Permalänk

Köpråd gamingdator.

Hej sweclockers! Jag är helt ny här och har lite frågor. Jag vill kunna spela Heroes Of The Storm 1080p 144 fps på högsta inställningar, jag har aldrig slängt ihop komponenter på inet förut och vet allmänt lite om datorer. Kommer den här kundvagnen funka bra eller är det overkill?Räcker det med ett 1060 6 gb gpu? Vill gärna gå ner någon tusenlapp om det går. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10478994/ MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansatisfied:

Hej sweclockers! Jag är helt ny här och har lite frågor. Jag vill kunna spela Heroes Of The Storm 1080p 144 fps på högsta inställningar, jag har aldrig slängt ihop komponenter på inet förut och vet allmänt lite om datorer. Kommer den här kundvagnen funka bra eller är det overkill?Räcker det med ett 1060 6 gb gpu? Vill gärna gå ner någon tusenlapp om det går. https://www.inet.se/kundvagn/visa/10478994/ MVH

Jäkligt svårt att svara med 100% vad som krävs för att uppnå det.
Men om man tittar på "system requierments" för spelet så verkar det inte tungdrivet och då bör ett 1060 6GB räcka.

Sen hade jag tagit ett bättre nätagg än det du valt, det är en viktigt komponent som man inte bör snåla i onödan på.
Vill du hålla det på ett hyfsat pris så skulle jag valt detta.
https://www.inet.se/produkt/6900004/evga-gq-650w#specs

Permalänk

Tack för svaret, då byter jag till det 🙂 Tror du att jag kan gå ner till en i5 eller ryzen 5 för att dra ner priser ytterligare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johansatisfied:

Tack för svaret, då byter jag till det 🙂 Tror du att jag kan gå ner till en i5 eller ryzen 5 för att dra ner priser ytterligare?

Skickades från m.sweclockers.com

För just det spelet skulle säkert en i5 funka, Ryzen har jag dålig koll på men har väl inte fått väldans bra recensioner vid spel.
Dock kommer det säkert nya spel framöver som du vill spela och därför är ju en i7 mer framtidssäker.

Permalänk

Okej,tack för all hjälp 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot

Att spela Heroes of the Storm är som att spela LoL eller CS, mer eller mindre samma krav. Med andra ord, du kan nog spela dem spelen på en överklockad brödrost med kylskåpsdörren på glänt för kylning

Slänger ihop en dator som räcker och blir över;
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10483290/

Denna datorn klarar t.o.m. av att spela Battlefield 1 eller dylikt om du så önskar, så att skruva upp HotS till max med 144fps+ är inga problem. Du lär nog beställa CPU'n från annan hemsida än Inet dock, då de inte har något bekräftat leveransdatum för när de får in G4560 igen.

Vill du ha något framtidssäkert på CPU fronten kan du bara plocka bort Pentium G4560, Hyper EVO 212 (cpu kylaren) och moderkortet. Sedan ersätta det med följande Ryzen CPU (kommer med kylare) och moderkort:
https://www.inet.se/produkt/5300251/amd-ryzen-5-1600-3-2-ghz-...
https://www.inet.se/produkt/1900234/gigabyte-b350-ga-ab350m-h...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

@Yatagarasu: Ja CS hade inte varit kul på den datorn iaf eftersom det är cpu hungrigt, blir ju t.o.m skillnad mellan en i5 och i7.
Men om man är beredd på att uppgradera det mesta inom 2 år så duger den kanske till det han vill spela just nu.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MacAllan:

@Yatagarasu: Ja CS hade inte varit kul på den datorn iaf eftersom det är cpu hungrigt, blir ju t.o.m skillnad mellan en i5 och i7.
Men om man är beredd på att uppgradera det mesta inom 2 år så duger den kanske till det han vill spela just nu.

Beror helt på inställningarna.
En Pentium G4560 är snäppet vassare än en i5 2500k (nästan på nivån av en i5 3570k) överklockad. Så skulle helt klart säga att den duger för CS också Men HotS är mer "balanserat" om man uttrycker det så, så tror absolut inte det blir några problem.

Sedan tror jag inte han kommer behöva uppgradera i huvudtaget närmaste 4-5 åren om allt OP kommer göra är att spela MOBA's/Arena Shooters - Datorn är helt klart vass nog för att klara de typen av spel. Heck, har en gammal C2Q-rigg med ett HD6750 som fortfarande hänger med i svängarna (utan problem 60 fps i LoL, Dirty Bomb, o.s.v. - använts som LAN-dator/Filezilla server)

Skulle dock behovet av en uppgradering infinna sig i framtiden så räcker det med att köpa till en extra 8Gb DDR4 sticka och sedan köpa en begagnad i5/i7 ur 7000-serien, lär kosta näst till ingenting vid den tidpunkten.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Beror helt på inställningarna.
En Pentium G4560 är snäppet vassare än en i5 2500k (nästan på nivån av en i5 3570k) överklockad. Så skulle helt klart säga att den duger för CS också Men HotS är mer "balanserat" om man uttrycker det så, så tror absolut inte det blir några problem.

Sedan tror jag inte han kommer behöva uppgradera i huvudtaget närmaste 4-5 åren om allt OP kommer göra är att spela MOBA's/Arena Shooters - Datorn är helt klart vass nog för att klara de typen av spel. Heck, har en gammal C2Q-rigg med ett HD6750 som fortfarande hänger med i svängarna (utan problem 60 fps i LoL, Dirty Bomb, o.s.v. - använts som LAN-dator/Filezilla server)

Skulle dock behovet av en uppgradering infinna sig i framtiden så räcker det med att köpa till en extra 8Gb DDR4 sticka och sedan köpa en begagnad i5/i7 ur 7000-serien, lär kosta näst till ingenting vid den tidpunkten.

Visst är pentiumen potent men jag tycker inte man gör ett bra köp såvida man inte måste pressa priset till absolut lägsta möjliga nivå och är beredd att uppgradera igen inom 2 år och enligt mig köper man inte en ny dator som bara klarar ett spel utan den skall iaf klara höga inställningar i början.
Problemet är att en cpu endast sjunker marginellt i pris så länge den finns tillgänglig, billigare blir det endast vis köp av begagnat.

Men det är bra att TS får valmöjlighet och en indikation på en budget rigg om det det som behöver prioriteras.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av MacAllan:

Visst är pentiumen potent men jag tycker inte man gör ett bra köp såvida man inte måste pressa priset till absolut lägsta möjliga nivå och är beredd att uppgradera igen inom 2 år och enligt mig köper man inte en ny dator som bara klarar ett spel utan den skall iaf klara höga inställningar i början.
Problemet är att en cpu endast sjunker marginellt i pris så länge den finns tillgänglig, billigare blir det endast vis köp av begagnat.

Men det är bra att TS får valmöjlighet och en indikation på en budget rigg om det det som behöver prioriteras.

Absolut, håller i mångt och mycket med dig, men!

HotS krav för 720p/low:

Intel® Core™ 2 Duo E6600 or AMD Phenom™ X4
NVIDIA® GeForce® 8600 GT or ATI Radeon™ HD 4650 or Intel® HD Graphics 3000

Dold text

HotS krav för 1080p/high-maxat:

Intel® Core™ i5 or AMD™ FX Series Processor or better
NVIDIA® GeForce® GTX 650 or AMD Radeon™ HD 7790 or better

Dold text

Eftersom TS enda krav än så länge har varit HotS så är det det enda jag kan utgå ifrån - Och där räcker en Pentium G4560 utan problem då den ligger lätt i klass med vad en FX-cpu gör (G4560 får runt samma prestanda som en FX-8370 parat med GTX 1060, du kan dessutom överklocka G4560 rätt bra).
Och möjligheten finns alltid att köpa en bättre processor begagnat om 2-3 år (t.ex. i5 7400/i7 7700), då dessa säkerligen inte kommer kosta mycket alls då.

Men som sagt, OP kan alltid byta ut Pentium-kombon mot en Ryzen 5 1600 + Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3. Det ger mer kraft än vad som behövs för att maxa ut spelet i dagsläget, men ger bättre säkring för framtiden om OP vill spela mer krävande spel.

Som du säger, bra att det finns flera alternativ på bordet. Det känns bara onödigt att köpa en dator 16 lax för ett spel som skulle kunna spelas på en dator för 3990:- från Mediamarkt

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Om du spelar Heroes of the Storm kommer du vara nöjd med vilken som av dessa förslag.
Ryzen 1600, GTX1080
12 786 Kr
Ryzen 1400, RX580
8 624 Kr

I dina skor hade jag köpt det prisvärda alternativet med RX580.

Permalänk

Tack för hjälpen, kör på den billiga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com