Windows 10 fryser vid start... då och då

Permalänk
Medlem

Windows 10 fryser vid start... då och då

Hej!

Sedan några veckor inträffar något märkligt. Då och då (ungefär var tionde eller tjugonde gång!) fryser Windows 10 vid start. Rutan med Windows logga visas men utan cirklande prickar. SSD-lyset är helt stilla. Den enda lösningen är att trycka på datorns reset-knapp Jag har testat följande åtgärder utan resultat:

- MemTest86 för att testa ram-minnet. Jag har kört testet två nätter i rad utan att något fel hittats.

- Jag har bytt ut både tangentbord och mus för att utesluta att problemet skulle bero på dem.

- Jag har testat både 3.1 och 3.0 USB-portar.

- Jag har ominstallerat WIN 10. Jag trodde att detta hade löst problemet, men efter cirka 5 dagar (då datorn startades 28 gånger) har problemet dykt upp igen.

- Enhetshanteraren visar inga problem.

- Samsungs SSD magician visar inga problem.

- Inga fel inträffar medan datorn är på, bara vid start eller omstart.

Jag vet ärligt talat inte vad jag skall ta mig till. All hjälp uppskattas!

Datorn är stationär: i76700k, Asus Z170, 16gb DD4, Samsung SSD, Geforce 1080 gtx.

Permalänk
Skrivet av Valgua:

Hej!

Sedan några veckor inträffar något märkligt. Då och då (ungefär var tionde eller tjugonde gång!) fryser Windows 10 vid start. Rutan med Windows logga visas men utan cirklande prickar. SSD-lyset är helt stilla. Den enda lösningen är att trycka på datorns reset-knapp Jag har testat följande åtgärder utan resultat:

- MemTest86 för att testa ram-minnet. Jag har kört testet två nätter i rad utan att något fel hittats.

- Jag har bytt ut både tangentbord och mus för att utesluta att problemet skulle bero på dem.

- Jag har testat både 3.1 och 3.0 USB-portar.

- Jag har ominstallerat WIN 10. Jag trodde att detta hade löst problemet, men efter cirka 5 dagar (då datorn startades 28 gånger) har problemet dykt upp igen.

- Enhetshanteraren visar inga problem.

- Samsungs SSD magician visar inga problem.

- Inga fel inträffar medan datorn är på, bara vid start eller omstart.

Jag vet ärligt talat inte vad jag skall ta mig till. All hjälp uppskattas!

Datorn är stationär: i76700k, Asus Z170, 16gb DD4, Samsung SSD, Geforce 1080 gtx.

har du några andra hårddiskar /ssd inkopplade ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

har du några andra hårddiskar /ssd inkopplade ?

Hej! Ja. Jag har min gamla hårddisk som jag mest använder för att installera spel som inte tjänar särskilt mycket på att vara på en SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Valgua:

Hej! Ja. Jag har min gamla hårddisk som jag mest använder för att installera spel som inte tjänar särskilt mycket på att vara på en SSD.

Skickades från m.sweclockers.com

testa med dom urkopplade eller kolla att dom funkar ok..
jag har varit med om att Windows frusit pga av andra hdd.
sen vilket nätagg har du ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

testa med dom urkopplade eller kolla att dom funkar ok..
jag har varit med om att Windows frusit pga av andra hdd.
sen vilket nätagg har du ?

Tack för tipset. Jag har en Evga G2 Supernova 850w. Den är bara två år gammal. Igår uppdaterade jag ett antal drivrutiner i enhetshanteraren, inklusive Asmedia USB host. Tyvärr tar det lång tid att bekräfta om en lösning fungerar eftersom frysningen inträffar slumpmässigt. Jag har hittills räknat 34 omstarter utan problem, så jag håller tummarna. Om problemen fortsätter kommer jag att testa att avinstallera hårddisken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle problemet uppstå igen så ryck alla usb-enheter vid uppstarten så borde windows gå vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Skulle problemet uppstå igen så ryck alla usb-enheter vid uppstarten så borde windows gå vidare.

Det har jag testat, men Windows förblir fryst. Just därför får jag för mig att det kan handla om ouppdaterad drivrutiner som strular snarare än USB-enheterna själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelen är alltid misstänkt till den är bevisat oskyldig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Det har jag testat, men Windows förblir fryst. Just därför får jag för mig att det kan handla om ouppdaterad drivrutiner som strular snarare än USB-enheterna själva.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, ja det skulle det kunna vara, startar datorn i felsäkert utan problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ah okej, ja det skulle det kunna vara, startar datorn i felsäkert utan problem?

Jag har inte testat. Det är tyvärr svårt att se. Egentligen startar datorn väl 24 gånger av 25, eller något i den stilen. Det gör det svårt att testa sig fram med olika lösningar. Rent praktisk kan man ju tycka att ett så sällsynt fenomen inte borde utgöra ett problem, men jag vill gärna veta orsaken för att försäkra mig att felstarterna inte är ett tidigt symptom på något värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Jag har inte testat. Det är tyvärr svårt att se. Egentligen startar datorn väl 24 gånger av 25, eller något i den stilen. Det gör det svårt att testa sig fram med olika lösningar. Rent praktisk kan man ju tycka att ett så sällsynt fenomen inte borde utgöra ett problem, men jag vill gärna veta orsaken för att försäkra mig att felstarterna inte är ett tidigt symptom på något värre.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja självklart, om inte annat så är det riktigt irriterande

Permalänk
Medlem

Jag tror (peppar, peppar) att jag börjar närma mig en lösning. Jag använt msconfig för att avaktivera alla icke-microsofttjänster (förutom NVIDIA). Jag har lyckats starta om datorn ett hundratal gånger utan problem. Det naturliga nästa steget är att aktivera en tjänst i taget för att se vilken som fungerar dåligt. Min instinkt är att börja med Razer, eftersom jag noterar att lyset på tangentbordet och musen alltid upphör när datorn hänger sig. Andra råd? Mina andra tjänster är google update, origin, steam, adobe update och samsung cloud print.

Permalänk
Avstängd

@Valgua:
Bästa tips jag kan ge är att alltid kolla Windows logbok, Event Viewer (Windows Logs - System eller Application).
Kolla även Reliability Monitor om det noterats något där, du får en snabb överblick och kan hitta tid och datum då fel inträffat, då hittar du mer info i loggarna om vad som faktiskt hänt.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat felet. Det verkar handla om razers drivrutiner. Det märkliga är att felet även inträffade även efter att jag återställt windows och ominstallerat allt. Det verkar alltså inte vara så att drivrutinerna är korrupta utan helt enkelt defekta. När jag inaktiverar razers tjänster i msconfig fungerar allt som smort.