Rättighetsinnehavare går samman för att minska illegal nedladdning

Permalänk
Skrivet av ox4:

Först och främst: kul att vi efter bara några timmar kommer till en punkt där vi (tror jag) båda ser tydligt att vi håller med varandra mer än vi inte håller med varandra.

Vi skiljer oss i att du är starkare troende att nettoeffekten, allt sammantaget, är negativ för inkomst. Det låter ju inte orimligt, men självklarheten är för mig inte lika solklar. Vi är båda överrens om att ökad exponering i sig är ett värde, och att det ökar av piratkopiering, även om du verkar luta åt att den effekten är försumbar, marginell eller ovidkommande för "the bottom line". Detta tror jag dock hela PR industrin skulle anse vore att underskatta exponering.

Mest seedade album på TPB är just nu: Kendrick Lamar - DAMN (2017) [Mp3~320kbps]. Jag har svårt att tro att de 2698 personer som i skrivande stund seedar gör Kendrik en tjänst, men det är inte det som är poängen i min argumentation.

Skrivet av ox4:

Tack för att du tog dig tid, Ingetledigtnamn. Men du har fortfarande inte förklarat varför snatteri på ica är likställt med nedladdning av en olagliga kopia via pbay. Eftersom du menar att den FYSISKA skillnaden inte spelar roll (därav exemplet med magiska skjortan, och "the DVD-ultimatum"), så måste jag tolka det som att det är etiska principer som du tänker på: att tillskansa sig något man inte har laglig rätt till. I det fallet låter det som att du egentligen tänker att rätt och fel är samma distinktion som lagligt och olagligt. Det köper inte jag, och det finns väldigt enkla exempel på varför de inte är samma sak (lagar beror på vad någon bestämmer är lagligt, oavsett om denne personen tänker på rätt eller fel - så en absolut lag kräver väl en absolut lagstiftare?). Samtidigt kan vi komma ner till att du tror på det och det gör inte jag, och då får vi fortsätta diskussionen med den vetskapen.

Jag säger inte att (illegal) kopiering och snatteri är samma sak. Jag är väldigt noga med att hålla isär begreppen och att använda korrekt brottsrubricering. Om jag slarvar där tar det hus i helvete och alla och envar i tråden skall påpeka att piratkopiering visst inte är stöld utan ett brott mot upphovsrättslagen.

Precis som din ryggmärgsreflex löser ut när någon använder gamla förlegade argument så triggar min när någon påstår att alla går skadeslösa från piratkopieringen och allt är moraliskt försvarbart bara för att säljaren har kvar sitt original och kan sälja det till någon annan. Jag förstår inte att den fysiska produkten spelar så vital roll i resonemanget. Det är inte plastbiten i sig som piraten vill åt utan informationen på den.

Nu säljs inte programmet jag skriver i detaljhandeln så kommande jämförelse blir lite äpplen mot päron, men jag hoppas du kan ha överseende med det. Ponera att Pelle är sugen på en ny DVD och ett nytt program till sin PC. För resonemangets skull antar vi att Pelle har tillräckligt med pengar för att köpa både en DVD och programmet han vill ha. I båda fallen nedan gör Pelle ett val att inte köpa produkten utan tillskansa sig den på ett alternativt sätt.

Om Pelle snattar DVDn får det följande effekter: 1) Pelle får sitt behov uppfyllt 2) Pelle slipper betala, 3) handlaren får inte ersättning för de utlägg hen gjort (exempelvis kostnader för lokaler, personal och inköp), och 4) handlaren gör ingen vinst.

Om Pelle piratkopierar programmet får det följande effekter: 1) Pelle får sitt behov uppfyllt 2) Pelle slipper betala och 3) programutgivaren får inte ersättning för de utlägg som gjorts (exempelvis kostnader för lokaler, personal och licensiering av inköpta programmoduler), och 4) programutgivaren gör ingen vinst.

I mina ögon är effekterna väldigt lika. Det jag ser är att Pelle får tillgång till det han vill ha medan jag inte får betalt för mitt arbete. Det faktum att firman inte förlorar en FYSISK SAK ser jag som irrelevant i sammanhanget. Pelles ovilja att betala gör att jag får mindre i plånboken precis på samma sätt som ICA-handlaren skulle drabbas ekonomiskt av snatteri.

Med den utgångspunkten ställer jag frågan om varför pirater i allmänhet anser stöld vara helt förkastligt medan de ser sig som fullt berättigade att kopiera vad som helst och dessutom sprida det vidare till andra. I ditt första inlägg svarade du "ingen jävel bryr sig för att det faktiskt inte drabbar någon enskild" (jag erkänner, jag har saxat väldigt elakt här). Detta är inte sant. Jag drabbas som enskild person då min vinstdelning ger sämre utfall, och det kan jag väl stå ut med att piraterna skiter i, men jag har under årens lopp även sett tio kollegor förlora sina jobb för att firman inte har haft råd att ha dem kvar. Jag säger inte att detta beror på piratkopieringen, men jag tror att flera av dem hade kunna få behålla sina jobb om alla som använde vår programvara hade betalat för sig. Det vanliga argumentet om att filmbolagens vinster ökar trots att de hävdar att de drabbas hårt av piratkopieringen är inte tillämpbart i alla fall och när Pelle slentriankopierar kan han mycket väl bidra till att enskilda personer förlorar sina jobb. Många startup-företag kämpar för sin blotta överlevnad och om de anställda kan få lön, eller inte, en viss månad beror på om tillräckligt många har köpt deras app. Men, hur var det nu? De har ju originalet kvar och kan sälja till andra, så Pelle behöver inte ha dåligt samvete när han kopierar apk-filen från sin polare

Om ditt svar på detta inlägg kommer vara långa, visserligen välskrivna men i sakfrågan ganska ovidkommande, utläggningar om föråldrade marknads- och betalnings-modeller, icke-fungerande rättssystem och allmän upprördhet om att mycket vill ha mer, då tror jag inte vi kommer längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Så hur ska andra personer som inte är en vit cis-man få jobbet? Finns kvinnor med stor kunskap och som säkert hade gjort ett bättre jobb.
Men visst lev du i din bubbla att vi lever i ett rättvist samhälle som låter bäste person få jobbet. I framtiden behöver du kanske inte vara så raljerande mot andra med olika åsikter som din. Syftar på feminister i allmänhet.

Och varför hade dessa kvinnor gjort, och jag citerar, "ett bättre jobb"? Det är sexistig att säga så. Det är du som raljerar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Och varför hade dessa kvinnor gjort, och jag citerar, "ett bättre jobb"? Det är sexistig att säga så. Det är du som raljerar.

.

För att kvinnor måste kämpa hårdare för att komma någonstans. För att inte prata om vad som händer om de gör fel. Vi förlåter män mycket lättare. Vi får vara som vi vill, medan kvinnor har en mycket snävare mall för hur de ska se ut och vara
Det jag inte förstår är varför du är så ovillig att det ska bli en förändring? Tycker du det är ok att det är 80 % män och 20 % kvinnor i ledande positioner?
Skulle du inte vilja ha ett samhälle där vi alla är lika oavsett ursprung och kön?
Sen kan du väl börja svara på mina frågor istället för att ställa egna?
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Nej både moraliskt och rättsligt förkastligt. Vad ger DIG rätten till NÅGON ANNANS verk?
Detta är paradoxalt att man kan strunta i upphovsrätten för att man anser sig ha rätt till det senaste Game of Thrones avsnittet under de förutsättninger man själv bestämmer för att i nästa stund gasta om integritet.

Oj vad du tar i.
Diverse avtal kan ge mig rätt till någon annas verk. Tänker du på någon särskilt krånglig variant, eller?

Och det andra du skriver är väl inte paradoxalt? Annars låter det som du menar att vi antingen får ha upphovsrätt eller integritet, men att de två inte kan förekomma samtidigt.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Oj vad du tar i.
Diverse avtal kan ge mig rätt till någon annas verk.

Precis min poäng, att piratkopiera utan medgivande är inte att ingå i ett avtal.

Skrivet av ox4:

Och det andra du skriver är väl inte paradoxalt? Annars låter det som du menar att vi antingen får ha upphovsrätt eller integritet, men att de två inte kan förekomma samtidigt.

Nej tvärtom. Att inte kunna respektera någon annans önskan hur dess verk ska distribueras och sedan gapa om integritet så fort rättighetsinnehavare vill skydda sin verksamhet är åtminstone hyckleri.
Detta är inte riktat mot dig personligen utan mer en förundran att (oftast) människor som förespråkar piratkopiering värnar så hårt om sin egen integritet när man inte kan respektera andras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

För att kvinnor måste kämpa hårdare för att komma någonstans. För att inte prata om vad som händer om de gör fel. Vi förlåter män mycket lättare. Vi får vara som vi vill, medan kvinnor har en mycket snävare mall för hur de ska se ut och vara
Det jag inte förstår är varför du är så ovillig att det ska bli en förändring? Tycker du det är ok att det är 80 % män och 20 % kvinnor i ledande positioner?
Skulle du inte vilja ha ett samhälle där vi alla är lika oavsett ursprung och kön?
Sen kan du väl börja svara på mina frågor istället för att ställa egna?
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har svarat på dina frågor hela tiden, men då du är så synnerligen otrevlig så slutar jag med det nu. Hej då!

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Mest seedade album på TPB är just nu: Kendrick Lamar - DAMN (2017) [Mp3~320kbps]. Jag har svårt att tro att de 2698 personer som i skrivande stund seedar gör Kendrik en tjänst, men det är inte det som är poängen i min argumentation.

Jag säger inte att (illegal) kopiering och snatteri är samma sak. Jag är väldigt noga med att hålla isär begreppen och att använda korrekt brottsrubricering. Om jag slarvar där tar det hus i helvete och alla och envar i tråden skall påpeka att piratkopiering visst inte är stöld utan ett brott mot upphovsrättslagen.

Precis som din ryggmärgsreflex löser ut när någon använder gamla förlegade argument så triggar min när någon påstår att alla går skadeslösa från piratkopieringen och allt är moraliskt försvarbart bara för att säljaren har kvar sitt original och kan sälja det till någon annan. Jag förstår inte att den fysiska produkten spelar så vital roll i resonemanget. Det är inte plastbiten i sig som piraten vill åt utan informationen på den.

Nu säljs inte programmet jag skriver i detaljhandeln så kommande jämförelse blir lite äpplen mot päron, men jag hoppas du kan ha överseende med det. Ponera att Pelle är sugen på en ny DVD och ett nytt program till sin PC. För resonemangets skull antar vi att Pelle har tillräckligt med pengar för att köpa både en DVD och programmet han vill ha. I båda fallen nedan gör Pelle ett val att inte köpa produkten utan tillskansa sig den på ett alternativt sätt.

Om Pelle snattar DVDn får det följande effekter: 1) Pelle får sitt behov uppfyllt 2) Pelle slipper betala, 3) handlaren får inte ersättning för de utlägg hen gjort (exempelvis kostnader för lokaler, personal och inköp), och 4) handlaren gör ingen vinst.

Om Pelle piratkopierar programmet får det följande effekter: 1) Pelle får sitt behov uppfyllt 2) Pelle slipper betala och 3) programutgivaren får inte ersättning för de utlägg som gjorts (exempelvis kostnader för lokaler, personal och licensiering av inköpta programmoduler), och 4) programutgivaren gör ingen vinst.

I mina ögon är effekterna väldigt lika. Det jag ser är att Pelle får tillgång till det han vill ha medan jag inte får betalt för mitt arbete. Det faktum att firman inte förlorar en FYSISK SAK ser jag som irrelevant i sammanhanget. Pelles ovilja att betala gör att jag får mindre i plånboken precis på samma sätt som ICA-handlaren skulle drabbas ekonomiskt av snatteri.

Med den utgångspunkten ställer jag frågan om varför pirater i allmänhet anser stöld vara helt förkastligt medan de ser sig som fullt berättigade att kopiera vad som helst och dessutom sprida det vidare till andra. I ditt första inlägg svarade du "ingen jävel bryr sig för att det faktiskt inte drabbar någon enskild" (jag erkänner, jag har saxat väldigt elakt här). Detta är inte sant. Jag drabbas som enskild person då min vinstdelning ger sämre utfall, och det kan jag väl stå ut med att piraterna skiter i, men jag har under årens lopp även sett tio kollegor förlora sina jobb för att firman inte har haft råd att ha dem kvar. Jag säger inte att detta beror på piratkopieringen, men jag tror att flera av dem hade kunna få behålla sina jobb om alla som använde vår programvara hade betalat för sig. Det vanliga argumentet om att filmbolagens vinster ökar trots att de hävdar att de drabbas hårt av piratkopieringen är inte tillämpbart i alla fall och när Pelle slentriankopierar kan han mycket väl bidra till att enskilda personer förlorar sina jobb. Många startup-företag kämpar för sin blotta överlevnad och om de anställda kan få lön, eller inte, en viss månad beror på om tillräckligt många har köpt deras app. Men, hur var det nu? De har ju originalet kvar och kan sälja till andra, så Pelle behöver inte ha dåligt samvete när han kopierar apk-filen från sin polare

Om ditt svar på detta inlägg kommer vara långa, visserligen välskrivna men i sakfrågan ganska ovidkommande, utläggningar om föråldrade marknads- och betalnings-modeller, icke-fungerande rättssystem och allmän upprördhet om att mycket vill ha mer, då tror jag inte vi kommer längre.

Fyfan va bra skrivet. Varför öppnade du inte med detta!? Det hade sparat mig minst två timmar...
Jag håller med dig i det du skriver. Om du inte förstår varför ICA-exemplet är dåligt så blir det svårt att förtydliga mer än jag redan försökt. Din poäng är tydlig när du skriver extra enkelt så att en moron som jag kan fatta hur du tänker.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

(...)
Med den utgångspunkten ställer jag frågan om varför pirater i allmänhet anser stöld vara helt förkastligt medan de ser sig som fullt berättigade att kopiera vad som helst och dessutom sprida det vidare till andra.
(..)

Men din fråga kvarstår ändå...

Och jag kan väl summera delar av textväggarna i enklar punkter. Alla bidrar mer eller mindre för att upphovsrättsbrott i form av exempelvis nedladdning av filer via sajter som pbay hamnar i en helt betydligt mer trivial kategori än stöld.

Om vi antar att vi börjar med ståndpunkten att stöld och upphovsrättsbrott har lika hög tröskel för en viss individ, och följer några resonemang som sänker tröskeln för att ladda ner en torrent...

  • Anonymt klickande + maxa bandbredden = fil på datorn utan krusiduller. smidigt. Tröskeln till brottet sänks nog inte, men enkelheten lockar.

  • Brott med låg risk = tröskelsänkning.

  • Aktivitet som (för en person vid ett tillfälle) orsakar försumbar skada = sänkt tröskel.

  • När man ser att man är 1 av 10 000 "leechers" = sänkt tröskel.

  • Det är ju stor skillnad mot att sitta på bio och filma, cracka ett kopieringsskydd och tillgängliggöra det med en kopia av produkten, eller ladda upp t ex. en "reviewer's copy" för allmän spridning. Relativisering = sänkt tröskel.

  • Stöld förstör för ägaren, kopiering förstör mindre (är vi ju överrens om, eftersom 1 kopia != 1 såld produkt (kanske 0.2-0.8?).

  • Stöld stoppar möjligheten för ägaren att använda produkten igen, kopiering öppnar för möjlighen att fler som annars inte haft tillgång får det (individer som annars inte kunnat köpa, eller som annars inte vetat att de ville ha produkten) -> sänkt tröskel.

  • Företagen förstår såklart dessa aspekter. De försvårar för licensfri produkthantering -> mer komplexa och begränsande produkter (t ex genom DRM) -> straffar laglydiga inköp på olika sätt (finns diverse exempel) = sänkt tröskel.

  • Kopieringen (av mjukvara) tillåter oinskränkt test av programmet hur, och när, man vill. "Unlimited demo" utan registrering, tidtagning eller påminnelsespam. Kopiering av film: se om det är värt att köpa/se på bio utan att känna sig lurad på pengarna. = sänkta trösklar.

  • "Crackade" program oftast utan diverse licenshanterare eller andra inskränkande program som körs i bakgrunden = funkar bättre, snabbare (framförallt spel) = sänkt tröskel.

  • Kampen flyttar till samhällsnivå: företag går ihop och använder rättssystemet för att justera lagar och myndighetsprioriteringar -> siktar högt -> kostar samhällsresurser -> skapar starka motreaktioner -> sidor polariseras och demoniseras = tröskeln sänks

  • Nya affärsmodeller dyker upp, som tar hänsyn till piratkopieringens verklighet (tröskeln höjs!)-> utmanar vedertagna självklarheter inom marknadsområdet -> motarbetas från etablerade ägare eftersom vinstmodellen justeras -> sämre produktutbud -> uppfyller inte användarförväntningar = sänkt tröskel

  • Inskränkt internet pga lobbyism för att få bukt på piratkopiering -> motreaktion från digitaliseringsentusiaster och nätaktivister, med bidrag från ökat missnöje mot medier och politiker (orelaterade samhällsproblem) -> ställningstaganden förstärks = justerar tröskeln.

  • "Det är ingen rättighet att få se vad man vill närsomhelst" --- "vem är du att tala om för mig att jag inte får kopiera dvd:n jag köpte till min telefon? vem är du att bestämma att jag måste godkänna att du får bestämma hur jag använder programmet i min egen dator?"

Efter flera varv av samma resonemang tror jag vi kan konstatera att trösklarna för de två brotten kanske inte är lika höga. Om man alls inte har tänkt på, eller exponerats för, pirakopiering som fenomen så är förmodligen båda delar odiskutabelt fel. Om man redan har en stöld-karriär så är nog upphovsrättsbrott ingen moralisk puckel. Men bara för att man är för fri kopiering (oavsett IP-rätt) följer det inte att man kan tänka sig en liten stöldvåg.

Du menar väl inte att beslut om piratkopiering generellt sker i ett vakum, där alla aspekter kring samhällsfrågor och ekonomi och diverse ställningstagande är helt bortkopplade? Om man anser att det är fel så är man svag om man gör det ändå. Men hur många är aldrig svaga? Särskilt med tanke på hur verkligheten ser ut i frågan.

Du frågar hur det är möjligt att så många piratkopierar. Take your pick.

För mig är det svårt att se hur ALL piratkopiering skulle stävjas utan en ordentligt dystopisk kontroll av informationsflödet på internet. Jag lever hellre i världen med piratkopiering än det andra alternativet. Båda kommer att utvecklas vidare och hitta någon form av balans. Det gäller för alla aktörer att lära sig leva med verkligheten, och kämpa för det som leder framåt. Snacket om den dåliga kalkylen för spotify, den oinskränkta rätten att behålla vilken företagsmodell man vill, eller viljan att få allt gratis är aspekter som snart är historiska bisaker. Var produktiv och jobba med det som fungerar så får vi bättre produkter, mer jobb och bättre verktyg och underhållning.

Vad är egentligen den faktiska kostnaden för piratkopieringen idag? När tror DU att det tar slut?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Jag har svarat på dina frågor hela tiden, men då du är så synnerligen otrevlig så slutar jag med det nu. Hej då!

Säger killen som är otroligt nedvärderande mot kvinnor. Men visst skit att svara du. Förstår att det är svårt för dig att komma med konkreta svar. Mycket lättare att sitta och spy galla över andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Säger killen som är otroligt nedvärderande mot kvinnor. Men visst skit att svara du. Förstår att det är svårt för dig att komma med konkreta svar. Mycket lättare att sitta och spy galla över andra.

Skickades från m.sweclockers.com

I mina förklaringar till dig om hur världen fungerar har jag inte en enda gång varit nedvärderande mot kvinnor. Om du är kvinna så är du nedvärderande mot dig själv, däremot, som du skriver.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I mina förklaringar till dig om hur världen fungerar har jag inte en enda gång varit nedvärderande mot kvinnor. Om du är kvinna så är du nedvärderande mot dig själv, däremot, som du skriver.

Skojar du eller? Vad var det första du skrev i tråden?
Sen hur jag är nedvärderande förstår jag inte?
Dock inser jag nu att du inte läst vad jag skrivit utan bara maler på i samma anda. Ska underlätta för dig så även du förstår hur jag kan veta detta. Jag skrev att jag är en man.
Du är nedvärderande mot kvinnor eftersom du inte vill ha en förändring som gör art fler kvinnor kommer till ledande positioner. Du kör med härskarteknik, du vägrar svara på frågor och börjar snacka skit om att jag är otrevlig.
Har hållit mig jäkligt lugn trots de icke-svar jag får.

Hoppas du kommer till insikt inom en snar framtid. Ett tips: Lyssna på vad kvinnor säger och försök förstå hur de känner och vad de vill ha.

Nu får det vara nog med det här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Fyfan va bra skrivet. Varför öppnade du inte med detta!? Det hade sparat mig minst två timmar...
Jag håller med dig i det du skriver. Om du inte förstår varför ICA-exemplet är dåligt så blir det svårt att förtydliga mer än jag redan försökt. Din poäng är tydlig när du skriver extra enkelt så att en moron som jag kan fatta hur du tänker.

Men din fråga kvarstår ändå...

Och jag kan väl summera delar av textväggarna i enklar punkter. Alla bidrar mer eller mindre för att upphovsrättsbrott i form av exempelvis nedladdning av filer via sajter som pbay hamnar i en helt betydligt mer trivial kategori än stöld.

Om vi antar att vi börjar med ståndpunkten att stöld och upphovsrättsbrott har lika hög tröskel för en viss individ, och följer några resonemang som sänker tröskeln för att ladda ner en torrent...

  • Anonymt klickande + maxa bandbredden = fil på datorn utan krusiduller. smidigt. Tröskeln till brottet sänks nog inte, men enkelheten lockar.

  • Brott med låg risk = tröskelsänkning.

  • Aktivitet som (för en person vid ett tillfälle) orsakar försumbar skada = sänkt tröskel.

  • När man ser att man är 1 av 10 000 "leechers" = sänkt tröskel.

  • Det är ju stor skillnad mot att sitta på bio och filma, cracka ett kopieringsskydd och tillgängliggöra det med en kopia av produkten, eller ladda upp t ex. en "reviewer's copy" för allmän spridning. Relativisering = sänkt tröskel.

  • Stöld förstör för ägaren, kopiering förstör mindre (är vi ju överrens om, eftersom 1 kopia != 1 såld produkt (kanske 0.2-0.8?).

  • Stöld stoppar möjligheten för ägaren att använda produkten igen, kopiering öppnar för möjlighen att fler som annars inte haft tillgång får det (individer som annars inte kunnat köpa, eller som annars inte vetat att de ville ha produkten) -> sänkt tröskel.

  • Företagen förstår såklart dessa aspekter. De försvårar för licensfri produkthantering -> mer komplexa och begränsande produkter (t ex genom DRM) -> straffar laglydiga inköp på olika sätt (finns diverse exempel) = sänkt tröskel.

  • Kopieringen (av mjukvara) tillåter oinskränkt test av programmet hur, och när, man vill. "Unlimited demo" utan registrering, tidtagning eller påminnelsespam. Kopiering av film: se om det är värt att köpa/se på bio utan att känna sig lurad på pengarna. = sänkta trösklar.

  • "Crackade" program oftast utan diverse licenshanterare eller andra inskränkande program som körs i bakgrunden = funkar bättre, snabbare (framförallt spel) = sänkt tröskel.

  • Kampen flyttar till samhällsnivå: företag går ihop och använder rättssystemet för att justera lagar och myndighetsprioriteringar -> siktar högt -> kostar samhällsresurser -> skapar starka motreaktioner -> sidor polariseras och demoniseras = tröskeln sänks

  • Nya affärsmodeller dyker upp, som tar hänsyn till piratkopieringens verklighet (tröskeln höjs!)-> utmanar vedertagna självklarheter inom marknadsområdet -> motarbetas från etablerade ägare eftersom vinstmodellen justeras -> sämre produktutbud -> uppfyller inte användarförväntningar = sänkt tröskel

  • Inskränkt internet pga lobbyism för att få bukt på piratkopiering -> motreaktion från digitaliseringsentusiaster och nätaktivister, med bidrag från ökat missnöje mot medier och politiker (orelaterade samhällsproblem) -> ställningstaganden förstärks = justerar tröskeln.

  • "Det är ingen rättighet att få se vad man vill närsomhelst" --- "vem är du att tala om för mig att jag inte får kopiera dvd:n jag köpte till min telefon? vem är du att bestämma att jag måste godkänna att du får bestämma hur jag använder programmet i min egen dator?"

Efter flera varv av samma resonemang tror jag vi kan konstatera att trösklarna för de två brotten kanske inte är lika höga. Om man alls inte har tänkt på, eller exponerats för, pirakopiering som fenomen så är förmodligen båda delar odiskutabelt fel. Om man redan har en stöld-karriär så är nog upphovsrättsbrott ingen moralisk puckel. Men bara för att man är för fri kopiering (oavsett IP-rätt) följer det inte att man kan tänka sig en liten stöldvåg.

Du menar väl inte att beslut om piratkopiering generellt sker i ett vakum, där alla aspekter kring samhällsfrågor och ekonomi och diverse ställningstagande är helt bortkopplade? Om man anser att det är fel så är man svag om man gör det ändå. Men hur många är aldrig svaga? Särskilt med tanke på hur verkligheten ser ut i frågan.

Du frågar hur det är möjligt att så många piratkopierar. Take your pick.

För mig är det svårt att se hur ALL piratkopiering skulle stävjas utan en ordentligt dystopisk kontroll av informationsflödet på internet. Jag lever hellre i världen med piratkopiering än det andra alternativet. Båda kommer att utvecklas vidare och hitta någon form av balans. Det gäller för alla aktörer att lära sig leva med verkligheten, och kämpa för det som leder framåt. Snacket om den dåliga kalkylen för spotify, den oinskränkta rätten att behålla vilken företagsmodell man vill, eller viljan att få allt gratis är aspekter som snart är historiska bisaker. Var produktiv och jobba med det som fungerar så får vi bättre produkter, mer jobb och bättre verktyg och underhållning.

Vad är egentligen den faktiska kostnaden för piratkopieringen idag? När tror DU att det tar slut?

Skämtar du nu eller? Vad baserar du dina "trösklar" på, det är ju bara påhitt?
Oavsett går det inte att rättfärdiga ett brott med att ett annat är värre.

  • Nä asså jag har inte slagit ihjäl frugan (än), jag ger henne en omgång BARA på fredagskvällar. SÄNKT TRÖSKEL!

Du försöker vrida det till att de som motarbetar brott är värre en de som begår dem.
Och att att piratkopiering helt kommer att stävjas är det nog ingen som tror men målsättningen är väl att alla brott ska motarbetas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Precis min poäng, att piratkopiera utan medgivande är inte att ingå i ett avtal.

Nej tvärtom. Att inte kunna respektera någon annans önskan hur dess verk ska distribueras och sedan gapa om integritet så fort rättighetsinnehavare vill skydda sin verksamhet är åtminstone hyckleri.
Detta är inte riktat mot dig personligen utan mer en förundran att (oftast) människor som förespråkar piratkopiering värnar så hårt om sin egen integritet när man inte kan respektera andras.

mhm, så du vill säga att folk är inkonsekventa hycklare?

och, om jag förstår dig rätt, att det är samma sak att ladda ner en torrent i veckan för eget bruk som att, som företag, systematisera t ex bluffakturor eller "styra" myndighetsutövande i ett land?

Jag är konsument av flera onlinetjänster för (laglig) mediekonsumption. Växlar mellan vissa av tjänsterna med några månaders mellanrum för att de skall ha hunnit uppdatera sina kataloger. Spotify har jag betalat för i många år nu och är glad för det nästan varje dag. Piratkopieringen har fortfarande fördelar gentemot lagliga tjänster, framförallt har det att göra med vad som finns tillgängligt, och hur användare själva kan skapa olika mediebibliotek att dela med sig osv. Sajter som pday är ju lite av internets svarta ica maxi, medans det finns "connoiseurbutiker" därute med betydligt mer kompletta kataloger och esoteriska samlingar (inte lagligt). Historiskt innnehåll, och nischad subkultur kan vara svårt att hitta lagligt, i synnerhet när skaparen har gått bort och rättgheterna ägs som del i en enorm katalog och inte längre prioriterad eller glömts bort. Det jag snackar om är kultur bortom kontemporär eller kult-klassisk mainstream, som av många olika (marknadsmässiga) skäl inte är tillgänglig för konsumenten. Dessa delar av historien kommer bara överleva som gamla piratkopierade mp3or eller avi:er i dålig kvalitet på någons hårddisk och göra innehavaren kriminell om inte fler och större lösningar dyker upp - såväl öppna arkiv som affärsdrivna kataloger. Jobba hellre med att minska de problem som piratkopiering medför genom att förbättra digital infrastruktur och tillgänglighet (JA, affärsmodeller är inte absoluta och önskan att göra som man alltid gjort leder med tiden till situationer som Detroit eller Blockbuster video) än att ta begränsade resurser i samhället för att driva intresseorienterad reglering som stoppar utveckling pga hot mot kvartalsvinsten (någon som minns net neutrality diskussioner i EU och USA?).

Med det sagt - alltså att problemet egentligen inte är så allvarligt som det låter, och inte motiverar denna hårda ton i diskussionen - så är jag helt med på att piratkopiering är olagligt, att det är något man i regel inte ska sysssla med, och att det är svårt att argumentera FÖR det utan väldigt specifikt kontext (t ex. att skaparen av materialet har blivit lurad av rättighetsägaren eller något sådant - altså specifika fall där moral och lag inte ser öga mot öga).

Det finns ett ganska sjukt exempel som jag inte vet hur jag ska förklara utan att det låter som lögn...
Jag är en svensk akademisk forskare (naturvetenskap). Vi söker pengar från olika fonder och råd för att få lön, lön till medarbetare, pengar att köpa utrustning för och diverse förbrukningsvaror för vardagliga experimenterandet. En doktorand kostar i runda slängar 1 miljon kronor om året, och är i princip garanterad lön i 3-4 år, beroende på institution. Forskningsledaren betalar denna lön genom sina forskningsmedel, oftast med universitetet som ytterst garant. Ett typiskt stort anslag rör sig om att få in 3-5 miljoner över 3-5 år (typiskt nånstans mellan 1-3 miljoner om året). En duktig forskare tidigt i karriären kan ha 2-3 sådana anslag under de första åren. Ett mikroskop med lite tillbehör kostar ca 1 miljon i inköp. En apparat för att sekvensera kan kosta mellan 1-5 miljoner, och ca 100k om året beroende på intensitet av arbete. En vetenskaplig artikel innehåller 5-10 olika metoder, vilket (beroende på fält) betyder 5-20 olika maskiner.

Anslagen som kommer in används dessutom för "overhead" alltså lokalhyror och liknande och uppgår ungefär till 30% (24-34% beroende på universitet, med några runt 18%). Pension och arbetsgivaravgifter osv gäller såklart även universitetsanställda. Myndighetens (universitetets) upphandlingsavtal är dessutom så omfattande och strikta att "den fria marknaden" bara gäller just i upphandlingsbesluten - något forskarna själva inte är särlskilt involverade i. Det vi köper in är alltså helt makalöst prissatt... exempel? Här är en "roller"för 1800:- ex moms, ex frakt. Den är kanske en och en halv decimeter i rullängd.

Det rör sig alltså om en hel del pengar på ett universitet - en myndighet som följer ungefär samma nivå av effektiv styrning som rikets övriga myndigheter. Forskningsmedlen i sverige utgörs till ca 83% av skattemedel. VR (vetenskapsrådets) data för 2015 talar om 25 miljarder kronor totalt. Budgetprop 2016 (den vi nu jobbar inom, antar jag) sätter undan ca 35 miljarder till FoU (inkluderar mer än bara forskfinansiering). Det är alltså skatt som finansierar cirkusen. För dessa pengar publicerar sverige ca 15 000 forskningsartiklar om året.
Vi är 5e mest produktiva i världen per capita, efter schweiz, danmark, australien och island. USA publicerar ungefär 20 ggr fler totalt (med ca 35 ggr större befolkning).

Pengarna får vi genom att söka för specifika projekt i konkurrens med alla andra forskare i sverige som passar in på utlysningen. Historiska bedrifter är största faktorn, vilket betyder att etablerade forskare oftare och lättare får medel. För att komma dit krävs bra CV. Bra CV betyder bra artiklar. Bra artiklar = artiklar publicerade i tidskrifter med hög impact. Impact är en siffra som beskriver hur många gånger en artikel publicerad tidningen i snitt har refererats till av andra artiklar ("citerats"). Snittkostnad för en svensk artikel är 1.3 miljoner, men för en artikel som citerats minst en gång är den 2.3 miljoner.

Ni betalar alltså för svensk forskning via skattepengar. Vi får dessa pengar som anslag, betalar ca 40-50% i skatter och avgifter och jobbar för resten. Vi vill publicera så mycket som möjligt, i tidningar med så hög impact som möjligt, så att vi kan få anslag några år till och därmed fortsätta att ha ett lab. En forskare utan egna medel, som har universitetstjänst, blir en alltiallo+lärare (nyckelkortsansvarig, brandombud, handledare, representant i olika arbetsgrupper, osv) tills den får in pengar igen (vilket inte lär hända eftersom tiden och resurserna för att faktiskt jobba med forskning är nära 0 i det läget).

Tidskrifterna som vi VILL publicera i (Science, Nature osv) ägs av kommersiella multinationella företag (Elsevier, NPG etc). Systemet för kvalitetskontroll kallas peer-review och bygger på att vi forskare, anonymt, får läsa andras artiklar å tidskriftens vägnar och godkänna dessa vetenskapligt. I princip alla som skriver forskningsrapporter granskar också andras. Det är inget som vi får betalt för, utan det bygger på att alla vill upprätthålla systemet. Om artikeln jag skickat in godkänns via peer-review så får jag erbjudande att publicera i tidningen. Det kostar olika, men runt 20 000:-. När vi godkänt och betalat så transfereras även rättigheterna till artikeln till tidningen. De "äger" nu texten, bilderna och övrigt innehåll, och de får publicera artikeln som och när de vill (i regel inom 1-2 utgivningar, och utan någon textändring). Om någon annan svensk forskare eller skattebetalare vill läsa det jag har skrivit så kostar det runt 30 USD om du vill läsa det online (PDF) på tidningens hemsida.

Universitetsbiblioteken köper in tidskrifter centralt så vi som jobbar på universiteten har tillgång till en stor katalog utan att behöva betala mera. Det rör sig om ca 325 miljoner kronor om året.

DET är en sjuhelvetes affärsmodell: skattebetalare betalar mig för att forska. jag hittar något användbart och skriver ihop projektet till en artikel. sen säljer jag bort rättigheterna till texten för minus 20 tusen kronor. sedan betalar skattebetalarna 300 miljoner om året (historiskt ökande siffra) för att vi ska få läsa vad bl a svenska skattemedel har betalat för att forska fram. Spelet går dessutom ut på att jag ska göra detta så ofta som möjligt så jag kan bibehålla en nivå av skattefinansiering.

Ursäkta, men vad hade detta med piratkopiering att göra? Kazhakstan har inte råd med 300 miljoner om året för att få tillgång till forskningen som producerats (det tar i regel några år eller nåt decennium innan den kommer ut i bokform, då i form av specialistböcker eller läroböcker). Även andra länder har svårt att hänga med, eftersom forskarna inte har tillgång till senaste årens framsteg. Sen kom scihub (https://en.wikipedia.org/wiki/Sci-Hub), som är som pbay fast för forskare - och med alla filer på servern, inte torrentfiler.

Hur svartvit är denna situation egentligen?

Kanske minns ni Aaron Swartz (1988-2013)? Han åkte dit på att systematiskt ladda ner vetenskapliga artiklar från JSTOR via sitt universitetsnätverk (precis som i sverige så är tidskrifterna direkt tillgängliga inom universitetsnätverken via olika centrala repositorier).
https://en.wikipedia.org/wiki/Aaron_Swartz
Hans insats är en stor del till scihubs existens
https://arstechnica.com/tech-policy/2016/04/a-spiritual-succe...

Från wiki:
"On July 11, 2011, Swartz was indicted by a federal grand jury on charges of wire fraud, computer fraud, unlawfully obtaining information from a protected computer, and recklessly damaging a protected computer.[13][105]
(...)
On September 12, 2012, federal prosecutors filed a superseding indictment adding nine more felony counts, which increased Swartz's maximum criminal exposure to 50 years of imprisonment and $1 million in fines.[13][110][111] During plea negotiations with Swartz's attorneys, the prosecutors offered to recommend a sentence of six months in a low-security prison, if Swartz would plead guilty to 13 federal crimes. Swartz and his lead attorney rejected that deal, opting instead for a trial in which prosecutors would have been forced to justify their pursuit of Swartz.[112][113]

The federal prosecution involved what was characterized by numerous critics such as former Nixon White House counsel John Dean as an "overcharging" 13-count indictment and "overzealous" prosecution for alleged computer crimes, brought by former U.S. Attorney for Massachusetts Carmen Ortiz.[114]

Swartz committed suicide on January 11, 2013.[115] "

Vad händer sen?
Potential Effects of Sci-Hub on Academic Publishing
Who's downloading pirated papers? Everyone
A closer look at the Sci-Hub corpus: what is being downloaded and from where?
As Predicted, Elsevier's Attempt To Silence Sci-Hub Has Increased Public Awareness Massively
The Deceptive Allure of Sci-Hub
Looking Into Pandora's Box: The Content Of Sci-Hub And Its Usage

Jämför jag filmpirater med detta? Nej. Faktum är att mediepirater inte berör mig så mycket. Jag ser båda sidor av myntet i frågan, och jag accepterar upphovsrätt i sak och anser vidare att det är FEL att ta sånt man inte har rätt till. Att upphovsrätt tillsammans med patent är lagsamlingar som bör ses över och moderniseras är en annan fråga.

I mitt exempel illustrerar jag hur ett helt vrickat system är byggt för vinstmaximering av tidskriftsägarna OCH subventionerat och inlåst genom forskningsfinansiärer världen över (mestadels stat + skatt), och hur detta på en global skala helt enkelt är en skattemedelsdammsugare. Svårigheten i att bedöma kvalitet på forskning har gjort att spelet vi spelar i alla länder för att få forska spelar rätt i händerna på samma företag. Vi tränas för att jobba på detta sätt, och vi kan inte ändra på det utan att finansieringsorganen kommer på ett nytt sätt att fördela pengar. Spelet har satt flera länder och institutioner på avbytarbänken eftersom de inte har medlen att köpa in sig i informationsflödet. Kanske är det ingen förlust, men hur urvattnad vill ni skattebetalare att forskningen ni sponsrar ska bli? Själv jobbar jag för att förstå hur vi kan bota olika sjukdomar på cellnivå - jag lär mig fortfarande hur det är bäst att hantera systemet utan att hamna i ett litet vadderat rum med ett hysteriskt skratt. Mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Academic_publishing

Det jag inte vill ska hända är att folk som Aaron Swartz ska bli offer för exempelstatuerande, och att efterdyningarna av sådana händelser skall inkludera drakoniska lagar som styr informationsflödet på internet. Kontroll av informationsflödet är i slutändan att inskränka yttrandefriheten, och innan dess ett sätt att kuva rationellt motstånd - vare sig motivationen är kvartalsrapporten eller politisk likriktning.

shit va mycket text det blev nu igen...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Skämtar du nu eller? Vad baserar du dina "trösklar" på, det är ju bara påhitt?
Oavsett går det inte att rättfärdiga ett brott med att ett annat är värre.

  • Nä asså jag har inte slagit ihjäl frugan (än), jag ger henne en omgång BARA på fredagskvällar. SÄNKT TRÖSKEL!

Du försöker vrida det till att de som motarbetar brott är värre en de som begår dem.
Och att att piratkopiering helt kommer att stävjas är det nog ingen som tror men målsättningen är väl att alla brott ska motarbetas?

Ja, jag hittar på. Typiskt att du såg genom min textvägg. Mer skoj att läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
Ja, rättfärdigande är vi människor duktiga på. Se tidigare länk.
Ja, olika brott har olika "värden" på straffskalan och olika namn.
Ja, det finns många exempel på detta (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_criminal_justice)
"Målsättningen är att alla brott ska motarbetas"???? Jaaaaa, annars hade det ju troligen inte varit olagligt, eller hur?

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Skämtar du nu eller? Vad baserar du dina "trösklar" på, det är ju bara påhitt?
Oavsett går det inte att rättfärdiga ett brott med att ett annat är värre.

  • Nä asså jag har inte slagit ihjäl frugan (än), jag ger henne en omgång BARA på fredagskvällar. SÄNKT TRÖSKEL!

Du försöker vrida det till att de som motarbetar brott är värre en de som begår dem.
Och att att piratkopiering helt kommer att stävjas är det nog ingen som tror men målsättningen är väl att alla brott ska motarbetas?

och en till som du kanske kan tänkas förstå: http://www.dummies.com/education/psychology/important-theorie...

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

mhm, så du vill säga att folk är inkonsekventa hycklare?

Generellt? Nej?

Skrivet av ox4:

och, om jag förstår dig rätt, att det är samma sak att ladda ner en torrent i veckan för eget bruk som att, som företag, systematisera t ex bluffakturor eller "styra" myndighetsutövande i ett land?

Eeeeeh, nej? Överlagt mord och förargelseveckande beteende är heller inte samma sak, vart vill du komma?

Skrivet av ox4:

Wall of text.

No comment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Ja, jag hittar på. Typiskt att du såg genom min textvägg. Mer skoj att läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases
Ja, rättfärdigande är vi människor duktiga på. Se tidigare länk.
Ja, olika brott har olika "värden" på straffskalan och olika namn.
Ja, det finns många exempel på detta (https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_criminal_justice)
"Målsättningen är att alla brott ska motarbetas"???? Jaaaaa, annars hade det ju troligen inte varit olagligt, eller hur?

Vad vill du säga med detta? Att vi har en straffskala med olika allvarliga brott har jag väl aldrig förnekat eller påstått något annat? Eller snarare var det min poäng.
Alltså jag tycker inte det ok att stjäla en bil (oavsett värde, vem det drabbar, hur liten risk det är, hur lätt det är etc etc) bara för att det finns pedofiler.
Således gör det alltså inte brott mot upphovsrätten mer ok för att det finns värre brott på straffskalan.

Jag tycker även att ansvaret för att rättsväsendets resurser utarmas ligger hos de som begår brotten, inte hos målsägaren.

Permalänk
Skrivet av ox4:

Fyfan va bra skrivet. Varför öppnade du inte med detta!? Det hade sparat mig minst två timmar...
Jag håller med dig i det du skriver. Om du inte förstår varför ICA-exemplet är dåligt så blir det svårt att förtydliga mer än jag redan försökt. Din poäng är tydlig när du skriver extra enkelt så att en moron som jag kan fatta hur du tänker.

Tack, kul att jag kan nå fram med åtminstone en del av budskapet.

Skrivet av ox4:

Men din fråga kvarstår ändå...

Och jag kan väl summera delar av textväggarna i enklar punkter. Alla bidrar mer eller mindre för att upphovsrättsbrott i form av exempelvis nedladdning av filer via sajter som pbay hamnar i en helt betydligt mer trivial kategori än stöld.

Om vi antar att vi börjar med ståndpunkten att stöld och upphovsrättsbrott har lika hög tröskel för en viss individ, och följer några resonemang som sänker tröskeln för att ladda ner en torrent...

  • Anonymt klickande + maxa bandbredden = fil på datorn utan krusiduller. smidigt. Tröskeln till brottet sänks nog inte, men enkelheten lockar.

  • Brott med låg risk = tröskelsänkning.

  • Aktivitet som (för en person vid ett tillfälle) orsakar försumbar skada = sänkt tröskel.

  • När man ser att man är 1 av 10 000 "leechers" = sänkt tröskel.

  • Det är ju stor skillnad mot att sitta på bio och filma, cracka ett kopieringsskydd och tillgängliggöra det med en kopia av produkten, eller ladda upp t ex. en "reviewer's copy" för allmän spridning. Relativisering = sänkt tröskel.

  • Stöld förstör för ägaren, kopiering förstör mindre (är vi ju överrens om, eftersom 1 kopia != 1 såld produkt (kanske 0.2-0.8?).

  • Stöld stoppar möjligheten för ägaren att använda produkten igen, kopiering öppnar för möjlighen att fler som annars inte haft tillgång får det (individer som annars inte kunnat köpa, eller som annars inte vetat att de ville ha produkten) -> sänkt tröskel.

  • Företagen förstår såklart dessa aspekter. De försvårar för licensfri produkthantering -> mer komplexa och begränsande produkter (t ex genom DRM) -> straffar laglydiga inköp på olika sätt (finns diverse exempel) = sänkt tröskel.

  • Kopieringen (av mjukvara) tillåter oinskränkt test av programmet hur, och när, man vill. "Unlimited demo" utan registrering, tidtagning eller påminnelsespam. Kopiering av film: se om det är värt att köpa/se på bio utan att känna sig lurad på pengarna. = sänkta trösklar.

  • "Crackade" program oftast utan diverse licenshanterare eller andra inskränkande program som körs i bakgrunden = funkar bättre, snabbare (framförallt spel) = sänkt tröskel.

  • Kampen flyttar till samhällsnivå: företag går ihop och använder rättssystemet för att justera lagar och myndighetsprioriteringar -> siktar högt -> kostar samhällsresurser -> skapar starka motreaktioner -> sidor polariseras och demoniseras = tröskeln sänks

  • Nya affärsmodeller dyker upp, som tar hänsyn till piratkopieringens verklighet (tröskeln höjs!)-> utmanar vedertagna självklarheter inom marknadsområdet -> motarbetas från etablerade ägare eftersom vinstmodellen justeras -> sämre produktutbud -> uppfyller inte användarförväntningar = sänkt tröskel

  • Inskränkt internet pga lobbyism för att få bukt på piratkopiering -> motreaktion från digitaliseringsentusiaster och nätaktivister, med bidrag från ökat missnöje mot medier och politiker (orelaterade samhällsproblem) -> ställningstaganden förstärks = justerar tröskeln.

  • "Det är ingen rättighet att få se vad man vill närsomhelst" --- "vem är du att tala om för mig att jag inte får kopiera dvd:n jag köpte till min telefon? vem är du att bestämma att jag måste godkänna att du får bestämma hur jag använder programmet i min egen dator?"

Efter flera varv av samma resonemang tror jag vi kan konstatera att trösklarna för de två brotten kanske inte är lika höga. Om man alls inte har tänkt på, eller exponerats för, pirakopiering som fenomen så är förmodligen båda delar odiskutabelt fel. Om man redan har en stöld-karriär så är nog upphovsrättsbrott ingen moralisk puckel. Men bara för att man är för fri kopiering (oavsett IP-rätt) följer det inte att man kan tänka sig en liten stöldvåg.

Du menar väl inte att beslut om piratkopiering generellt sker i ett vakum, där alla aspekter kring samhällsfrågor och ekonomi och diverse ställningstagande är helt bortkopplade? Om man anser att det är fel så är man svag om man gör det ändå. Men hur många är aldrig svaga? Särskilt med tanke på hur verkligheten ser ut i frågan.

Du frågar hur det är möjligt att så många piratkopierar. Take your pick.

För mig är det svårt att se hur ALL piratkopiering skulle stävjas utan en ordentligt dystopisk kontroll av informationsflödet på internet. Jag lever hellre i världen med piratkopiering än det andra alternativet. Båda kommer att utvecklas vidare och hitta någon form av balans. Det gäller för alla aktörer att lära sig leva med verkligheten, och kämpa för det som leder framåt. Snacket om den dåliga kalkylen för spotify, den oinskränkta rätten att behålla vilken företagsmodell man vill, eller viljan att få allt gratis är aspekter som snart är historiska bisaker. Var produktiv och jobba med det som fungerar så får vi bättre produkter, mer jobb och bättre verktyg och underhållning.

Jag tror att din lista är mycket längre än de överväganden som medel-Svensson-piraten gör innan hen bestämmer sig i valet mellan att kopiera eller betala för sig. Efter gratis, lättillgängligt och låg risk för upptäckt är nog frågan redan avgjord. Sedan piratkopierar ju "alla" så det är inte alls lika skambelagt eller stigmatiserande som om det kom fram att man var ute och snattade DVDer. Ett musklick bort och man får det till och med hemlevererat, buslätt val.

De matas oavbrutet med argument som "piratkopiering ger positiva netto-effekter", "ingen drabbas för att de blir inte av med FYSISKA SAKER" :-), "pirater betalar mer för sin mediekonsumtion än icke-pirater" och det är lätt att okritiskt anamma dessa eftersom de rättfärdigar ett beteende som kanske skaver lite i samvetet. Upprepas dessa tillräckligt många gånger blir de "sanna" och sedan har vi en hel generation (eller två) som piratkopierar utan att ens fundera över rätt och fel eller om någon annan drabbas.

Skrivet av ox4:

Vad är egentligen den faktiska kostnaden för piratkopieringen idag? När tror DU att det tar slut?

Hur mycket kopieringen kostar kan jag inte ens gissa. Om alla pirater skulle betala fullpris för allt de laddar ner kommer vi säkert långt över de fantasisummor som branschen hävdar att de går miste om, men både du och jag vet ju att det inte går att räkna så.

För att få slut på piratkopieringen måste det till att folk i allmänhet får ett annat synsätt. I dag är piraterna vana att kunna tanka ner saker utan kostnad. De måste bli vana att betala för saker på nätet. Spotify är ett bevis på att det går att förändra folks vanor. Vem orkar i dagsläget ladda ner mp3or när (nästan) all musik finns tillgänglig, på alla dina enheter, för en hundralapp i månaden?

Ett annat alternativ vore att allting vattenmärks, alla köpare registreras och att det blir kännbara straff för den som sprider vidare sin kopia. Men den lösningen faller nog inte alla i smaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ox4:

Om vi antar att vi börjar med ståndpunkten att stöld och upphovsrättsbrott har lika hög tröskel för en viss individ, och följer några resonemang som sänker tröskeln för att ladda ner en torrent...
((lista med resonemang))

Skrivet av Mauk:

Skämtar du nu eller? Vad baserar du dina "trösklar" på, det är ju bara påhitt?
Oavsett går det inte att rättfärdiga ett brott med att ett annat är värre.

  • Nä asså jag har inte slagit ihjäl frugan (än), jag ger henne en omgång BARA på fredagskvällar. SÄNKT TRÖSKEL!

Du försöker vrida det till att de som motarbetar brott är värre en de som begår dem.
Och att att piratkopiering helt kommer att stävjas är det nog ingen som tror men målsättningen är väl att alla brott ska motarbetas?

Skrivet av Mauk:

Vad vill du säga med detta? Att vi har en straffskala med olika allvarliga brott har jag väl aldrig förnekat eller påstått något annat? Eller snarare var det min poäng.
Alltså jag tycker inte det ok att stjäla en bil (oavsett värde, vem det drabbar, hur liten risk det är, hur lätt det är etc etc) bara för att det finns pedofiler.
Således gör det alltså inte brott mot upphovsrätten mer ok för att det finns värre brott på straffskalan.
...

Mauk, om du läser min text medans du nynnar "bla bla bla" så blir det ännu svårare att förstå vad jag skriver. Allt du brusar upp dig över är åsikter du tillskriver mig, utan att jag yttrat (eller äger) dessa. Det är ganska roande att diskutera på din nivå, men ungefär lika lärorikt som att sitta och stirra på en vägg medans man lyssnar på syrsor spela sin kvällstrudelutt.

Skrivet av Ingetledigtnamn:

Tack, kul att jag kan nå fram med åtminstone en del av budskapet.

Jag tror att din lista är mycket längre än de överväganden som medel-Svensson-piraten gör innan hen bestämmer sig i valet mellan att kopiera eller betala för sig. Efter gratis, lättillgängligt och låg risk för upptäckt är nog frågan redan avgjord. Sedan piratkopierar ju "alla" så det är inte alls lika skambelagt eller stigmatiserande som om det kom fram att man var ute och snattade DVDer. Ett musklick bort och man får det till och med hemlevererat, buslätt val.

Ja, det är sällan man aktivt reflekterar över sina motivationer eller sina svagheter (annars hade ju psykologi, sociologi, politik och ekonomi varit väldigt annorlunda ämnen). Det är tillochmed svårt att veta exakt vad som driver de egna besluten. Hjärnan har ju ganska ofta fattat beslut innan medvetandet får reda på det (se denna studie från Nature Neuroscience, eller om den är betalväggad så popvet sammanfattning här, även t ex. "Thinking fast, thinking slow" - som visserligen har fått en del kritik, har likväl en del bra poänger (Nobelprisad författare); eller se denna artikel för ett fönster in i fältet, eller wiki - särskilt denna del).

Skrivet av Ingetledigtnamn:

...
Hur mycket kopieringen kostar kan jag inte ens gissa. Om alla pirater skulle betala fullpris för allt de laddar ner kommer vi säkert långt över de fantasisummor som branschen hävdar att de går miste om, men både du och jag vet ju att det inte går att räkna så.

För att få slut på piratkopieringen måste det till att folk i allmänhet får ett annat synsätt. I dag är piraterna vana att kunna tanka ner saker utan kostnad. De måste bli vana att betala för saker på nätet. Spotify är ett bevis på att det går att förändra folks vanor. Vem orkar i dagsläget ladda ner mp3or när (nästan) all musik finns tillgänglig, på alla dina enheter, för en hundralapp i månaden?

Ett annat alternativ vore att allting vattenmärks, alla köpare registreras och att det blir kännbara straff för den som sprider vidare sin kopia. Men den lösningen faller nog inte alla i smaken.

Ja, ja, och ja. Håller med helt - detta var precis mina poänger från blrjan. Det går inte att räkna så eftersom variablerna i uträkningen alla är beroende på varandra. Gör man det enkelt och säger att "alla kopior är skyldiga mig X kronor" så blir det Y kopior × X pris = YX summa pengar. Då handlar det inte om "förlusten" som piratkopieringen medfört, utan om att enskilt upphovsrättsbrott värderas till X kronor, och att det därför föreligger en skuld från piraten/rna till ägaren. Även denna summa är arbiträr av flera skäl, men uträkningen underlättas av att flera upphovsrättsägare går samman och då kan göra gemensamma "claims". Att det inte handlar om förluster är just att det inte är en egentlig marknad (den är utanför gängse system) och då börjar det handla om kompensation och straff istället.

Ändring av synsätt gäller samhället i stort (annars hade det inte varit ett så spritt problem). Det innefattar människor som jobbar med produktion (som kan piratkopieras), de stora fiskarna som äger rättigheterna, såväl som "piraterna". Därför snackar jag affärsmodeller så mycket. Argument för att ändra beteende genom lagförändring, som har stor potential till att slå för brett och hårt, ville jag nyansera med mina inlägg. Affärsmodeller kontrolleras direkt av producenter och distributörer, och därför har de all makt att själva justera dessa till något häftigt som fungerar jättebra. Lagen är för mig ett senare mål att ge sig på (särskilt eftersom den redan är implementerad i frågan), och teoretiska utlägg om hutlösa pengasummor ändrar inte min prioriteringsordning.

Och till din sista poäng säger jag, nej, det faller mig inte i smaken. Men företagen får självklart göra med sina produkter hur de vill. Min frihet som konsument gör att jag sälv väljer om det är värt besväret för att se en film eller använda ett program. Återigen en anledning till varför jag upprepat fokuserat på hur företagen väljer att göra sina affärer... bra lösningar = nöjda kunder = fett med cash.

Visa signatur

enthooEvolvTGlass; MSI-Z97Gaming9-ACK, 4790K, 32GbRAM, samsung840Evo, Intel520-240gb, Kraken-X61, evga980ti ACS2.0+, seasonic660Wplatinum. Sennheiser PC360, SiberiaV2. WACOMbambooA5. SaitekCyborgEVO. XboX1BTcontroller. NAD3020d + B&W 686 S2
+Lenovo thinkpad s540
World of Tanks, Elite:Dangerous (solo), Star Citizen, anything Co-op

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Skojar du eller? Vad var det första du skrev i tråden?
Sen hur jag är nedvärderande förstår jag inte?
Dock inser jag nu att du inte läst vad jag skrivit utan bara maler på i samma anda. Ska underlätta för dig så även du förstår hur jag kan veta detta. Jag skrev att jag är en man.
Du är nedvärderande mot kvinnor eftersom du inte vill ha en förändring som gör art fler kvinnor kommer till ledande positioner. Du kör med härskarteknik, du vägrar svara på frågor och börjar snacka skit om att jag är otrevlig.
Har hållit mig jäkligt lugn trots de icke-svar jag får.

Hoppas du kommer till insikt inom en snar framtid. Ett tips: Lyssna på vad kvinnor säger och försök förstå hur de känner och vad de vill ha.

Nu får det vara nog med det här.

Skickades från m.sweclockers.com

I dagens värld är det uppenbarligen mycket enkelt att vara "nedvärderande mot kvinnor". Bara genom att inte hålla med den officiella linjen så utpekas man som "nedvärderande". PK i sin renaste och mest skrämmande form.

Jag håller mig för pannan, ruskar på huvudet och undrar när denna hjärntvätt av svenskarna skall förmås upphöra. Jag skrattar samtidigt som jag spyr upp lite maginnehåll i munnen och sväljer det igen. Jag blir så trött samtidigt som jag blir hyperaktiv. Ty sådant svammel som du skriver gör mig både svart och vit, det upprör både mitt Yin och mitt Yang.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

I dagens värld är det uppenbarligen mycket enkelt att vara "nedvärderande mot kvinnor". Bara genom att inte hålla med den officiella linjen så utpekas man som "nedvärderande". PK i sin renaste och mest skrämmande form.

Jag håller mig för pannan, ruskar på huvudet och undrar när denna hjärntvätt av svenskarna skall förmås upphöra. Jag skrattar samtidigt som jag spyr upp lite maginnehåll i munnen och sväljer det igen. Jag blir så trött samtidigt som jag blir hyperaktiv. Ty sådant svammel som du skriver gör mig både svart och vit, det upprör både mitt Yin och mitt Yang.

.

Har du pratat med en kvinna ens? Har du försökt förstå hur det är att vara kvinna i dagens samhälle? Om det nu är enkelt att vara nedvärderande mot kvinnor då kanske du ska göra allt i din makt för att inte vara det? Istället tar du på dig en offerkofta och tycker det är synd om dig. Patetiskt!
Du verkar inte ens tycka att det är ojämnställt vilket jag tycker är väldigt ledsamt. Än värre är att du inte ens vill försöka se hur andra än du själv kan uppleva saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Jag tror att problemet är i bolagsledningen hos alla stora rättighetsinnehavare. Denna bolagsledning består uteslutande av äldre män. Att få äldre män att fatta bra beslut om något de inte förstår är en omöjlighet. Således är det omöjligt att komma upp med en bra lösning på detta problem så länge personerna som faktiskt sitter på makten behöver hjälp med att förstå hur de enklaste funktionerna i en mobiltelefon fungerar.

På vilket sätt är det signifikant att de just är män menar du? Vad menar du med äldre? Jag tror frågan är betydligt med komplex än så, branschen utvecklas snabbt och så småningom närmar sig utbudet var konsumenterna efterfrågar. Under tiden måste man försöka tjäna pengar så det blir lite som att lacka om en bil i farten. Netflix vinstmarginal är väl runt 5%

Skickades från m.sweclockers.com