PCI-E 1x6 pin till 2x8pin adapter.

Permalänk

PCI-E 1x6 pin till 2x8pin adapter.

Förutsatt att nätaggregatets 12v klarar av lasten. Är det ofarligt att använda en sån?
Det är en kortsiktig lösning.

http://www.hd-plex.com/HDPLEX-160W-DC-ATX-Power-Supply-16V-24...

https://www.dustinhome.se/product/5011030538/pcie-adapterkabe...

Vill förtydliga att jag kommer byta grafikkort till 1050ti/1060/Rx570 då dom är beprövade.
HDplex anger sin effekt i 12v. Och inte i blandad spänning som vanliga ATX gör.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

Skillnaden är ju att 8-pin ger mer effekt än 6-pin, så 2st 8-pin ger ju väldigt mycket mer.
Låter inte som en bra idé tycker jag, men om du ska ansluta det till ett grafikkort och inte belasta det (bara köra på skrivbordet) så kanske det går att komma undan med. Görs dock på egen risk och konsekvenskerna kan bli ganska allvarliga.

Permalänk
Medlem

Ett grafikkort som behöver 2x8 pin drar nog betydligt mer än vad det nätaggregatet levererar. Sedan ska du ju ha processor och sådant också antar jag. 2x8 pin är ju specat för 300w och dessutom 75w genom PCIE platsen.
Men som föregående säger så fungerar det säkert bra om du aldrig ska belasta kortet men då kan du lika gärna köra på ett energisnålare.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Ja det drar 220w enligt hemsidan. Dock drar hela min dator 240w från eluttaget.

Kan dra ner processorn med ungefär 30w. och sen sätta en aggresiv powerlimit i afterburner tänkte jag?

Vågar jag chansa? ^^

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

Ja det drar 220w enligt hemsidan. Dock drar hela min dator 240w från eluttaget.

Kan dra ner processorn med ungefär 30w. och sen sätta en aggresiv powerlimit i afterburner tänkte jag?

Vågar jag chansa? ^^

Har du möjlighet skaffa en nätdel som är lämpad för belastningen är mitt råd.
Det värsta som kan hända är att det går åt helvete och börjar brinna. Men troligtvis ryker bara en säkring, om något händer har du tur är det bra kvalitet och fungerar fint, helt upp till dig men följ mitt råd.

För det är 160w modellen du har?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Möjligtvis kan det fungera i skrivbordsmiljö. Men du riskerar att förstöra åtminstone nätaggregat och grafikkort. Att spela kan du glömma helt. Skulle inte säga att det överhuvudtaget är värt risken med tanke på vad ett nytt tillräckligt starkt nätaggregat kostar.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@jOnÄTÄn: Det är som sagt en tillfällig lösning. Jag ska skaffa ett grafikkort som drar mindre ström så kommer jag inte överstiga 200w.

Det är 160w kontinuerligt. Men 200w peak.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk

@fantomsmurfen: Ett tillräckligt starkt nätaggregat som monteras direkt på moderkortet finns väl inte ens? Denna (Hdplex) och 160w Pico Psu är ju de två starkaste på marknaden.

Visa signatur

Komponenter.