Kan jag använda mitt gamla nätagg? (Corsair gaming series 700w 80+)

Permalänk

Kan jag använda mitt gamla nätagg? (Corsair gaming series 700w 80+)

Håller på att plocka ihop en ny dator och funderar om jag kan använda mitt gamla nätagg som då är ett Corsair gaming series 700w 80+. Det jag för närvarande planerar att stoppa in är

i7-7700K på en ASUS Z270H
MSI GTX 1080
lite oklart vilka RAM jag ska ta än men 16GB och 3000 Mhz
+ nån hårddisk

inga planer på att överklocka i nuläget.

Agget har finns just nu i en dator inköpt hösten 2011 och har sedan dess används väldigt sparsamt, har stått urkopplad hos mina föräldrar och bara använts några veckor på somrarna.

Tack!

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

Visst kan du det, men jag skulle inte rekommendera att använda ett så gammalt PSU i ett nytt bygge.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Egentligen säger detta oss ingenting, det är modellnamnet på nätagget som är intressant.

Men oavsett så, ja, det kan du göra.

Skrivet av Dreijer:

Visst kan du det, men jag skulle inte rekommendera att använda ett så gammalt PSU i ett nytt bygge.

Äsch, 2011 är ingen ålder, många nätagg har längre garantier än så idag. Mitt hx520w från 2007 rullar på finfint fortfarande!

Permalänk
Skrivet av Ninjaflipp:

Egentligen säger detta oss ingenting, det är modellnamnet på nätagget som är intressant.

CMPSU-700G
Det är den här rackaren det handlar om
https://www.inet.se/produkt/6909589/corsair-gaming-series-700...

men det verkar fungera fint iaf, om jag förstår rätt så verkar nya agg vara lite mer effektiva och läcka mindre värme men i övrigt så behöver det inte vara så stor skillnad?

Tack för snabba svar

Visa signatur

" Less is more... how can that be? It's impossible... more is more"

Permalänk
Medlem

skulle inte rekommendera det. om du köper så hoppas dyra grejer är det rent idiotisk att snåla med PSU'n. när den dö kan den ju dra allt annat med sig.
Tycker att allt som är utöver garanti tiden från tillverkaren är ett risk och skulle heller då köpa ett nytt PSU.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

skulle inte rekommendera det. om du köper så hoppas dyra grejer är det rent idiotisk att snåla med PSU'n. när den dö kan den ju dra allt annat med sig.
Tycker att allt som är utöver garanti tiden från tillverkaren är ett risk och skulle heller då köpa ett nytt PSU.

Fast byta fullt fungerande grejer bara för garantin gått ut är dåligt både för privatekonomin och miljön. Är mycket roligare att lägga de 1000kr på lite snabbare GPU/CPU eller något annat som ger prestanda. Alternativt spara dom.
Om det mot förmodan går sönder så är det inte alls säkert något mer än själva nätdelen dör. Och då får man väl ta och använda sina sparpengar. Men troligtvis fungerar det fint många år till.
Däremot är det en väldigt viktig dator som aldrig får ligga nere(alltså ej en speldator) så kan jag förstå att man vill byta saker mer i förebyggande syfte

Jag skulle behållit nätdelen så länge den upplevs som stabil och du är nöjd. Vid nästa bygge kanske det börjar bli dags att köpa ny pga åldern.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Egentligen säger detta oss ingenting, det är modellnamnet på nätagget som är intressant.

Men oavsett så, ja, det kan du göra.

Äsch, 2011 är ingen ålder, många nätagg har längre garantier än så idag. Mitt hx520w från 2007 rullar på finfint fortfarande!

HX520/620 var mycket bättre byggt än gaming-serien, som är rent budgetagg med bling-bling. Inget jag hade använt i en ny och dyr dator.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro