Hur lång kan en USB-förlängningssladd vara utan att ge extra latency?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Hur lång kan en USB-förlängningssladd vara utan att ge extra latency?

Har en trådlös datormus för när jag surfar på datorn från min TV. Dock så är de rätt dålig täckning och tappar ofta kontakten på datormusen vilket är irriterande.
Funderar därför på om jag ska förlänga dongeln kopplad i datorn med en USB-förlängningssladd.
Har däremot använt en datormus med denna lösningen hos en kompis förr i tiden och fördröjningen var ganska irriterande, så undrar om man kan fixa detta utan en massa extra latency?

Asus X99-A w/ BIOS 2101 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.264V w/ Noctua NH-U14S | 2x Corsair Vengeance DDR4 8GB 2400MHz 10-12-12-28 1T 1.4V | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Det ska inte bli nån skillnad i latency alls, däremot har jag aldrig fått en längre usb-sladd att fungera, passiv som aktiv. Möjligen kan det kännas som lagg om alla signalerna inte kommer fram...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Jan 2010

Jag har en 10m från Deltaco som funkar prima.

PSU: BeQuiet Dark Power Pro 11 1000w Case: Fractal Design Define S
GPU: EVGA GTX 1080 FTW SLI Watercooled
RAM: Corsair Vengeance LPX 2x16GB
Motherboard: MSI GAMING M7
CPU: i7 6700k @ 5Ghz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006

standarden säger väl max 5m utan aktiv repeater har jag för mig.

kan säkert gå längre men ingen garanti på att de kommer fungera.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Dec 2010

Kanske inte riktigt samma scenario, men jag har ett trådlöst headset med USB-dongel som jag har flyttat 5m från datorn med USB-förlängning. Dock sitter en aktiv USB-hub innan dongeln (USB-hub med strömförsörjning).

Så, Dator -> 5m USB -> Aktiv USB-hub -> Dongel

Märker ingen skillnad från att ha dongeln direkt i datorn, men kan placera dongeln så att jag har mottagning i större delen av lägenheten.

-Desktop- Intel Core i5 6600k, MSI GeForce GTX 960 4GB, Corsair 2x4GB DDR4 2133Mhz Vengeance, Samsung EVO 850 250 GB, WD Blue 1TB, MSI Z170A Krait Gaming, Fractal Design Integra M 550W, be quiet! Pure Rock, Antec GX500, Win 10 Pro
-Laptop- Acer Aspire TimelineX 4820TG: Intel Core i5 460M, "ATI" Mobility Radeon 5650, 8GB RAM, Win 7 Home

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Elektricitet färdas med mellan 50% och 99% av ljusets hastighet. Så säg 50% i värsta fallet, vilket är ca. 1.5x10^8 m/s. Det skulle betyda att 150km kabel fördröjer signalen med 1ms. Så länge du inte drar kabeln tvärs över Sverige så är det alltså inget problem med den biten i alla fall.

Men sen får man ju spänningsfall och diverse störningar, så kabeln kan som sagt var inte vara hur lång som helst för att signalen ska komma fram. En mus kräver ju dock ingen bandbredd att tala om, så det lär gå bra med en rätt lång USB-kabel för en sån.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av perost:

Elektricitet färdas med mellan 50% och 99% av ljusets hastighet. Så säg 50% i värsta fallet, vilket är ca. 1.5x10^8 m/s. Det skulle betyda att 150km kabel fördröjer signalen med 1ms. Så länge du inte drar kabeln tvärs över Sverige så är det alltså inget problem med den biten i alla fall.

Men sen får man ju spänningsfall och diverse störningar, så kabeln kan som sagt var inte vara hur lång som helst för att signalen ska komma fram. En mus kräver ju dock ingen bandbredd att tala om, så det lär gå bra med en rätt lång USB-kabel för en sån.

även kvaliteten på kabeln kan göra lite skillnad.

t.ex random usbkabel billigaste kinakabel du kan hitta på alibaba för 5:- för 5m är t.ex inte att rekommendera då det ofta är kopparpleterad aluminium eller ståltråd i dessa vilket gör att spänningsfallet snabbt skenar iväg pga högt innre motstånd...

för att inte tala om att dessa kablar i längre längder är mer eller mindre livsfarliga då de kommer agera värmetråd och troligen bli ganska varma om de nu skulle belastas hårt med t.ex en surfplatta med en laddning på 2-2.5A.

men köper man ett seriöst märke som följer EU kraven så borde det vara lugnt.

Asus Z97-A, I7 4790K @4.7Ghz, 24Gb ram, 2x GIGABYTE GTX 970 WindForce 3X OC @ 1500Mhz/7010Mhz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Så en 5 meters passiv USB-förlängningssladd ska gå prima?

Asus X99-A w/ BIOS 2101 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.264V w/ Noctua NH-U14S | 2x Corsair Vengeance DDR4 8GB 2400MHz 10-12-12-28 1T 1.4V | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du får alltid minst 1 nanosekund i latens för var 30de centimeter en signal ska färdas men du menar nog snarare om du får märkbar latens pga kabellängden till musen och det får du inte, om du upplevt ökad latens så kan den inte uppstå direkt pga längden men kanske pga dåligt kablage som påverkar annat så att signalerna inte kommer fram som de ska.
Maxlängden för passiva usbkablar är 5m och även om du länkar ihop flera aktiva kablar så det tex blir 10 m så kommer det inte att påverka latensen märkbart för en mus, däremot så kan det påverkas av om du har andra saker anslutna via samma usbkontroller eftersom alla prylar delar på kapaciteten och har du nått som behöver hög bandbredd typ en hdd eller wifdongel så kan den tränga sig före/emellan musens datapaket.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
\\Localhost
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av steffeeh:

Så en 5 meters passiv USB-förlängningssladd ska gå prima?

sålänge du tar en kvalitéts kabel som verkligen har koppartrådar i sig så ska det vara lugnt.

dock har det blivit svårare att få äkta kablar då många företag köper in billiga noname kinakablar och säljer för rimliga priser som kan verka som en legit kabel men kan visa sig vara ren skit om man öppnar upp kabeln.

men håller du dig till kända märken så borde du få vad du betalar för.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
$HOME
Registrerad
Jun 2006

Jag var i exakt samma sista som dig. Jag tröttnade på blåtanden som konstant tappade anslutningen och kände att det var dags för mekaniskt även till mediadatorn.

Jag köpte en aktiv kabel på 10m för cirka 21 euro med frakt från Tyska Amazon, eftersom motsvarande kabel i Sverige kostade 400 kr.

https://www.amazon.de/gp/product/B005LJKEXS

Det var förra året och jag har använt den i princip dagligen sedan dess och har inget negativt att säga om den. Den känns rejäl och den kom i en fin papplåda också.

Skickades från m.sweclockers.com

Arch Linux | makepkg not war

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Kabeln jag är inne på är på 5 meter, dvs maxlängden för passiva USB-förlängningssladdar.

Övriga inkopplade enheter är först och främst peripherals - trådat tangentbord och mus, webcam, dongel för trådlös spelkontroll.
Utöver detta har jag en extern HDD som jag använder för backup, och sist men inte minst ett externt ljudkort. Sen såklart trådlösa musen och tangentbordet.
Dock varken HDD'n eller de externa ljudkortet används när jag sitter framför TV'n (ljudkortet sitter i idle och HDD'n är avstängd).

Finns de nån risk för lagg med 5m passiv förlängningssladd vid den längden? Självklart väljer jag ett stabilt märke

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av steffeeh:

Kabeln jag är inne på är på 5 meter, dvs maxlängden för passiva USB-förlängningssladdar.

Övriga inkopplade enheter är först och främst peripherals - trådat tangentbord och mus, webcam, dongel för trådlös spelkontroll.
Utöver detta har jag en extern HDD som jag använder för backup, och sist men inte minst ett externt ljudkort. Sen såklart trådlösa musen och tangentbordet.
Dock varken HDD'n eller de externa ljudkortet används när jag sitter framför TV'n (ljudkortet sitter i idle och HDD'n är avstängd).

Finns de nån risk för lagg med 5m passiv förlängningssladd vid den längden? Självklart väljer jag ett stabilt märke

Kabellängden i sig påverkar latensen mikroskopiskt vid 5m längd så upplever du problem så är det inte pga den latens som kabeln skapar

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007

@steffeeh:

Passiv kabel
USB 3 Max 3 m
USB 2 Max 5 m
USB 1 som användes förr i tiden tror jag max var 10 m.

Aktiv kabel
USB 3 Max 15 m
USB 2 Max 25 m

Saker som du vill ha bra hastighet på vill du nog koppla separat. Tex extern HDD.

Trådlös mus problemet. Det kan gå bättre om man ser till att ha färre saker i vägen mellan musen och USB adaptern.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2013

Har följande alternativ att välja mellan, men vet inte vad jag ska ta...
- Den ena är en Deltaco kabel för 50kr - Deltaco är jag väl förtrogen men vet inte vad man kan förvänta sej med de priset.
http://cdon.se/hem-tradgard/deltaco-usb-2-0-kabel-typ-a-hane-...

- Den andra är en Exibel kabel för 120 kr, men är inte väl förtrogen med de märket.
http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rl%C3%A4ngningskabel%20US...

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du verkar vilja ha passiva 5m kablar så tänk på att totallängden får vara 5m, ska du skarva nått med en 5m kabel måste det du skarvar ha väldigt kort kabel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Maj 2015

@steffeeh:
Köp vilken som (Jag hade valt den billiga om utseendet är egalt). Antingen funkar den billiga, eller så är den trasig (och då får du returnera). Visst den dyrare har säkert "bättre mekaniska egenskaper" (eller högre marginal), men antingen uppfyller kabeln USB-standard eller inte (hel eller trasig).

Finns ingen anledning (enligt min personliga subjektiva åsikt, andra kan tycka annorlunda och också tycka "rätt") rent funktionsmässigt att välja en dyrare kabel för något som ligger inom standardens spec. (Men visst om jag skulle kopplat in/ur den hundratals ggr om dagen eller haft den i en industrimiljö, utomhus, solbelyst, gnagarsäker, oljebeständig, "halogen-fri" finns det anledning att titta på de andra egenskaperna i kabeln).

Uppfyller inte kabeln USB-standarden så är den trasig! Är den "bättre" än standard så ger det extremt lite, om något, mervärde; rent funktionellt.

Edit: I detta fallet med trådlösmus (inga direkta bandbreddskrav) anser jag nog överskridandet av standarden i längd (dvs mussladden) borde ha en försumbar påverkan i realiteten.

| Fungerande Datamaskin | 3*27"+1*24" skärm | NAS | Router | UPS | Ännu inte tillräckligt många Mek. Tangentbord | Likör47