PS4an åkte i backen - troligen defekt

Permalänk
Medlem

PS4an åkte i backen - troligen defekt

Hallå allesammans,

Kort historia ännu kortare - hade p4an i en väska, väskan åkte i backen, ps4an startar lite "halvt".

Ibland får jag ingen kontakt mer än pipljudet, ibland kommer jag så långt att jag ska logga in och ja, resultaten varierar men slutprodukten är alltid ett blått lysande ljus från PS4:an men ingen kontakt med TVn.

Vad kan jag testa (OBS! Jag har försökt ta mig in i PS4an safe mode men det går inte)?

Jag har inget emot att skruva isär hela PS4:an och felsöka allt på egen hand. Konsolen köptes för 2000 och för att få hjälp med reparation får jag minst pynta 1500, då kan det vara värt att försöka laga själv först.

Det jag behöver är tips om vad jag ska leta efter.

Ber om ursäkt på förhand om jag skrivit tråden på fel plats.

Permalänk
Avstängd

Öppna upp konsolen och kolla om allt står rätt till.

Kolla guider på Youtube hur man går till vägar. Lycka till!

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat kylflänsen

Permalänk
Medlem

Tråkigt när händelser likt denna inträffar.

Får du aldrig kontakt med tv:n? Är det kontakten där mellan som är dålig? Glappkontakt/liknande? Eller kan du utveckla felförloppet?
Jag är tveksam på att du kommer hitta felet om du inte vet vad det är du letar efter. Men som sista utväg kan det absolut vara värt att prova.

Annars har du en anledning till att köpa ett ps4 pro om man skall försöka se det positivt?

Permalänk
Medlem

Konstiga ljud under uppstart? Hårddisken kan ha gått i kras?

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Tidiga modeller hade problem med att HDMI-portarna kunde glappa så det skulle jag nog kontrollera först. Det låter ju som att konsolen startar som den ska men att du inte får någon bild?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Rekordmedlem

Prova byt hårddisk om du har nån passande hemma, annars är det bara att leta synliga skador och ev saker som kan ha flyttat sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för all respons!

Jag testade precis starta upp den igen för att få ett sista stickprov. Innan jag bytt till rätt HDMI-kanal på TV:n så visar den att PS4:an får kontakt (Jag har igång tvn, startar PS4:an och då poppar rätt HDMI-kanal upp). När jag byter till PS4:ans kanal är det dock ingen respons som gäller längre - jag har gått bakåt!

Jag ska kika lite på vad ni sagt och testa lite ikväll. Om denna detalj jag nämnt ger er en bättre bild på mitt problem så får ni gärna posta förslag på vad jag ska göra.

JUSTE! Fick inget fint blått ljus längre - nu är det ett blinkade blått ljus som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag tänker att bara plocka isär alla delar och sätta ihop allt igen kan räcka långt. Kan mycket väl vara någon komponent som hoppat lös så den fått glappkontakt eller att något blivit böjt (vilket du isåfall borde se).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajtan2k:

Tack för all respons!

Jag testade precis starta upp den igen för att få ett sista stickprov. Innan jag bytt till rätt HDMI-kanal på TV:n så visar den att PS4:an får kontakt (Jag har igång tvn, startar PS4:an och då poppar rätt HDMI-kanal upp). När jag byter till PS4:ans kanal är det dock ingen respons som gäller längre - jag har gått bakåt!

Jag ska kika lite på vad ni sagt och testa lite ikväll. Om denna detalj jag nämnt ger er en bättre bild på mitt problem så får ni gärna posta förslag på vad jag ska göra.

JUSTE! Fick inget fint blått ljus längre - nu är det ett blinkade blått ljus som gäller.

Är det en äldre modell kan jag nästan säga helt säkert att problemet är HDMI-relaterat. Enligt somliga beror det på böjda pins i kontakten så ta dig en titt där och testa eventuellt med någon annan kabel. Hade det varit hårddisken eller liknande känns det som att man borde få någon slags felindikation, t.ex. rött sken, men jag vet inte riktigt vad blinkandet betyder.

Edit: Det kanske är hårddisken trots allt, 'other PS4 hardware' låter dock väldigt vagt och skulle kunna vara vad som helst.
https://community.playstation.com/content/pdc/us/en_US/pdc-co...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz