Ny PC laggar efter ha stått oanvänd en stund

Permalänk
Medlem

Ny PC laggar efter ha stått oanvänd en stund

Hej alla
Har ett skumt problem jag inte blir klok på.
Har uppdaterat min PC med:
Asus z270H
Intel 7700K
Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz

Sen tidigare finns:
Asus Geforce GTX 1070 8GB OC
Corsair HX1000W PSU
Samsung SSD 850, 500GB
Corsair kylare H100v1
CoolerMaster HAF X chassi
Windows Home 64 ej OEM

Har testat tex WoW där allt flyter på bra med ca 99fps och i övrigt flyter allt men...
Lämnade burken en stund (energiinställningar är på hög prestanda och aldrig stänga av dator/skärm) och kom tillbaks och muspekaren uppförde sig underligt, den gled fram sakta för att sen ta ett litet "skutt" fram.
Satte på ett Youtube klipp och ljudet laggade i omgångar.
Filmade med mobilen så ni förhoppningsvis kan se vad jag menar: Youtubelänk

Har installerat om windows en extra gång samt formaterat SSD'n, alla drivrutiner är uppdaterade.

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

@Hayze: Testat att kolla att alla kablar sitter i? Dvi:n på baksidan av grafikkortet? Kollat att det sitter i hela vägen på moderkortet? Hur mycket av minnet och processorn används när du kollar t.ex en video? Har svårt att tro att detta skulle vara lösningen, men men alltid värt att kolla ;P

Permalänk
Entusiast

@Hayze Vilket grafikkort använder du? Ser spontant ut som problem med DPC latency om du kör ett Nvidia-kort ur 1000-serien som haft lite problem med det (även om jag inte haft det sedan lanseringen). Prova att ladda ner LatencyMon och ha det på i bakgrunden ett tag. Om du har problem med DPC latency så kommer det stå i röd text.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corn1344:

@Hayze: Testat att kolla att alla kablar sitter i? Dvi:n på baksidan av grafikkortet? Kollat att det sitter i hela vägen på moderkortet? Hur mycket av minnet och processorn används när du kollar t.ex en video? Har svårt att tro att detta skulle vara lösningen, men men alltid värt att kolla ;P

Alla kablar sitter i ordentligt. Kollar jag en video på youtube ligger CPU på 2% och minnet på typ 15%

Skrivet av Sisyfos:

@Hayze Vilket grafikkort använder du? Ser spontant ut som problem med DPC latency om du kör ett Nvidia-kort ur 1000-serien som haft lite problem med det (även om jag inte haft det sedan lanseringen). Prova att ladda ner LatencyMon och ha det på i bakgrunden ett tag. Om du har problem med DPC latency så kommer det stå i röd text.

Kanske skulle skrivit att jag körde mitt Asus 1070 kort i min gamla rig, Asus Maximus Hero moderkort med 4770K och Corsair 16GB utan problem så tror inte det är grafikkortet men ska ladda ner och kolla. Har alltså bara bytt moderkort, cpu och ram.

Det skumma är att efter omstart så funkar allt skitbra, kan spela WoW tex i 4 timmar och går typ aldrig under 90fps men går jag ut med hunden en halvtimme och kommer tillbaks utan att ha stängt av daorn så är problemet där igen... så segt :/

Tack för era förslag, kom gärna med fler ni och andra som kan ha nån idé.

Edit: Nu kom lagget tillbaks medan jag skrev dessa svar... suck

Permalänk
Medlem

@Hayze: Vilken version av windows har du? 10:an eller 8:an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

@Hayze Vilket grafikkort använder du? Ser spontant ut som problem med DPC latency om du kör ett Nvidia-kort ur 1000-serien som haft lite problem med det (även om jag inte haft det sedan lanseringen). Prova att ladda ner LatencyMon och ha det på i bakgrunden ett tag. Om du har problem med DPC latency så kommer det stå i röd text.

Fick detta från LatencyMon så nåt verkar ju vara fel:
LatencyMon bild

Skrivet av Corn1344:

@Hayze: Vilken version av windows har du? 10:an eller 8:an?

Windows 10 Home 64

Permalänk
Medlem

@Hayze: Du kan testa att följa denna guide Jag har själv haft massor av problem med windows 10, allt ifrån ljud till prestanda.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Hayze:

Fick detta från LatencyMon så nåt verkar ju vara fel:
LatencyMon bild

Herrejävlar, sådär dåliga värden har aldrig sett

Det här verkar vara ett ganska känt problem när man börjar Googla på det.
Enligt en kommentar i en stor tråd om problemet så verkar det vara Windows som automatiskt efter installationen installerar en dålig "MEI-drivrutin" för Intel-processorns "Intel Management Engine". Symptomen i tråden som folk beskriver är precis som dina. Jag vet inte hur man avinstallerar denna och varför den ställer till problem för vissa men enligt användaren fungerar i alla fall till exempel Windows 8 bra.

https://www.sysnative.com/forums/windows-8-windows-rt/22016-h...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Ja något är det med intels drivare, då den gnäller på storage port driver i latencymon.

https://downloadcenter.intel.com/download/26865/Intel-Rapid-S...

dra hem och installera den där

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Ja något är det med intels drivare, då den gnäller på storage port driver i latencymon.

https://downloadcenter.intel.com/download/26865/Intel-Rapid-S...

dra hem och installera den där

Vad gör den?
Och lät datorn vara på när jag gick och tränade och testade med LatencyMon nu när jag kom hem och nu ser det helt annorlunda ut och jag har inte gjort något... värsta som finns med okonsekventa fel...
LatencyMon bild 2

Edit: När jag skrev detta började den lagga igen och jag var tvungen och tvinga omstart...

Permalänk
Medlem

Det brukar ju hoppa igång uppdateringar, defrag, antivirussökningar och annan maintenance efter ett par minuter...

Permalänk
Medlem

Den går inte ner i någon slags viloläge när den står orörd? Vilka energiinställningar har den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Den går inte ner i någon slags viloläge när den står orörd? Vilka energiinställningar har den?

Energiinställningar är på hög prestanda och aldrig stänga av dator/skärm.
Vet inte riktigt vad den sysslar med men tror inte den går ner, inte enligt hwmonitor iaf vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

@Hayze: Har du uppdaterat drivrutinen för intels RST än?

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jag kollade på den sidan nu, det står: This download is valid for the product(s) listed below. och sen en massa Intel SSD diskar, jag har en Samsung 850 EVO ska jag verkligen installera den då eller vad missar jag?

Permalänk
Medlem

Kollade på din video, jag fick exakt samma problem igår natt eller i morse när datorn gick ur viloläget. Sitter jag med på en Samsung SSD 850(250GB). Gjorde nyss en reklamation till Inet där ja köpte SSD,n men sen kom jag på att det kanske kunde vara moderkortet. Efter att ha sett det här så tvivlar jag inte längre det är något med Samsungs SSD.

Permalänk
Medlem

@Hayze: Det är drivrutiner till intels sata/ahci/raid-kontroller på moderkortet

Det är setupRST.exe du vill ha, inte optane-drivarna

Permalänk
Medlem

@elBenko: Ok, installerat den nu, den drivrutinen var nyare än den jag hade så hoppas det hjälper. Tack

Permalänk
Medlem

@Hayze: Håller tummarna

Permalänk
Medlem

@elBenko: Det hjälpte inte tyvärr med uppdateringen av setupRST.exe , körde en ny LatencyMon och då klagade den på DirectX (nyaste) samt ndis.sys.
Spelade WoW i ett par timmar och helt plötsligt började det. allt hänger sig men muspekaren i WoW gick att röra på men kunde inte göra ctrl+alr+delete tex eller tabba mellan program...

Det är inte relaterat till WoW för samma sak hände nu efter omstart när jag skrev detta svaret.
Körde en till LatencyMon och nu klagade den enligt bilden här LatencyMon bild 3

Tacksam om nån kan hjälpa mig att lösa detta, körde tidigare som sagt med 4700K och bytte precis till 7700K+Asus Z270H+Corsair Vengeance LPX 16GB 3000Mhz och det förra systemet funkade fint med Windows 10.
En sak, när jag lagt in Win10 kunde jag inte lägga in Nvidia drivern för den stöddes inte av mitt system så fick ladda ner senaste Win10 från MS och lägga på bootbar USB och det var väl creator versionen eller vad den heter... om det har betydelse.

Tack på förhand

EDIT: Hittade en ny Nätverkskorts drivrutin, installerar den och provar.
EDIT2: HIttade den genom att klicka på hantera / Nätverkskort / och sen valde uppdatera drivrutin men den drivrutinen va från 2016-10-05, känns ju inte riktigt rätt...
EDT3: Det hjälpte inte med den drivrutinen för nätverkskortet, vilken ska man ha egentligen? den säger ju att det är den senaste när man försöker uppdatera den iaf...

Permalänk
Medlem

@Hayze: Ok då kör vi nästa på listan, dra hem denna och installera, det är absolut senaste drivaren för din ethernet, den du får när windows själv letar är oftast en äldre version.

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network...

edit: Nvidia-drivaren ska inte vara några problem att installera, säker på att du letat fram för rätt operativsystem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Hayze: Ok då kör vi nästa på listan, dra hem denna och installera, det är absolut senaste drivaren för din ethernet, den du får när windows själv letar är oftast en äldre version.

https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network...

Ok trodde det var den, installerar och testar

Skrivet av elBenko:

edit: Nvidia-drivaren ska inte vara några problem att installera, säker på att du letat fram för rätt operativsystem?

Det hände när jag använde USB minnet jag fick av Inet när jag köpte Windows 10 typ 2015, efter att installerat systemet gick det inte att uppdatera Nvidia drivrutinerna från vare sig Nvidia Experience, Win update eller Nvidia's hemsida, felmeddelandet var att mitt system inte stödjer denna versionen eller nåt liknande... och ja det var rätt version
Då laddade jag ner senaste Windows build som heter Windows 10, 10.0, build 15063 (x64) enligt LatencyMon och efter det gick det att uppddatera Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayze:

Ok trodde det var den, installerar och testar

Det hände när jag använde USB minnet jag fick av Inet när jag köpte Windows 10 typ 2015, efter att installerat systemet gick det inte att uppdatera Nvidia drivrutinerna från vare sig Nvidia Experience, Win update eller Nvidia's hemsida, felmeddelandet var att mitt system inte stödjer denna versionen eller nåt liknande... och ja det var rätt version
Då laddade jag ner senaste Windows build som heter Windows 10, 10.0, build 15063 (x64) enligt LatencyMon och efter det gick det att uppddatera Nvidia.

Näe det hjälpte inte heller, LatencyMon bild 4
När jag kollar under Hantera/Enhetshanteraren/Nätverkskort... borde inte drivrutinsversionen vara: Version: 22.4.0.1? det står fortfarande 12.15.25.6 på min men jag kanske kollar på fel ställe.

Permalänk
Medlem

Intressant, jag har samma problem med min nybyggda rigg, lämnar man den ett dygn så börjar muspekaren hoppa fram och det går inte att kolla youtubevideor. Omstart löser alltid problemet.

För mig är CPU-användningen låg, men kollar man grafen för alla kärnor kan man se spikar där. Spikarna ligger i en av systemprocesserna (tyvärr glömt namn), så troligtvis drivrutin.

Jag uppgraderade genom att flytta över en gammal SSD från min förra rigg, så det är möjligt att ominstallation hjälper;
i5 760
Gigabyte P55
4x 4GB ram
Geforce 670
Samsung 850 evo
Asus Xonar pci

i7 7700k
Gigabyte z270
4x 8GB ram
Geforce 1080ti
Samsung 850 evo (OS)
Samsung 960 pro
Asus Xonar pci-e

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@sniglom: Jag har installerat om allt 3 gånger utan att det hjälpt tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayze:

@sniglom: Jag har installerat om allt 3 gånger utan att det hjälpt tyvärr

Gemensamt har vi win10 x64, 7700k, z270-chipset, 850 evo och Geforce ur 1000-serien.
Med lite tur kanske vi kan börja utesluta vad det kan vara och inte vara.

Kanske ska vi börja kolla vad som sitter för ljudkort, nätverkskort och övrigt på våra moderkort?
Tyvärr känns det som väldigt vanlig hårdvaruuppsättning :/

Jag har ett Gigabyte GA-Z270X-Ultra-Gaming
http://www.gigabyte.eu/Motherboard/GA-Z270X-Ultra-Gaming-rev-...

edit: Vad jag kan se har båda moderkorten alc1220 ljud, intel-nic och usb3-krets från asmedia.
Övrig funktionalitet verkar sitta rakt på chipset, som också är samma.

Om du öppnar task manager och sätter på så att du kan se last för varje enskild kärna, ser du spikar då?
Hur lång tid tar det för dig innan problemen uppstår? För mig verkar det vara ungefär ett dygn, kanske något mindre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Gemensamt har vi win10 x64, 7700k, z270-chipset, 850 evo och Geforce ur 1000-serien.
Med lite tur kanske vi kan börja utesluta vad det kan vara och inte vara.

Kanske ska vi börja kolla vad som sitter för ljudkort, nätverkskort och övrigt på våra moderkort?
Tyvärr känns det som väldigt vanlig hårdvaruuppsättning :/

Jag har ett Gigabyte GA-Z270X-Ultra-Gaming
http://www.gigabyte.eu/Motherboard/GA-Z270X-Ultra-Gaming-rev-...

edit: Vad jag kan se har båda moderkorten alc1220 ljud, intel-nic och usb3-krets från asmedia.
Övrig funktionalitet verkar sitta rakt på chipset, som också är samma.

Om du öppnar task manager och sätter på så att du kan se last för varje enskild kärna, ser du spikar då?
Hur lång tid tar det för dig innan problemen uppstår? För mig verkar det vara ungefär ett dygn, kanske något mindre.

Det är lite olika men nästan omedelbart när jag tex skriver här, spelar jag kan jag spela i flera timmar sen blir det tvärstopp helt plötsligt, börjar lagga sen stannar allt förutom att jag tex kan röra muspekaren i WoW men inte göra nåt annat vilket gör att jagh måste starta om datorn via knappen på chassit.

Kan inte direkt se nån spik om du menar i Resursövervakaren...
Så tröttsamt detta, först blir man glad att man har 90+fps i spel sen ballar burken ur.. det funkade klockrent i min gamla rig...

Skrivet av Sisyfos:

Herrejävlar, sådär dåliga värden har aldrig sett

Det här verkar vara ett ganska känt problem när man börjar Googla på det.
Enligt en kommentar i en stor tråd om problemet så verkar det vara Windows som automatiskt efter installationen installerar en dålig "MEI-drivrutin" för Intel-processorns "Intel Management Engine". Symptomen i tråden som folk beskriver är precis som dina. Jag vet inte hur man avinstallerar denna och varför den ställer till problem för vissa men enligt användaren fungerar i alla fall till exempel Windows 8 bra.

https://www.sysnative.com/forums/windows-8-windows-rt/22016-h...

Någon skrev ju i tråden Uzanar länkade att det var MEI Chipset driver som ställde till det och vad jag fattade så rolla han tillbaks till Win8 vilket inte är ett alternativ för mig iaf då jag köpt en riktig Win10 Home 64 licens...

Permalänk
Medlem

Pröva köra snappy driver installer. Kanske det är någon drivrutin som behöver updateras. Snappy

Permalänk
Medlem

Hur ser det ute med ram minnet, går den upp till max och stannar där när problemen börjar?
Tänker om det är de klassiska med killer Network buggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hayze:

Ok trodde det var den, installerar och testar

Det hände när jag använde USB minnet jag fick av Inet när jag köpte Windows 10 typ 2015, efter att installerat systemet gick det inte att uppdatera Nvidia drivrutinerna från vare sig Nvidia Experience, Win update eller Nvidia's hemsida, felmeddelandet var att mitt system inte stödjer denna versionen eller nåt liknande... och ja det var rätt version
Då laddade jag ner senaste Windows build som heter Windows 10, 10.0, build 15063 (x64) enligt LatencyMon och efter det gick det att uppddatera Nvidia.

Ah, okej, visste inte nvidia var så petiga med windows-version, men tydligen är de det då