Gaming laptop - är det inte egentligen att köra huvudet i väggen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Homdax:

Ja men vi bör hålla oss till åtgärder som accepteras av tillverkaren avseende garanti och liknande.... om jag förstår ditt inlägg rätt, och läser lite mellan raderna, så kanske du är beredd att plocka fram vinkelslip, dremel och löd penna för att få ihop grejorna... jag kan ha fel.

Om tillverkarna kunde ena sig om nån typ av standard för kylningen eller åtminstone hur den ska anslutas mot gpun så hade det blivit enklare att byta kort men att modda en bärbar så att den fortfarande är bärbar är inte enkelt då det helt enkelt är för trångt i lådan och att göra om hela höljet är inget man gör för det är svindyrt i praktiken om datorn ska fortsätta vara bärbar, det kräver ju att man gjuter/fräser ett nytt hölje och det blir oerhört dyrt att enstyckstillverka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Visst. När du lyckas koppla in 3 skärmar, råtta, tangentbord, ethernet, U2F nyckel till en riktig modern laptop kan du ta bild på det hela så vi andra får se det hela med.

Om jag har lärt mig en sak om moderna laptops så är det att folk alltid saknar adaptern som de behöver just då

Bör inte vara något problem på en laptop med TB3 eller USB-C eller DP (förutsatt att U2F nyckeln är på USB då men det lär väl dom flesta vara). Sen om man nu ska hålla fast vid just trådat Ethernet så krävs väl en laptop som har Ethernet-port men de har nog de flesta som diskuterats i denna tråd, men annars har dom ju uppfunnit WiFi numera

Edit:

Man kan så klart köra en dockningsstation också, det gör jag med min laptop så jag ansluter bara en enda sladd då TB3 kabeln även står för laddningen. Det gäller dock inte min Alienware 17 R4 där det krävs en betydligt större laddare än vad dockningsstationen mäktar med under full last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om tillverkarna kunde ena sig om nån typ av standard för kylningen eller åtminstone hur den ska anslutas mot gpun så hade det blivit enklare att byta kort men att modda en bärbar så att den fortfarande är bärbar är inte enkelt då det helt enkelt är för trångt i lådan och att göra om hela höljet är inget man gör för det är svindyrt i praktiken om datorn ska fortsätta vara bärbar, det kräver ju att man gjuter/fräser ett nytt hölje och det blir oerhört dyrt att enstyckstillverka.

Ja, de bärbara som har denna möjlighet brukar ju ofta vara typ "stationära med inbyggd skärm, mus och tangentbord". Tror man får leva med att bärbart till stor del kan matcha prestanda osv hos en stationär, däremot är det utan tvekan dyrare, både i första inköp och i nya inköp iom att uppgraderingsmöjligheterna är små. Om man sen värderar den extra flexibiliteten nog för att motsvara kostnaden får väl var och en avgöra själv utifrån ens behov och ekonomi. För egen del är jag prestandaknarkare så jag ser det som ett bra skäl att köpa nytt mer ofta än jag annars skulle kunna göra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Bör inte vara något problem på en laptop med TB3 eller USB-C eller DP (förutsatt att U2F nyckeln är på USB då men det lär väl dom flesta vara). Sen om man nu ska hålla fast vid just trådat Ethernet så krävs väl en laptop som har Ethernet-port men de har nog de flesta som diskuterats i denna tråd, men annars har dom ju uppfunnit WiFi numera

Edit:

Man kan så klart köra en dockningsstation också, det gör jag med min laptop så jag ansluter bara en enda sladd då TB3 kabeln även står för laddningen. Det gäller dock inte min Alienware 17 R4 där det krävs en betydligt större laddare än vad dockningsstationen mäktar med under full last.

Precis. Det du behöver är en massa extra kablar och adapters för att släpa runt. Vi vet hur det slutar, den adaptern du behöver mest är just den du glömde hemma. WiFi är framförallt ostabilt då det beror väldigt mycket på omgivningen. Ethernet är dedikerad lina som alltid levererar exakt samma egenskaper.

Dockningsstationer är samma sak. Visst då är det att koppla in en sladd men då måste du släpa med den eller ha flera vilket ökar kostnader.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Ja, de bärbara som har denna möjlighet brukar ju ofta vara typ "stationära med inbyggd skärm, mus och tangentbord". Tror man får leva med att bärbart till stor del kan matcha prestanda osv hos en stationär, däremot är det utan tvekan dyrare, både i första inköp och i nya inköp iom att uppgraderingsmöjligheterna är små. Om man sen värderar den extra flexibiliteten nog för att motsvara kostnaden får väl var och en avgöra själv utifrån ens behov och ekonomi. För egen del är jag prestandaknarkare så jag ser det som ett bra skäl att köpa nytt mer ofta än jag annars skulle kunna göra

Det finns ingen laptop som kommer i närheten av riktiga stationära så det är lite konstigt att du föredrar laptops och är prestandaknarkare på en och samma gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Precis. Det du behöver är en massa extra kablar och adapters för att släpa runt. Vi vet hur det slutar, den adaptern du behöver mest är just den du glömde hemma. WiFi är framförallt ostabilt då det beror väldigt mycket på omgivningen. Ethernet är dedikerad lina som alltid levererar exakt samma egenskaper.

Dockningsstationer är samma sak. Visst då är det att koppla in en sladd men då måste du släpa med den eller ha flera vilket ökar kostnader.

Jag respekterar att du tycker att stationärt är bättre men när egna åsikter saluförs som absoluta sanningar så blir det lite fånigt. Båda bärbara och stationära har sina respektive för- och nackdelar beroende på behov, budget osv. Svårare än så är det inte.

Skrivet av anon127948:

Det finns ingen laptop som kommer i närheten av riktiga stationära så det är lite konstigt att du föredrar laptops och är prestandaknarkare på en och samma gång

Vad är "riktiga stationära"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

En gång i tiden köpte jag en "gaming" laptop för 12000. Dubbla grafikkort, varav det ena satt i en "vagga". I min enfald trordde jag att det på något vis skulle gå att bytas ut, men icke (Lenovo Ideapad Y510 P).

För ännu längre sedan läste jag på om MXM standarden och vad den kunde innebära för laptops i "gaming" klassen, utbytbara grafikkort. Men den tog aldrig fart.

Med dessa erfarenheter i bagaget anser jag köpa så kallad gaming laptop är i princip att kasta pengar i sjön, lite krasst uttryckt. Hur är det med utbytbara grafikkort numera? Någon som plackat upp bollen igen eller är det stiltje? Jag vet att CPU och minnesarkitektur också spelar roll, men att man inte kommit någonvart med utbytbara komponenter i laptops tycker jag är synd, vägrar lägga 20-35000 på en laptop som i detta avseendet är föråldrad efter ett år eller så.

Eller?

Jag sitter på en Asus low end gaming lap top (13000) och är nöjd. Dels reser jag i jobbet och det är kanon att ha med sig på hotellet. Dels kan jag sätta mig och spela med ungarna på deras rum, vilket även det är super.

Fullt medveten om att jag fått en mycket kraftfullare stationär dator, men då rörligheten är mycket värd för mig passar detta perfekt.

Så jag tycker att man jämför äpplen och päron när man jämför "bang for the buck" stationär - lap top. Dock verkar det ju som att fler och fler försöker hitta på smidiga lösningar för externa grafikkort (Razer, Asus, MSI(?)). Sämst i klassen, alla kategorier tycker jag är Asus som har en extern docka för vätskekylning, som gör att man kan klocka högre när man spelar "hemma". Den idén måste kommit till på århundradets blötaste firmafest.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Hmm, jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att jag direkt jämför på det viset.

Det jag eftersträvar är större kompatibilitet hos laptops och mer framsynthet hos tillverkarna. Desktop är ju i sammanhanget inte jämförbart i den bemärkelsen, utan bara så till vida att komponenterna är utbytbara på ett mycket enklare sätt.

Hoppas jag uttrycker mig tillräckligt tydligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Hmm, jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att jag direkt jämför på det viset.

Det jag eftersträvar är större kompatibilitet hos laptops och mer framsynthet hos tillverkarna. Desktop är ju i sammanhanget inte jämförbart i den bemärkelsen, utan bara så till vida att komponenterna är utbytbara på ett mycket enklare sätt.

Hoppas jag uttrycker mig tillräckligt tydligt.

Är det inte så att flexibiliteten går ut över byggkvalité, design osv? Dvs en flexibel bärbar blir typ en sämre bärbar (iaf för stunden). Det är iaf min slutsats, om än en rätt ovetenskaplig sådan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av improwise:

Jag respekterar att du tycker att stationärt är bättre men när egna åsikter saluförs som absoluta sanningar så blir det lite fånigt. Båda bärbara och stationära har sina respektive för- och nackdelar beroende på behov, budget osv. Svårare än så är det inte.

Vad är "riktiga stationära"?

Jag säger bara att det är lite absurt att hävda att man kan köpa en gaming laptop som går att fullt ut jämföra med stationära datorer speciellt om du kör liknande pris eller maximal prestanda som går att slänga i.

Du betalar i pengar och prestanda för att få den flyttbar. För vissa passar det, för andra gör det inte men i slutändan måste varje användare väga vad som betyder hur mycket. Finns ingen laptop idag som inte kompromissar så det är inget att hoppas på. Det hjälper att slänga på en massa adapters och eGPU men då blir det allt mindre laptop och allt mer dyr version av stationär dator.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Homdax:

Hmm, jag förstår vad du menar men jag håller inte med om att jag direkt jämför på det viset.

Det jag eftersträvar är större kompatibilitet hos laptops och mer framsynthet hos tillverkarna. Desktop är ju i sammanhanget inte jämförbart i den bemärkelsen, utan bara så till vida att komponenterna är utbytbara på ett mycket enklare sätt.

Hoppas jag uttrycker mig tillräckligt tydligt.

Vi har efterfrågat detta sedan början av laptops. Problemet är att det finns ingen motivering för tillverkarna att göra detta. Det är mer pengar i att sälja dig en ny laptop än att låta dig uppgradera. Sedan hjälper inte galna jakten på mm heller. I slutändan så har konsumenter röstat för datorer som inte går att uppgradera och som kräver adapters för allt möjligt då dessa är de som säljer väldigt bra. Som vanligt får man det man betalat för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Jag säger bara att det är lite absurt att hävda att man kan köpa en gaming laptop som går att fullt ut jämföra med stationära datorer speciellt om du kör liknande pris eller maximal prestanda som går att slänga i.

Du betalar i pengar och prestanda för att få den flyttbar. För vissa passar det, för andra gör det inte men i slutändan måste varje användare väga vad som betyder hur mycket. Finns ingen laptop idag som inte kompromissar så det är inget att hoppas på. Det hjälper att slänga på en massa adapters och eGPU men då blir det allt mindre laptop och allt mer dyr version av stationär dator.

Att laptops är dyrare för samma prestanda konstaterade vi rätt tidigt i tråden, ingen säger nog emot där. Gällande prestanda så har skillnaden mellan bärbart och stationärt, som även det konstaterats innan, minskat betydligt. Sett till att det går att få en laptop med 7700K, GTX1080 SLI, 64 GB RAM DDR4 och lika snabb SSD som till en stationär så måste man upp i rätt extrema konfigurationer innan det blir någon tydlig prestandaskillnad. Och då är man nog på så pass höga prisnivåer att de flesta nog skulle se alla alternativen som rätt absurda, även om de lär bli än mer absurt dyra i form av bärbart (eller iaf släpbart ).

Sen finns det så klart andra faktorer som spelar in när det gäller skillnaden mellan teoretisk prestanda och den man får i praktiken, t.ex. kylning och annat. Här får de bärbara ofta problem mot stationära, men kanske främst då för att de har mkt mindre chassin. En stationär med samma volym på låda osv får normal samma problem.

Det jag upplever att många missat är att det idag faktiskt går att köpa samma prestanda i en bärbar som i en stationär, om man bortser från de allra mest extrema byggena. Det gick inte för säg 2 år sen, oavsett vad man betalade. Idag går det, men det kostar. Men absolut, till den som vill ha mesta möjliga prestanda till bästa pris, utan tvekan är det stationärt som gäller.