Ryzen röstning: Hur nöjd är du med din Ryzen-build?

Permalänk
Avstängd

Kan man få ändra till Usel, datorjäveln hindrar mig från att jobba!

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam

@CyberVillain: Inget i loggboken?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad för upplösning spelar du i då? Förmodar 1920x1080.

Högre min-FPS bör vara det intressantare av de två, man vill ju gärna slippa dipparna. Om man får 210 FPS istället för 200 i en sekund så gör det ändå inte upplevelsen bättre.

Haha, känner igen det där. Ibland funderar jag faktiskt på att slita ur SIM-kortet och skaffa en dumb phone istället för tele och SMS. Om inte annat, mycket bättre batteritid.

Exakt. Men usch nej, inte 1920x1080. 3840x2160 kör jag

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

@CyberVillain: Inget i loggboken?

Nej, om du menar windows apploggen, måste dock titta om Unity loggar något

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Exakt. Men usch nej, inte 1920x1080. 3840x2160 kör jag

Hm, konstigt ändå att det ändå är sådanna skillnader, är ju mer eller mindre helt GPU som flaskar där. Men nu var ju ingetdera resultat dåligt heller förstås.

Permalänk
Avstängd

Då har memtest rullat hela dagen utan error.. Så inte minnena verkar det som

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

tgb och mus fryser sekundvis under bankningen när detta sker dröjer det inte länge förrens jag får crashen, om det kan vara en hint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

tgb och mus fryser sekundvis under bankningen när detta sker dröjer det inte länge förrens jag får crashen, om det kan vara en hint

Har du senaste chipset installerat, usb drivers som behövs?? är allt uppdaterat som går att uppdatera?

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Ryzen 1700X i nya bygget fungerar mycket bra. Kör den i 3.7Ghz och har inte fått den över 60C än. Klart stabilt.

Hela bygget:

Ryzen 1700X
NH-D15 (tokstor CPU-kylare men helt tyst, jag hör den inte alls)
Asus Prime 370X
32GB Crucial Sport
Samsung 960 Pro 512GB
Samsung EVO 500GB
WD Red Deskstar HDD 8TB
Evga helt modulärt 850W
AMD R9 380
Corsair Carbide som chassi

Är någon sugen på liknande setup så kan jag säga att allt fungerar tillsammans

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solifer68:

Har du senaste chipset installerat, usb drivers som behövs?? är allt uppdaterat som går att uppdatera?

yepp, 1401 senaste beta bios. ALlt är up to date enligt Asus update verktyg

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Borde inte en 7700k på 4.2ghz (stock) vara snabbare än en 1700 på 3.7Ghz (OZ) i spel? Jag har inte sett en enda benchmark där 1700 slåt 7700k varken stock eller överklockad, är inte det konstigt?

Permalänk
Medlem

Coldboot problem, kan inte köra 3200 på RAM.
Ljudproblem (crackling).

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Borde inte en 7700k på 4.2ghz (stock) vara snabbare än en 1700 på 3.7Ghz (OZ) i spel? Jag har inte sett en enda benchmark där 1700 slåt 7700k varken stock eller överklockad, är inte det konstigt?

Mest konstigt kanske att du inte letat

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Länka till testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

yepp, 1401 senaste beta bios. ALlt är up to date enligt Asus update verktyg

Fick höra att @Cybervillain kört DDU och sedan installerat drivaren till sitt 1080Ti igen.
Det verkar därefter ha löst sig såhär långt.
Men det återstår att se.
Att installera drivrutin på drivrutin brukar ju kunna ge konstiga fel.
Att inte GPU-tillverkarna har en bättre lösning än är så dumt.
Ja, det finns ren installation som alternativ, men det ska vara default. Inte ett alternativ.
Tveksam till att de är lika bra som DDU dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Var har du hittat det där?
Är det ett axplock bara? 7700k är ju övervägande dominerande i spel ännu.
Blir dock intressant när det blir mer Main stream med högt klockade minnen och därmed snabbare Infinity Fabric.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrutto:

Fick höra att @Cybervillain kört DDU och sedan installerat drivaren till sitt 1080Ti igen.
Det verkar därefter ha löst sig såhär långt.
Men det återstår att se.
Att installera drivrutin på drivrutin brukar ju kunna ge konstiga fel.
Att inte GPU-tillverkarna har en bättre lösning än är så dumt.
Ja, det finns ren installation som alternativ, men det ska vara default. Inte ett alternativ.
Tveksam till att de är lika bra som DDU dessutom.

Skickades från m.sweclockers.com

Som väntat var det felkällan då, får hoppas att det löste problemet. Minnena verkade ju fungera med, är det problem med de brukar det synas ganska fort med memtest86.
Brukar vara säkrast att rensa ut så. Tar en jävla tid men kan minska risken för problem, även om Nvidias drivare i regel alltid har fel som följer med från utvecklingen.

Behövs fler aktörer på grafikkortsmarknaden, två är för lite och ger inte någon riktig konkurrens. Hade vi haft 3-4 tillverkare så hade de fått kämpa mer för att locka och hålla kvar kunder och då hade vi också förmodligen fått se bättre drivrutiner med.
Min arbetsdator har en mobil Quadro-grafikkrets och drivarna till den imponerar inte med tanke på vilket produktsegment den tillhör. Hittat en drivrutin som jag hoppas jag klarar mig med så länge som möjligt, varit ett jävla testande fram och tillbaks med att hitta något som fungerar även där.

Permalänk
Medlem

@anon12433: Var samma hos mig med min 1700 och min 7700. Helt fantastiskt hur bra Ryzen går. !

@Flopper: Jag har dock 165 fps max i bf1 när jag spelar. i 1080p direct x 11 .
Så de presterar mkt bättre än jag trodde

@Skrutto: Jag kör ju https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/225255-corsa... i 3200mhz. cpun i 3.6 på fläkt kylare. Kunde inte gått bättre ^^

@Ozzed: Har fått upp min i 3.6 och minnena i 3200mhz utan att ändra volt antalen eller något, på en fläktkylare och ett chassi med 3 fläktar

@mrrock: Har själv en 1700 med gb gaming 5 och Corsair 3000 Lpx och minnena körs i 3200 mhz utan att jag ändrat något extra.
Ändrade bara upp de till 3200 och körde ^^

Inlägg sammanfogade
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Som väntat var det felkällan då, får hoppas att det löste problemet. Minnena verkade ju fungera med, är det problem med de brukar det synas ganska fort med memtest86.
Brukar vara säkrast att rensa ut så. Tar en jävla tid men kan minska risken för problem, även om Nvidias drivare i regel alltid har fel som följer med från utvecklingen.

Behövs fler aktörer på grafikkortsmarknaden, två är för lite och ger inte någon riktig konkurrens. Hade vi haft 3-4 tillverkare så hade de fått kämpa mer för att locka och hålla kvar kunder och då hade vi också förmodligen fått se bättre drivrutiner med.
Min arbetsdator har en mobil Quadro-grafikkrets och drivarna till den imponerar inte med tanke på vilket produktsegment den tillhör. Hittat en drivrutin som jag hoppas jag klarar mig med så länge som möjligt, varit ett jävla testande fram och tillbaks med att hitta något som fungerar även där.

Tyvärr gjorde jag två saker samtidigt, senaste patch release av Unity 5.5 OCH DDU+senaste drivarna. Så vet inte vilken som var boven. Kan säga såhär, jag har haft Nvidia sedan sedan Geforce 2 GTS med ett avhopp till ATI med 1900x eller vad den hette. Aldrig haft problem med nvidia, men ATI-kortets drivrutiner var bara ett buggigt mög

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulash:

Hade gett 5/5 om jag kunde höja hastigheten mer än 2666 mhz på minnena. Jag har använd samma moduler på Z170 bygge på 3000 Mhz utan problem.

Hoppas att AGESA 1.0.0.6 hjälper...

Hjälpte inte här. Kunde starta några gånger med 2666 men sedan började "overclock fail" igen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tyvärr gjorde jag två saker samtidigt, senaste patch release av Unity 5.5 OCH DDU+senaste drivarna. Så vet inte vilken som var boven. Kan säga såhär, jag har haft Nvidia sedan sedan Geforce 2 GTS med ett avhopp till ATI med 1900x eller vad den hette. Aldrig haft problem med nvidia, men ATI-kortets drivrutiner var bara ett buggigt mög

Med tanke på att din drivare för GPU kraschade gång på gång och sedan blev bra så känns det mindre troligt att Unity-update var lösningen.
Det var DDU, baby

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Tyvärr gjorde jag två saker samtidigt, senaste patch release av Unity 5.5 OCH DDU+senaste drivarna. Så vet inte vilken som var boven. Kan säga såhär, jag har haft Nvidia sedan sedan Geforce 2 GTS med ett avhopp till ATI med 1900x eller vad den hette. Aldrig haft problem med nvidia, men ATI-kortets drivrutiner var bara ett buggigt mög

Har du aldrig använt DDU förut så har du nog svaret på alla dina grafikproblem genom historien där

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Avstängd

Snarare var det ATI den gången... Nvidia har alltid funkat men de kanske har blivit sämre på drivers på senare tid. Synd ATI ska vara så dåliga, nvidia skulle behöva lite vettig konkurrens

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CyberVillain:

Snarare var det ATI den gången... Nvidia har alltid funkat men de kanske har blivit sämre på drivers på senare tid. Synd ATI ska vara så dåliga, nvidia skulle behöva lite vettig konkurrens

Skickades från m.sweclockers.com

Det krånglade för dig när du hade ett x1900xt?
Det kortet släpptes för över 10 år sedan.
Nej med så gammal erfarenhet av AMD:s drivare kan du knappast uttala dig om dess stabilitet.
Jag har kört med ATI/AMD i över 10 år och de har aldrig krånglat för mig, notera dock att jag inte överklockar längre och att jag inte kör med CF.
Mitt intryck från forumen är att det snarare är Nvidias drivare, som krånglar mer nu för tiden.
Det strul som du haft, tror jag bara är ytterligare ett exempel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Den fungerar MEN hade önskat lite mer singlecore prestanda. Min 2500k@4.6ghz piskar den här på fingrarna i många scenarion, men o andra sidan hoppas jag att multicore eran är igång på riktigt nu. Dessutom kör jag standard kylaren i 3.7ghz. Väntar på ett bios där jag kan köra mina minnen i 3200mhz och då kommer jag fläska på en nh 14 kylare och hoppas på 4ghz.
Så i nu läget är jag nöjd men när en omröstning kommer om nått år kommer det nog se mkt bättre ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

https://www.dustinhome.se/product/5011019757/flare-x-amd-seri... Är dessa de bästa minnen att köpa till ryzen i dagsläget om man inte vill behöva pilla allt för mycket för att få upp dom i 3200?

Permalänk
Inaktiv

Bara en tanke, man kan inte stirra sig blind på märken, man måste nästan kolla dagligen vad som är bäst när man ska till att bygga, allt rör sig för snabbt.

Men, det var kul att äntligen göra ett AMD bygge igen!! Bara bra för oss konsumenter att Intel fick lite att fundera över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Det krånglade för dig när du hade ett x1900xt?
Det kortet släpptes för över 10 år sedan.
Nej med så gammal erfarenhet av AMD:s drivare kan du knappast uttala dig om dess stabilitet.
Jag har kört med ATI/AMD i över 10 år och de har aldrig krånglat för mig, notera dock att jag inte överklockar längre och att jag inte kör med CF.
Mitt intryck från forumen är att det snarare är Nvidias drivare, som krånglar mer nu för tiden.
Det strul som du haft, tror jag bara är ytterligare ett exempel.

Jag var försökt förklara detta för @CyberVillain.
Men det spelar ingen roll hur långsamt jag säger det.
Fortfarande bara "ATI's drivare är bara skit".
Trots att mycket tyder på att deras Drivers har gått från liability till asset.
Vet att Forbes skrev en artikel om det för något år sedan.
AMD har fungerat kanon med mig senaste 5 åren.

Men jag tröttnade på att vänta på AMD i HEDT-segmentet och köpte ett 1080Ti.
Fungerar bra det också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrutto:

Jag var försökt förklara detta för @CyberVillain.
Men det spelar ingen roll hur långsamt jag säger det.
Fortfarande bara "ATI's drivare är bara skit".
Trots att mycket tyder på att deras Drivers har gått från liability till asset.
Vet att Forbes skrev en artikel om det för något år sedan.
AMD har fungerat kanon med mig senaste 5 åren.

Men jag tröttnade på att vänta på AMD i HEDT-segmentet och köpte ett 1080Ti.
Fungerar bra det också.

Skickades från m.sweclockers.com

På samma sätt som jag jag försöker förklara för dig att prestanda per krona inte är intressant utan absolut prestanda är det intressanta

Visa signatur
Permalänk