Permalänk
Medlem

Köpångest? Skriv av dig här

Jag kan ju börja köpte Windows 10 idag för 1189 kr och det var väl sådär.......Dock är det bara att vänja sig då jag vill spela.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Avstängd

Kinguin tar 250kr för W10 Pro OEM? Explain yo self!

Annars ångrar jag smått ett inköp av ny TV i våras. Kändes lite sådär att lägga 12k+ på en TV när min gamla fungerade, även om det såklart finns fördelar med den nya så var bilden inte så dålig på den gamla att egentligen lägga pengarna. Fick dock min 5-6 år 55a såld för 2000kr - mer än förväntat. Tack Blocket, hehe.

Permalänk
Avstängd

Skulle ha köpt från Win 10 Ebay..typ 80:-, gjort på alla mina datorer här i hemmet och funkar galant.

FX6 2016..ytterfilter, 2600:- Bra men dönar nåt så fruktansvärt trots de säger att denna pump ska vara tystdriven..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Köpångest och köpångest...
Kändes lite sådär när jag köpte mitt GTX1080 för 5290 kr för någon vecka sen, men när det väl var monterat och man startade upp BF1 och kunde maxa allt så var det glömt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

Ångesten är att jag ska gå från min löjliga lilla laptop till stationär speldator igen, men vet inte om jag ska, vilka delar jag ska välja eller nåt.

Riktigt i-landsproblem men det gnager på mig varje dag <.<

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

Köpte ett 1080 TI som jag egentligen inte hade pengar till men va fan 30% rabatt är svårt att säga nej till...

När jag väl köpt det så inser jag att jag behöver köpa en ny skärm då min nuvarande inte har DP.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@Zippeer Bra förklaring till tjejen i alla fall måste ju bara ha en ny skärm också annars funkar det inte

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Min ångest är min server som jag köpte för 12-13k. När jag sedan fått igång allt inser jag att det räckt med något för halva priset

Permalänk
Inaktiv

Nästan allt i datorn i signaturen. Ersatte ett 2700K-system som rasade men för två månader sedan har jag fått liv i den med ett nytt moderkort. Väldigt många tusenlappar i onödan. Speciellt när få komponenter är vad jag ens ville ha i datorn.

Ett annat är väl min Sony Bravia 40" D3550 som köptes för 13-14k i början av 2008. Vilket var ett rätt bra pris för den med den tidens mått men nu nästan 10 år senare så känns det inte lika kul. Fungerar fortfarande riktigt bra, väl värt de extra tusenlapparna för att få PVA-panel istället för TN och annat skit billigare TV-apparater använder. Lutar åt att ersätta den med en UHD-TV med HDR framöver, inväntar bara större lägenhet. Sonyn placeras i sovrummet om den fortfarande fungerar bra vid tidpunkten. Men lågprioriterat, TV'n har hållit så pass bra att det inte finns någon direkt anledning att byta ut den även om jag är riktigt sugen. Hade jag köpt en billigare TV då så hade det varit lättare nu idag.

Min PS3 och PS Vita. PS3'an kostade närmare 5000kr när jag köpte den 2008. Jag gillade inga av lanseringsspelen och dröjde något år innan jag hittade något spel jag gillade till den. Då jag redan hade en Xbox 360 Elite sedan tidigare borde jag nog nöjt mig med den istället.
PS Vitan gillar jag men bristen på spel har gjort den till en onödigt dyr och oanvänd pryl. Personligen hoppas jag att intresset för OLED-versionen gör att jag kan få ut ett hyffsat pris för den när jag väl säljer den vidare.

Jag brukar vara rätt bra att köpa rätt spel men har en hel del massiva felköp som gjort att ännu mer pengar gått åt i onödan. Nya Wonderboy, Ratchet & Clank (remastern till PS4), Last Guardian, No Mans Sky, Final Fantasy XV, Order 1886, i viss mån Mass Effect: Andromeda och en hel del mer. Samt alla de spel som köps men direkt hamnar i backloggen då tid för att spela är alltför begränsat.

Permalänk
Medlem

Har bilköpsångest till och från. Har ingen bil alls nu. Behöver tyyyp ingen bil. Tror att en bil skulle kunna "vara bra" för mig, att jag kommer ut och rör lite mer på mig. Lite. En risk är att bilen mest bara kommer stå. Vill inte behöva oroa mig för en bil som går sönder, så då blir det en dyr ganska ny bil. Men då får man istället oroa sig mer för stenskott, dörruppslag och annat jävelskap. Dyra bilar har så stor värdeminskning, de kostar bara de står. Gör man en dålig deal både vid köp och försäljning kan man gå med flera tiotusentals kronor i förlust bara på ett bräde. Så när man köper en bil _borde_ man inte ångra sig. Ökar man sina månadskostnader iom bilen så går det långsammare att spara ihop till en stuga ute i skogen.

Trots så mycket som talar emot kommer jag tillbaka till bilköpstankarna om och om och om igen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jag kan ju börja köpte Windows 10 idag för 1189 kr och det var väl sådär.......Dock är det bara att vänja sig då jag vill spela.

Kostar 40Kr på ebay från england, får ett melj bara.

Permalänk
Medlem

Hellre 1189 kr fattigare och med ett obefläckat samvete. Eller vadfan... moral, kan man äta det?

Permalänk
Medlem

hmm jag har fan köpångest hela tiden, har nog hittills i år lagt en bit över 100k på onödig skit,
måste fan sluta med det, Men den lilla teknik jävlen som bor i mig har ett jäkligt starkt behov av nya prylar. //

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zippeer:

Köpte ett 1080 TI som jag egentligen inte hade pengar till men va fan 30% rabatt är svårt att säga nej till...

När jag väl köpt det så inser jag att jag behöver köpa en ny skärm då min nuvarande inte har DP.

adapter? dp till dvi eller dp till hdmi?

Permalänk
Medlem

Jag har en motorcykel, en Yamaha BT1100 Bulldog närmare bestämt.
Har blivit sjuuuuukt sugen på en Moto Guzzi V8 Audace nu istället.

Behöver jag en ny hoj? Nepp. Jag är toknöjd med den jag har.
Villhöver jag en ny hoj? Japp!

Varför? Ingen aning, sugen på något nytt antar jag.

Har jag råd med Guzzin? Japp! Kan köpa en kontant, fabriksny.
Kommer jag köpa Guzzin? Nepp. Blir ett sånt där köp som man är så jävla nöjd med tills man inser att man lagt ut över 100k bara för att ha något nytt och sen mår man skit över det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Köpte Gigabyte GTX 1070 för 3989kr idag på NetOnNet, har kraftig köpångest. Inte ens packat upp det än...
Har letat efter ett begagnat GTX 980Ti i evigheter men aldrig fått tag i ett, antingen så har jag blivit överbjuden eller så har det enbart varit avhämtning i fjollträsk eller liknande.

Frågan jag ställer mig själv är, är kortet verkligen värt 4 lax?! När det går att få tag på ett GTX 980Ti som presterar likvärdigt för runt 2700kr.
För och nackdelar bollar jag i huvudet, GTX 1070 har garanti, är svalare och modernare. GTX 980Ti är billigare för ungefär samma prestanda, men utan garanti, så kortet kan packa ihop dagen efter inköp.

Som sagt, köpångest...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Får köpångest varje år vid Steams sommarrea.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Kluven om jag ska köpa PA eller HiFi till hemmabion hos min far. Båda har ju sina fördelar och känns dumt att gömma fina högtalare så kan lika gärna ha fula PA-talare

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon273333:

adapter? dp till dvi eller dp till hdmi?

Ingen vidare lust att lägga ca 1200kr på en adapter(Ska klara 144HZ så HDMI går inte), Då köper jag hellre en nu skärm

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PointMan:

Köpte Gigabyte GTX 1070 för 3989kr idag på NetOnNet, har kraftig köpångest. Inte ens packat upp det än...
Har letat efter ett begagnat GTX 980Ti i evigheter men aldrig fått tag i ett, antingen så har jag blivit överbjuden eller så har det enbart varit avhämtning i fjollträsk eller liknande.

Frågan jag ställer mig själv är, är kortet verkligen värt 4 lax?! När det går att få tag på ett GTX 980Ti som presterar likvärdigt för runt 2700kr.
För och nackdelar bollar jag i huvudet, GTX 1070 har garanti, är svalare och modernare. GTX 980Ti är billigare för ungefär samma prestanda, men utan garanti, så kortet kan packa ihop dagen efter inköp.

Som sagt, köpångest...

Hehe, mitt Gainward 1070 Phoenix GS för... 5200kr eller något sådant, är ett köp jag inte gjort i dagsläget. Kändes relativt okej vid tidpunkten, 1070-korten var betydligt dyrare och just min modell var ett av de bättre på marknaden. Gigantisk kylare. Korten är samtidigt för dyra, 1070-serien borde ha legat runt 3000kr som tidigare kort i samma segment gjort.

Permalänk
Medlem

Köpte en HP Chromebook Pro G1 för att jag ville testa på en Chromebook men jag vet inte om jag blev så imponerad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Har bilköpsångest till och från. Har ingen bil alls nu. Behöver tyyyp ingen bil. Tror att en bil skulle kunna "vara bra" för mig, att jag kommer ut och rör lite mer på mig. Lite. En risk är att bilen mest bara kommer stå. Vill inte behöva oroa mig för en bil som går sönder, så då blir det en dyr ganska ny bil. Men då får man istället oroa sig mer för stenskott, dörruppslag och annat jävelskap. Dyra bilar har så stor värdeminskning, de kostar bara de står. Gör man en dålig deal både vid köp och försäljning kan man gå med flera tiotusentals kronor i förlust bara på ett bräde. Så när man köper en bil _borde_ man inte ångra sig. Ökar man sina månadskostnader iom bilen så går det långsammare att spara ihop till en stuga ute i skogen.

Trots så mycket som talar emot kommer jag tillbaka till bilköpstankarna om och om och om igen..

För mig betyder min bil mycket. Köpte den för fyra år sedan, endast två ägare, utmärkt skick, attraktivt pris, inga reparationer har behövts. Kostnaden för bilköpet har definitivt lönat sig. Letade i drygt 6 månader innan jag fann pärlan. Bil ger stor frihet, bekvämlighet och smidighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Lego Master

Ångest... Jag går och väntar på att lampan i projektorn ska haverera (den har gått dubbelt så länge som angiven förväntad livslängd), så jag kan köpa en ny projektor istället. Men samtidigt vet jag att det är fullständigt onödigt och att det finns tusen andra hål att stoppa pengarna i när man har villa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på att köpa en sonos playbar och sub till TV:n. Kollar inte supermycket på TV:n men skulle vara trevligt att ha med lite mer ljud än bara TV:n. Frågan är om det är värt nästan 15 000kr för jag kommer sen också vilja ha ett par små högtalare också på andra ställen i huset så det kommer säkert landa på 20 000kr.
Man hoppas ju varje dag på rea men de sänker max ett par 100-lappar. Playbaren släpptes 2013 och har fortfarande samma pris, inte ens begagnad är den bilig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Србо:

För mig betyder min bil mycket. Köpte den för fyra år sedan, endast två ägare, utmärkt skick, attraktivt pris, inga reparationer har behövts. Kostnaden för bilköpet har definitivt lönat sig. Letade i drygt 6 månader innan jag fann pärlan. Bil ger stor frihet, bekvämlighet och smidighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller fullständigt med dig men det kan lika gärna vara ett svart hål att kasta pengar i. Som så mycket annat så gäller det att ha tur att hitta den rätte.
Nu har jag tjänstebil men hade jag inte haft det så skulle jag lägga max 50 tkr på en bil, gärna mindre.

Jag brukar räkna på att en bil kostar minst 1000 kr/mån och då pratar vi normalt användande och lite reparationer och service som behövs.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Precis köpt hus för 3 miljoner. Budades upp 600k kronor

Känns sjukt roligt, men sjukt läskigt!
Hur kommer bostadsmarknaden utvecklas? Kommer värdet behållas/sjunka/stiga?! Betalade jag för mycket för det? Många frågor..

Aja, tror nervositeten släpper när man väl flyttat in.

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Föredetting

Finns ju inget dassigare än att köpa emballage. Hur spännande är det att köpa 500 C5-kuvert, blandade kartonger, bubbelplast och tejp, för att sedan inse att totalen är typ 2000:- ex. moms? Reaktionen blir att stänga ner och leta ny leverantör.

Upprepa processen några gånger, så har ni min gårdag.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Håller på och bollar vad nästa bil kan tänkas bli fram och tillbaka och det känns som jag är all over the place. Ena sekunden tänker jag att en Porsche Cayman S och ha en vinterbil vore ju riktigt trevligt, för att sedan tänka att en BMW M2 kan man ju köra året runt i för att avsluta med att en Audi RS3 Sedan ju har 4 dörrar och blir lite mer praktiskt. Kan inte bestämma vad jag vill ha och det går mest runt. Gillar den Audi S3 jag har men den är lite "bortkopplad" i kurvorna så vore kul med lite mer agilitet i nästa bil. Köpångest som sagt.

Permalänk
Medlem

@Aktsu: Förstår ångesten. Men om du har planerat att bo där i några år så är sannolikheten väldigt låg att du går med förlust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalledalle:

Precis köpt hus för 3 miljoner. Budades upp 600k kronor

Känns sjukt roligt, men sjukt läskigt!
Hur kommer bostadsmarknaden utvecklas? Kommer värdet behållas/sjunka/stiga?! Betalade jag för mycket för det? Många frågor..

Aja, tror nervositeten släpper när man väl flyttat in.

Kul! Sjalv skulle jag bjuda p lagenhet och sa droppar nagon ett dolt bud som saljaren accepterar som var lagre an jag tankt bjuda. Kul.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl