Undligt lagg som får spels "gamespeed" att minska kraftigt.

Permalänk

Undligt lagg som får spels "gamespeed" att minska kraftigt.

Godagens!
Sedan en tid tillbaka har jag upplevt ett konstigt lagg i följande spel:

- GTA V
- Just Cause 3
- Cities Skylines

Efter en viss tid av problemfritt spelande (kan vara allt mellan 5 min och en timme) går spelet ner till ca 8-10 FPS i några minuter för att sedan komma tillbaka efter ytterligare problemfritt spelande.
Det undliga med lagget är att det är som att spelet går till ungefär 1/3 gamespeed. Det känns som att spela i slow-motion, knapptryck regestreras ibland inte och spelet blir så segt att det blir ospelbart.

Saker jag noterat medans lagget uppträder:

- FPS går från 40-60 ner till 8-10
- Gamespeed saktas ner extremt
- Ibland regestreras inte knapptryckningar
- Grafikkortets fläkt varvar ner till idle
- Grafikkortets användning går från ca 90% till ca 30%
- Processorns användning går från ca 50% till ca 95%

Någon som har en aning om vad som kan orsaka detta? Jag har sökt forum men inte lyckats hitta något som liknar mina problem.
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

Permalänk
Medlem

Hur ser tempsen ut på graffekortet och processorn när du spelar?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

Den beskrivningen skulle jag vilja påstå låter som överhettad CPU.
Så precis som Forza1 säger så skulle det vara bra att få dina temperaturer.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av Forza1:

Hur ser tempsen ut på graffekortet och processorn när du spelar?

Skrivet av TiasE:

Den beskrivningen skulle jag vilja påstå låter som överhettad CPU.
Så precis som Forza1 säger så skulle det vara bra att få dina temperaturer.

Har varit fri från lagg i alla spel rätt lange nu men nu kom det tillbaka i Minecraft av alla spel...
Denna gång värre an nånsin. Har hållt på länge och GPU användningen går mellan 0 och 20 procent verje secund och samma sak med klockhastigheten (300-1000Mhz).
Denna gång var tempen på GPU:n är runt 62-64 medan CPU:n låg runt 55.
GPU fläkten gick ner på 20% och stannade där.

En reload av mapen gjorde att lagget försvann direkt...

Permalänk
Medlem

@Puttegrafisk: För skojs skull; kör du Windows 10 kan du ju pröva att aktivera/avaktivera game mode, i de aktuella spelen.