-kernel-server paketet innehalla bitarna du behover.

Hur tar jag hem Linux Mints kernel source? Säg att jag vill ha version 4.0.1 eller något.

Att jag tog upp NFS var bara ett exempel, att ifall jag hade velat köra det så hade jag ju varit tvungen att compila en ny kärna och kört make menuconfig och inkluderat den modulen i kärnan antingen [M]-inladdningsbar modul i kärnan eller [*]-inbyggd i kärnan. Iallafall så var det så man behövde göra för något år sedan när jag behövde NFS på Ubuntu 14.04.

Det finns mängder av guider till Ubuntu för att compila kärnor, och jag har inga problem att compila kärnor och installera dom på Ubuntu heller (bara provat på Ubuntu 14.04) men det fungerar helt enkelt inte på Linux Mint.

Permalänk
Medlem

@Lexdale:
apt-cache search linux-image-4
apt-get source linux-image4-.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Hur tar jag hem Linux Mints kernel source? Säg att jag vill ha version 4.0.1 eller något.

Att jag tog upp NFS var bara ett exempel, att ifall jag hade velat köra det så hade jag ju varit tvungen att compila en ny kärna och kört make menuconfig och inkluderat den modulen i kärnan antingen [M]-inladdningsbar modul i kärnan eller [*]-inbyggd i kärnan. Iallafall så var det så man behövde göra för något år sedan när jag behövde NFS på Ubuntu 14.04.

Det finns mängder av guider till Ubuntu för att compila kärnor, och jag har inga problem att compila kärnor och installera dom på Ubuntu heller (bara provat på Ubuntu 14.04) men det fungerar helt enkelt inte på Linux Mint.

Har du source respostiories enablat i apt configen? isf funkar inte apt source linux-image-$(uname -r) (om du vi ha samma version som du kor)?

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Har du source respostiories enablat i apt configen? isf funkar inte apt source linux-image-$(uname -r) (om du vi ha samma version som du kor)?

Japp, jag har det enabled. Hur gör jag ifall jag inte vill ha nuvarande kernel source?
provade att köra: sudo apt-get source linux-image-3.19
och några andra versioner men det fungerade inte alls.

Permalänk
Medlem

Ok, kan du ta en titt i /etc/apt så det verkligen finns en sources.list och en sub folder innehållande repository länkarna där?
Om de finns där, vad är det den säger när du provar?
Jimi84 beskrev ovanför hur du kan söka och sedan välja och tanka ner den variant som du vill använda fast det krävs ju att den hittar sourcen först.

Visa signatur

umgänge kan vara förenat med livsfara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molvis:

Ok, kan du ta en titt i /etc/apt så det verkligen finns en sources.list och en sub folder innehållande repository länkarna där?
Om de finns där, vad är det den säger när du provar?
Jimi84 beskrev ovanför hur du kan söka och sedan välja och tanka ner den variant som du vill använda fast det krävs ju att den hittar sourcen först.

Japp, alla deb-src är inlagda där. Har provat att sökt enligt @Jimi84 och jag hittade inte den versionen som jag sökte efter. Tror att jag får ge upp detta nu, jag är riktigt besviken på att det ska vara så grisigt att compila en kärna på Mint, och att jag isåfall är påtvingad en viss specialanpassad kärna ifall jag absolut är tvingen att compila. Igår provade jag även att compila en kärna på Ubuntu 16.04, men det blev exakt samma fel där som med Mint 18. För någon dag sedan så provade jag att compila exakt samma kärna med Ubuntu 14.04 och det fungerade klockrent, frågan är varför dom börjat att jävlats på detta vis, otroligt osmart.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på de förkompilerade kärnor din distribution erbjuder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Vad är det för fel på de förkompilerade kärnor din distribution erbjuder?

bra fråga sånt här höll jag på med för väldigt många år sedan, Nu är är bara intresserad av allt funkar, resten är inte så intresserad. jag har IT yrke

Permalänk
Skrivet av Lexdale:

@Dockland

Japp jag har frågat där med, men det ekar tomt av bra svar. Enda svar jag får är att jag ska installera kernel via update-manager vilket jag absolut inte vill göra.

svar jag fick där var bland annat:
"Linux Mint uses kernel packages from Ubuntu repositories. And Ubuntu does not use vanilla kernels, their own patches are applied on the linux kernel tree. Building your own kernel from the vanilla tree will lead to inconsistencies with the system framework. Unless you know what you are doing stick to official kernels available from Update Manager."

Detta svar blir jag inte klok på. Jag måste väl ändå kunna ladda ned en kernel från https://www.kernel.org/
och ladda ned och compila oavsett vilken Linux dist jag använder?

Ifall jag inte kan compila och installera en Kernel på Linux Mint så kan jag ju aldrig heller kunna använda NFS på Mint, det låter bara jättekonstigt.

Vad förresten är Vanilla kernels för något?

Hm. Det står ju att dom använder ubuntus kernelar. Vanilla är dom opatchade rakt från kernel.org. En patch som ubuntu tex. lägger till är ureadahead som gör snabbare uppstart.
Jag har själv kört vanilla och patchade kernels på ubuntu och mint, men det var nåt år sen.
Antagligen är det nåt skumt med din grub. Du kan skriva in kommandon manuellt i grub. Grub är också ett OS :-).
Om du vill ladda in /vmlinuz på första partitionen på första hårddisken (sda1) skriver du "linux (hd0,0)/vmlinuz"
"ls" för att lista partitioner, hårddiskar och filer. Autofyll med tab funkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Vad är det för fel på de förkompilerade kärnor din distribution erbjuder?

Helt enkelt inte intresserad av det som tidigare sagt. Alla moduler i kärnan är inte aktiverad per default, vissa moduler måste man aktivera modulen själv i menuconfig och kompilera kärnan. Vill gärna ha friheten att göra vad jag vill med olika moduler utan att bli begränsad. Friheten att göra vad man vill är ju något jag tycker en grundpelare i Linux och en stor anledning till varför man slängde windows i papperskorgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Hm. Det står ju att dom använder ubuntus kernelar. Vanilla är dom opatchade rakt från kernel.org. En patch som ubuntu tex. lägger till är ureadahead som gör snabbare uppstart.
Jag har själv kört vanilla och patchade kernels på ubuntu och mint, men det var nåt år sen.
Antagligen är det nåt skumt med din grub. Du kan skriva in kommandon manuellt i grub. Grub är också ett OS :-).
Om du vill ladda in /vmlinuz på första partitionen på första hårddisken (sda1) skriver du "linux (hd0,0)/vmlinuz"
"ls" för att lista partitioner, hårddiskar och filer. Autofyll med tab funkar också.

Kör du också Linux Mint och fixar detta med att kompilera kernels?
Jag fattar inte hur jag ska få tag i ubuntus specialanpassade kernels. Fick tips på en tipa men fattar inte hur jag ska hitta rätt där i det ostrukturerade träsket.

Konstaterar att:
- jag kan kompilera valfri kernel på Ubuntu 14.04
- samma kernel som jag kompilerade på 14.04 fungerar inte att kompilera/installera på Ubuntu 16.04 eller Mint 18.

Fattar inte varför dom har gjort allting så komplicerat så senare år. Att ha specialanpassade kernels för olika distar låter i mina ögon kontroversiellt och att alla kernels borde ju fungera till alla distar för att inte det ska bli en hel djungel på kernelforkar ute där ingen kan hitta rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexdale:

Kör du också Linux Mint och fixar detta med att kompilera kernels?
Jag fattar inte hur jag ska få tag i ubuntus specialanpassade kernels. Fick tips på en tipa men fattar inte hur jag ska hitta rätt där i det ostrukturerade träsket.

Konstaterar att:
- jag kan kompilera valfri kernel på Ubuntu 14.04
- samma kernel som jag kompilerade på 14.04 fungerar inte att kompilera/installera på Ubuntu 16.04 eller Mint 18.

Fattar inte varför dom har gjort allting så komplicerat så senare år. Att ha specialanpassade kernels för olika distar låter i mina ögon kontroversiellt och att alla kernels borde ju fungera till alla distar för att inte det ska bli en hel djungel på kernelforkar ute där ingen kan hitta rätt.

Just därför kanske du bör överväga att gå över till en Linuxdistribution som har detta med kernelupgrades lite mer custom. Exempelvis Gentoo Linux eller kanske Arch Linux? Du verkar kompetent nog känner jag spontant. Jag kan lova det är en kul resa.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Just därför kanske du bör överväga att gå över till en Linuxdistribution som har detta med kernelupgrades lite mer custom. Exempelvis Gentoo Linux eller kanske Arch Linux? Du verkar kompetent nog känner jag spontant. Jag kan lova det är en kul resa.

Tack alla för svar i tråden,

@Dockland
Jag kommer definitivt att kolla in dessa två distar framöver!

Permalänk
Avstängd

Om du överväger att kompilera dina egna kärnor är nog Ubuntu och Linux Mint fel dist. Dessa är ju tänkta att vara automatiserade utan att du som användare ska pilla i.

Så, förslagsvis är att du går över till Arch Linux som tidigare nämndes eller liknande, kanske Slackware

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2