Behöver 50 datorer till cafe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Min farsa hade ett kafé (inte internetkafé) fram tills ganska nyligen och han hade två anställda på lönebidrag från kommunen/AF där jag tror att de stod för 80 eller 90% av lönen och han betalde alltså 10-20% plus arbetsgivaravgift och så. Tydligen är det så de flesta (i alla fall mindre) kaféer gör för att gå runt. Vanligtvis så måste man ju lova att man har för avsikt att anställa efter ett år eller så, men har man inte ekonomi för det när sponsringen försvinner så är det sällan några problem att byta personerna mot andra med nya bidrag. Sen var det inga handikappade anställda som han fick utan det var helt vanliga människor som varit arbetslösa ett tag.

Lönebidrag är väl upp till 90 % och oftast något lägre då, men sen tillkommer ju arbetsgivaravgifter, försäkringar, pensionsinbetalningar och andra förmåner. Du ska helst betala kollektivavtalsenligt om du inte ska bryta mot reglerna, då det är ett krav för att arbetsgivaren ska få ta emot stödet. Hur som helst du måste fortfarande ha ekonomi att betala vad som blir kanske 10 000 - 17 000 kr per anställd efter du fått ersättningen från AF, och stödet är inte för evigt.

Nu fuskar både arbetsgivare och AF med lönebidragen däremot, företag har inte kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga löner och AF kodar folk utan funktionsnedsättning som funktionsnedsatta, t.o.m. utan läkarintyg. Normalt sett är dock den bortre gränsen för stödet 4 år, men kan förlängas som längst till 8 år (efter 1 juli). Det är vanligt att kaféer tar in folk på arbetspraktik också, som är obetald. Lägsta ersättningen för den som tar arbetspraktik är 176 kr om dagen efter skatt för den som är över 25 år, och för ungdomar på 18-24 år så är ersättningen mellan 48 kr om dagen till 142 kr om dagen för de som inte har rätt till a-kassa, de och de med lägsta ersättningen i a-kassan behöver alltså socialbidrag (eller bli försörjd av den som den bor tillsammans med) för att kunna göra praktik där de i princip kan utföra ordinarie arbetssysslor.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Vad det gäller grafikkort, varför skulle någon komma om de har sämre än 1080 eller som minst 1070?

Fler än du tror, se http://a-game.se/hardvara/

Skrivet av backlulund:

Hur var det här med lotteriinspektionen när det gäller Internetcafé?

Inferno Online är åtminstone ett företag som betalade ett tag, i och med att LI annars hotade med anmälan och böter. Avgiften är dock avskaffad sedan 2015. http://www.idg.se/2.1085/1.613736/lan-avgiften-tas-bort---sto...

Vad gäller maskinpark och virtualisering som många varit inne på, det kan funka, men behöver förstås researchas rejält. Man vill ju inte sitta på nån halvbra lösning som släcker flera klienter i stöten lite nu och då. Titta lite på hur andra kaféer gör. Gameffect kör(de?) exempelvis med ccboot och Smartlaunch. Där satt jag en natt för dryga 5 år sedan, 17 mil hemifrån, och förbannade Error 37.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Hur var det här med lotteriinspektionen när det gäller Internetcafé?

Krävs väl tillstånd för alla typer av spel/spelhallar, osäker på vad avgiften blir däremot. TV-spel, datorspel och flipperspel räknas ihop som samma kategori i vilket fall. (Edit: Avgiften blir 35 000 kr/år, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20041062.htm#R3 för referens)

@Role_Model: Lagen och avgifterna är fortfarande kvar, det har inte ändrats något än, något lagförslag har inte varit uppe och det kom bara till ett utskottsbeslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det är hårdvara som ska räcka i 2-3 år? Det där är ju ändå 5-6 år gamla maskiner. Hur kraftigt tror du ett GTX 1050 Ti är om 2+ år?

Det företaget (A-Game Malmö) har dessutom gått i konkurs redan förra året, det är nog bara gammal information uppe, telefonnumret på sidan är registrerat på ett företag som säger sig syssla med tidningar/annonser och verkar vara familj till han som drev A-Game, har de övertagit A-Games gamla datorer så har de knappast några kunder, för det hade inte A-Game till att börja med. Edit2: A-Game Helsingborg har stängt ner också, de sålde ut dessa datorer för 2500 kr förra året enligt deras gamla Facebooksida.

Permalänk
Proffsmobbare

Varför handlar mer än hälften av inläggen om något helt annat än KÖPRÅD om 50 datorer?

Hurvida det finns en lokal, kunder och finanser är helt oväsentligt och bara TS behöver oroa sig över det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Varför handlar mer än hälften av inläggen om något helt annat än KÖPRÅD om 50 datorer?

Hurvida det finns en lokal, kunder och finanser är helt oväsentligt och bara TS behöver oroa sig över det.

Det kommer nog dit för att det varken finns en budget eller en tydlig målbild, inga särskilda krav, ingen anvisning om vad som ska ingå, om det ska byggas eller köpas in. Han frågar t.o.m. efter alternativ för att leasa eller delbetala, lån i den klassen får de nog ordna själva hos banken och vi kan inte veta vad som är bra alternativ för han där.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satsat på 1060-kort eller annat likvärdigt, utan hänsyn till någon budget.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Lönebidrag är väl upp till 90 % och oftast något lägre då, men sen tillkommer ju arbetsgivaravgifter, försäkringar, pensionsinbetalningar och andra förmåner. Du ska helst betala kollektivavtalsenligt om du inte ska bryta mot reglerna, då det är ett krav för att arbetsgivaren ska få ta emot stödet. Hur som helst du måste fortfarande ha ekonomi att betala vad som blir kanske 10 000 - 17 000 kr per anställd efter du fått ersättningen från AF, och stödet är inte för evigt.

Tja, jag tycker nog att det innefattas i arbetsgivaravgifter och så. Jag tror att min farsa hamnade någonstans runt 6-9000 per månad för de anställda som då hade en lön på typ 19000. Inte gratis på långa väger men bra mycket bättre än typ 25-30 000 som de hade kostat i vanlig anställning.

Citat:

Nu fuskar både arbetsgivare och AF med lönebidragen däremot, företag har inte kollektivavtal eller kollektivavtalsenliga löner och AF kodar folk utan funktionsnedsättning som funktionsnedsatta, t.o.m. utan läkarintyg. Normalt sett är dock den bortre gränsen för stödet 4 år, men kan förlängas som längst till 8 år (efter 1 juli). Det är vanligt att kaféer tar in folk på arbetspraktik också, som är obetald. Lägsta ersättningen för den som tar arbetspraktik är 176 kr om dagen efter skatt för den som är över 25 år, och för ungdomar på 18-24 år så är ersättningen mellan 48 kr om dagen till 142 kr om dagen för de som inte har rätt till a-kassa, de och de med lägsta ersättningen i a-kassan behöver alltså socialbidrag (eller bli försörjd av den som den bor tillsammans med) för att kunna göra praktik där de i princip kan utföra ordinarie arbetssysslor.

Jo, det är riktigt dåligt. Jag tycker inte att det är ok riktigt, och jag förstår inte varför det ska vara så svårt för kaféer att gå runt med vanliga anställda. Det är ju inte direkt jättebilligt att handla på kaféer liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, jag tycker nog att det innefattas i arbetsgivaravgifter och så. Jag tror att min farsa hamnade någonstans runt 6-9000 per månad för de anställda som då hade en lön på typ 19000. Inte gratis på långa väger men bra mycket bättre än typ 25-30 000 som de hade kostat i vanlig anställning.
Jo, det är riktigt dåligt. Jag tycker inte att det är ok riktigt, och jag förstår inte varför det ska vara så svårt för kaféer att gå runt med vanliga anställda. Det är ju inte direkt jättebilligt att handla på kaféer liksom.

Många ställen har för låg omsättning, säljer för lite och hade kanske inte underlag till att ha någon anställd till att börja med.

Lägsta lönen enligt HRFs avtal är numera 21 042 kr/mån, 21 562 kr om de har hängavtalet. Gäller för de utan erfarenhet, utan utbildning, för alla över 20 år. Plus att de har OB helgdagar och nätter. Lönekostnaden blir snabbt över 30 tusen inkl skatter, pension och försäkringar/avgifter. Särskilt om vi pratar heltid och med arbetstid som ger OB.

Så visst, man kan halvera arbetskostnaden med lönebidrag, särskilt anställningsstöd eller nystartsjobb, men en inkörd arbetare kan ju i sådana branscher jobba för två, när vi jämför med två som är nya. Så att hålla på och ta in ny personal med bidrag (är inte direkt någon som får lönebidrag 4 år i taget) behöver inte vara hållbart.

Men hos de som har råd, så kommer ju ändå folk som förlorar sitt lönebidrag bli sparkade, för det är ju då ofta sådana arbetsgivare som satt det i system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Många ställen har för låg omsättning, säljer för lite och hade kanske inte underlag till att ha någon anställd till att börja med.

Lägsta lönen enligt HRFs avtal är numera 21 042 kr/mån, 21 562 kr om de har hängavtalet. Gäller för de utan erfarenhet, utan utbildning, för alla över 20 år. Plus att de har OB helgdagar och nätter. Lönekostnaden blir snabbt över 30 tusen inkl skatter, pension och försäkringar/avgifter. Särskilt om vi pratar heltid och med arbetstid som ger OB.

Så visst, man kan halvera arbetskostnaden med lönebidrag, särskilt anställningsstöd eller nystartsjobb, men en inkörd arbetare kan ju i sådana branscher jobba för två, när vi jämför med två som är nya. Så att hålla på och ta in ny personal med bidrag (är inte direkt någon som får lönebidrag 4 år i taget) behöver inte vara hållbart.

Men hos de som har råd, så kommer ju ändå folk som förlorar sitt lönebidrag bli sparkade, för det är ju då ofta sådana arbetsgivare som satt det i system.

Jo absolut. Det blev något av en skandal här för något år sedan då det kom fram att en kafékedja (Le Pain Français) hade satt lönebidrag i system, framför allt då de hade fått alla tilldelade från samma person på AF. Men det la sig ganska snabbt. Hur som helst borde det ställas hårdare krav på de som anställer folk med olika former av bidrag, att det faktiskt är fråga om en blivande anställning och att det finns resurser att lära upp personen exempelvis. Kanske också en begränsning i hur många bidragsanställda man kan ha i förhållande till faktiska anställda och/eller per år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo absolut. Det blev något av en skandal här för något år sedan då det kom fram att en kafékedja (Le Pain Français) hade satt lönebidrag i system, framför allt då de hade fått alla tilldelade från samma person på AF. Men det la sig ganska snabbt. Hur som helst borde det ställas hårdare krav på de som anställer folk med olika former av bidrag, att det faktiskt är fråga om en blivande anställning och att det finns resurser att lära upp personen exempelvis. Kanske också en begränsning i hur många bidragsanställda man kan ha i förhållande till faktiska anställda och/eller per år eller så.

Finns väl indicier på att folk som inte får sitt lönebidrag förnyat blir sparkade rent generellt. Någon regeländring eller starkare kontroll har det väl inte blivit efter Le Pain Francais uppmärksammades. Verkar inte vara några problem att den första man anställer har lönebidrag eller stöd genom nystartsjobb här iaf. Många kommer anställas av firmor som inte har koll på vilka villkor arbetaren ska ha trotts att krav ställs, när det gäller lön, OB, osv. Le Pain Francais hade väl just missat pensioner och försäkringspremier. Det är ju något som aldrig var tänkt som något permanent stöd så det är lite problematiskt med lönebidrag överhuvudtaget. Sen finns ju särskilt anställningsstöd också, som inte ger rätt till A-kassa. Nyligen var det ju någon på Samhall där de erbjöd en utvecklingsanställning till en person som tidigare hade haft säsongsarbete där, han har språkproblem och hans anhöriga anser att de lurade honom med 3000 kr mindre i lön som resultat, dessutom ledde det inte till någon fortsatt anställning.

Hur som helst, det har en viss utträngningseffekt där vanliga jobb istället försvinner till förmån för subventionerade och tills viss del gratis arbetspraktik. Men bara för att det finns så kan man inte bygga en verksamhet kring det heller, reglerna kommer med åren ändras för mycket av stödet, och det är oftast inte på mer än ett år i taget. Vill man vara snål kan man ju alltid anställa yngre personer, då krävs det ingen pensionsinbetalning och de under 20 har låg lön även enligt avtalen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Lägsta ersättningen för den som tar arbetspraktik är 176 kr om dagen efter skatt för den som är över 25 år, och för ungdomar på 18-24 år så är ersättningen mellan 48 kr om dagen till 142 kr om dagen för de som inte har rätt till a-kassa, de och de med lägsta ersättningen i a-kassan behöver alltså socialbidrag (eller bli försörjd av den som den bor tillsammans med) för att kunna göra praktik där de i princip kan utföra ordinarie arbetssysslor.

Ja, det där är riktigt vidrigt!! Har träffat några som lever så. De är alltså TVINGADE att ta tilldelad praktik annars får de inte socialbidraget. Detta innebär i praktiken att de MÅSTE jobba fulla dagar för en total "lön" som motsvarar existensminimum! Slavarbete m.a.o. Samtidigt finns det andra som plockar ut bidrag och vägrar lära sig Svenska och är då oanställbara.. Detta gör mig heligt förbannad!! Heja Sverige och den flata mentaliteten här!!

OT: Som andra har nämnt skulle jag börja med att ta en dialog med kommunen. De kan göra mycket även utanför ramarna, och speciellt då när det riktar sig mot ungdomar.

Permalänk
Medlem

Många går ifrån huvudfrågan vad som ska vara i datorerna så jag gör det också , kolla om med både kommunen och andra ställen ( fonder , stiftelser) om det finns pengar att söka. Det brukar finnas bra böcker med förteckningar för bidrag/stipendier man kan söka på biblioteket.

Angående datorerna skulle jag kolla på någon typ av finansieringslösning (3 år?) av någon större tillverkar med support på platsen (med andra ord skulle jag inte bygga själv). Om det är ett helt nytt företag är det inte säkert att du får till någon bra hyreslösning. Det är möjligt att du kommer behöva kolla på en lösning där du betalar en summa kontant och tar resten löpande (för att minska hyreskostnad). Om ni ska köra på finansiering dvs.

Jag tror du kommer ha mycket svårt att få bra maskiner för under 10 000 sek, men det är bara jag.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Många går ifrån huvudfrågan vad som ska vara i datorerna så jag gör det också , kolla om med både kommunen och andra ställen ( fonder , stiftelser) om det finns pengar att söka. Det brukar finnas bra böcker med förteckningar för bidrag/stipendier man kan söka på biblioteket.

Angående datorerna skulle jag kolla på någon typ av finansieringslösning (3 år?) av någon större tillverkar med support på platsen (med andra ord skulle jag inte bygga själv). Om det är ett helt nytt företag är det inte säkert att du får till någon bra hyreslösning. Det är möjligt att du kommer behöva kolla på en lösning där du betalar en summa kontant och tar resten löpande (för att minska hyreskostnad). Om ni ska köra på finansiering dvs.

Jag tror du kommer ha mycket svårt att få bra maskiner för under 10 000 sek, men det är bara jag.

Det är ett företag, inte en förening med ungdomsverksamhet. Föreningsstöd och liknande kan inte användas. Direkt stöd till näringslivet får inte ske, rubbar konkurrensen och hela köret, och är inte tillåtet inom den gemensamma marknaden vi ingår i tillsammans med 32 andra länder. Fonder och stiftelser brukar sällan finansiera kommersiella företag heller. Glöm i princip allt vad bidrag heter och gör en ordentlig affärsplan, om den håller så kan de låna pengar från banken för renoveringar, möbelinköp, datorinköp, kök och maskiner till kafédelen och hela köret. Det är väldigt svårt att få något stöd från Tillväxtverket, Vinnova och liknande, och alla stöd man kan få mot verksamheten som sådan är av begränsad karaktär i slutändan.

Permalänk
Medlem

Tack till alla som bidrar med vettig info

Tack för alla svar med tips och info angående hur vi ska fortsätta med detta. Som sagt allt vi är ute efter är råd om hur vi kan komma billigast undan när de kommer till datorerna samt hur den bästa vägen till lyckad leasin/hyr avtal är. Vi kommer ha ett start kapital på 180k sen resten lär vi behöva låna. Väntar på oferter från lite företag jag mailat som ni tipsat mig om, lär återkomma med summor så får vi se om de bra eller inte.

Mvh Mr Ozzi

Permalänk
Medlem

@MrOzzii

Är lite förvirrad över vad som ska vara billigt/billigast kanske. Beror givetvis på konfigurationerna, villkor för Windowslicenser, volymlicenser för image-rättigheter, kostnad för server, programvara för administration av kunderna/tid, osv. Egenbygge så är komponenterna i princip utan några onödiga extrakostnader, men kräver i princip retail/full-version av Windows som är lite dyrare. Samt lite mer hantering om garantier behövs nyttjas. Ska det räcka 3 år så räcker såklart inte grafikkort i det lägre segmentet. OEM/tillverkare kommer såklart ta betalt för sånt som på platsen service/garanti också. Sen kanske inte de maskinerna är lika lämpliga att uppgradera komponenter i, serviceavtalen täcker knappast sånt i alla fall. Tänk också på att andra licenser behövs per maskin, särskilt vad det gäller site-licenser av spel och liknande.

Ska specifika system/modeller tipsas om så behöver det nog framgå vad för grafikprestanda som det siktas mot. Svårt att jämföra olika alternativ i tråden om inte olika alternativ utifrån samma krav ställs mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ett företag, inte en förening med ungdomsverksamhet. Föreningsstöd och liknande kan inte användas. Direkt stöd till näringslivet får inte ske, rubbar konkurrensen och hela köret, och är inte tillåtet inom den gemensamma marknaden vi ingår i tillsammans med 32 andra länder. Fonder och stiftelser brukar sällan finansiera kommersiella företag heller. Glöm i princip allt vad bidrag heter och gör en ordentlig affärsplan, om den håller så kan de låna pengar från banken för renoveringar, möbelinköp, datorinköp, kök och maskiner till kafédelen och hela köret. Det är väldigt svårt att få något stöd från Tillväxtverket, Vinnova och liknande, och alla stöd man kan få mot verksamheten som sådan är av begränsad karaktär i slutändan.

Får dra på mig tröttmössan lite, tänkte lite snett, tankarna drog iväg till att det var någon form av ideellt. Jag tycker dock att de ska undersöka om / vad de har för möjligheter att få in pengar efter deras förutsättningar i det system som finns idag. Ansöka kan man alltid göra.

Och självklart, måste de kunna presentera en bra affärsplan men det tänker jag att man har när man tittar på den här typen av inköp.

Visa signatur

Jag vet jag har fel ;) Men vi kan ju prata om saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeb:

Får dra på mig tröttmössan lite, tänkte lite snett, tankarna drog iväg till att det var någon form av ideellt. Jag tycker dock att de ska undersöka om / vad de har för möjligheter att få in pengar efter deras förutsättningar i det system som finns idag. Ansöka kan man alltid göra.

Och självklart, måste de kunna presentera en bra affärsplan men det tänker jag att man har när man tittar på den här typen av inköp.

Faktum kvarstår dock att det nog tyvärr är riktigt svårt att få ihop en lönsamhet med den verksamheten i en liten ort, det går knappt i större städer. Man måste ju även ställa sig frågan varför man drar igång en sådan verksamhet, är det primärt för att tjäna pengar? Då tror jag man fel ute tyvärr, men om det mest är för en kul grej, samt att kanske i bästa fall kunna syssla med sin hobby i större skala, ja då kanske föreningsmodellen inte är så fel trots allt.

Ang datorerna. Sikta på mid-range datorer för max 10k per station inklusive kringutrustning. Jag vet att Komplett kan skräddarsy paket som passar den verksamheten. Överväg att köra diskless-klienter med en central server.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX