Intel Optane med m.2 disk

Permalänk
Medlem

Intel Optane med m.2 disk

Hej!

Jag har en liten fundering kring Intel Optane tillsammans med en m.2 disk (Ja även om det betyder en minimal ökning)

Jag hittar ingen information kring om detta är möjligt, finns det någon som har provat detta ?

Jag vet att det fungerar med en ssd för en mycket liten ökning. och kanske även en ännu mindre med en m.2 om det ens går.

Permalänk
Medlem

Går gör det säkert, om du har två platser. Däremot verkar det helt onödigt när man tittar på diverse klipp från testsidor. Min uppfattning är att det blir som turbo på bilen. "Bättre" rivstart i en korsning, men annars helt onödigt på längre sträckor. Den slanten ger nog mer om man investerar den i snabbare / större ram eller en bättre SSD. Kanske kan vara ett komplement till en trög HDD, men helt onödigt på en SSD eller M.2

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Går gör det säkert, om du har två platser. Däremot verkar det helt onödigt när man tittar på diverse klipp från testsidor. Min uppfattning är att det blir som turbo på bilen. "Bättre" rivstart i en korsning, men annars helt onödigt på längre sträckor. Den slanten ger nog mer om man investerar den i snabbare / större ram eller en bättre SSD. Kanske kan vara ett komplement till en trög HDD, men helt onödigt på en SSD eller M.2

Inte världens bästa liknelse men man förstår ju poängen ☺️. Men som du säger är det helt onödigt.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk

@tedfred: har sett tester där optane sabbar mer (access tider till cachen) än det gör nytta (i SSD system). så jag hade hellre lagt pengarna på en nvme disk eller större lagring på std SSD.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 + iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett dessa tester, om någon vänlig kan länka mig till dem.

Jag har i dagsläget hyfsade grejer och det var mest därför jag var intresserad av att få det att fungera och köra lite tester. Mest för att prova dock :)...Min andra tanke är att köra raid 0 på M.2

Chassi: NZXT S340
Moderkort:Gigabyte Auros Gaming 7
Processor:i7 7700K (oc till 5.0ghz)
Kylning: NZXT Kraken x62
Minne:32Gb venegence XMP 3000Mhz
Hårddisk operativ: m.2 Corsair 256gb
Hårddisk lagring: 2x ssd samsung 256gb
Grafik: 2x Gigabyte 1080 G1 SLI

Permalänk
Medlem

@tedfred

Största problemet jag ser med Optane är att den har en hel del begränsningar.

Notera att den inte stöder RAIDade diskar, eller flera diskar. Den stöder inte heller "icke-boot" disk... så den enda disken du hade kunnat använda det på är din Windows-Boot enhet.

Och av vad jag sett, är det också endast SATA SSDer som du kan boosta, (något som jag dock inte kunnat bekräfta).

Problemet är att det enda Optane har som fördel över en bra M.2 SSD är låg läs latens. Riktigt låg... men den skriv prestanda är skit. Dens kostnad per GB är skit... och dens praktiska användning över en vettig SSD i de flesta fall... är skit.

Och resultatet kan du se här:
https://youtu.be/xgTYSsaNU_A?t=277
Ja... videon är lite tramsigt gjord, men ärligt, han visar en SATA SSD vs SATA SSD+Optane. Och titta på testerna, så ser du varför Intel inte ens vill diskutera detta. Vissa fall är den tom långsammare på Run1...(även i benchmarks) då latensen på SSDn blir sämre pga Cachen.

Mao... sluta köp små sketna 256GB SSDer... strunta i Optane, och köp större och snabbare M.2 prestanda SSDer.

Optane som det är nu är en flopp. Därför har verken Micron eller Intel släppt dessa diskar som riktiga "SSDer". Intel försöker bara sälja skiten till någon som inte vet bättre. (Och ärligt, Optanes "styrka" ligger som RAM... inte som SSD, med sin låga latens, som blir förstörd som SSD med en kontroller)