Rykte: AMD Radeon RX Vega från partner lanseras i början av augusti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Alltså 2017 är ju ett helt fantastiskt hårvaruår! Varje dag är en fröjd

Ja, jag köpte en grym borste och laddar inför att köpa nytt schampo till hösten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Det fanns ett "datum" för vega, istället gjorde AMD en papperslansering av ett helt annat kort, varför skulle det vara skillnaden nu?
Väntade över ett år på Vega för att byta ut mitt 290 och bygga en ny dator, orkade inte vänta längre.
Finns det något överhuvudtaget som talar för att du inte skulle behöva donera en njure, Fury X gick i princip aldrig under 6k. Ett 1080 för 5.3k är inte orimligt när ett 580 kostar 2.4k.
Min statistik byggde på en snabb räkning på de populäraste korten Steam, där har Nvidia mer än 4ggr fler 1060 kort än 480 kort. Tror inte riktigt på den officiella statestiken, historiskt har en stor andel AMD kort hamnat i bitcoinmining parker.

Du menar på fullaste allvar att du litar mer på Steampowered.com och deras statistik som grundar på att folk faktiskt gör denna koll istället för Jon Peddie Research som varit med i branschen sedan tidigt 90-tal och får absolut tag på information som ingen av oss kommer i närheten av???

Jag säger bara WOW!!!

*Rest my case*...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ja, jag köpte en grym borste och laddar inför att köpa nytt schampo till hösten!

Haha! Vafan?? Det där såg jag inte ens... Känns som jag tappar fler och fler bokstäver... På tal om hårdvara kanske det är dags för nytt tangentbord för min del

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Känner att man lika gärna kan vänta tills Volta presenteras, så hoppar vi floppen..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Det är sannerligen ett trevligt år för hårdvaruentusiaster!

Jag har svårt att besluta om hur min slutgiltiga komposition kommer se ut, men jag vill verkligen gå helrött denna gången.

G4560/Palit 1050 Ti KalmX
Ryzen 5 1600/Sapphire Pulse 570 Mini

Har varit det jag funderat närmast på, det förstnämnda är enbart ett alternativ då jag kan gå helt passivt, något som inte tillåts i det röda laget(vilket också är ett stort önskemål).

Sätter jag dem emot varandra, vinner troligen de ideologiska värderingarna som AMD delar med mig.

Framöver kan det bli precis hur som helst, men jag hoppas innerligt på en Vega-variant för oss dårfinkar som vill ha passiva lösningar med god prestanda. Alternativt en längd som är ≤190mm för ett Vega-kort bestyckat med tysta fläktar, alternativt att RX560, eller varför inte RX570 kommer i passivt utförande. Jag vet att jag drömmer, men året har redan imponerat så stort så inget är omöjligt!

När vi ändå är så långt gångna på året så kanske det blir en Ryzen 3 eller till och med en Raven Ridge då det gott och väl kommer täcka mina behov.

Det är sannerligen en spännande resa vi har framför oss!

Permalänk
Skrivet av anon114264:

HBM-minnen kommer köra dem i botten.

Eller också är det bara en trögstartad teknik som kommer ta fart ordentligt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen på succé, även om jag i dagsläget sitter fastklistrad i det gröna hörnet på grund av den hutlöst dyra g-syncskärm som jag införskaffade under våren.

Men bra ATI = billigare eller bättre Nvidia. Så alla blir vinnare.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hjälpsam

En fundering, Zen använder Infinity Fabric, så gör även Vega, kommer vi få se några finesser mellan Zen och Vega via IF?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

En fundering, Zen använder Infinity Fabric, så gör även Vega, kommer vi få se några finesser mellan Zen och Vega via IF?

Det har jag också funderat på. Någon form av synergi-effekt måhända?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Min statistik byggde på en snabb räkning på de populäraste korten Steam, där har Nvidia mer än 4ggr fler 1060 kort än 480 kort. Tror inte riktigt på den officiella statestiken, historiskt har en stor andel AMD kort hamnat i bitcoinmining parker.

Du säger ju själv poängen här, en stor andel kort används för mining. 1 sålt kort är ett sålt kort och det betyder att din källa för statistik inte är tillförlitlig, eftersom den exkluderar alla miningriggar som inte har steam installerat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: ja, men i situationen jag använde statistiken om utvecklare i en nära framtid kommer gå över till "dx12" är Steam statistiken betydligt mer representativ.
Kan bara hållå med att min statistik är extremt bristfällig men fyller ett visst syfte, vilka kort används på världens största spelmarknad,

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

@kelthar: ja, men i situationen jag använde statistiken om utvecklare i en nära framtid kommer gå över till "dx12" är Steam statistiken betydligt mer representativ.
Kan bara hållå med att min statistik är extremt bristfällig men fyller ett visst syfte, vilka kort används på världens största spelmarknad,

DX12 och multitrådning handlar om mer än grafikkort. Och när det gäller de som utvecklar spelmotorer som de licensierar ut till andra studier så vill de absolut inte hamna i kölvattnet. De riktiga entusiaterna som bygger motorer älskar prestanda och fler fps och kommer definitivt utforska alla nya tekniker som kommer för att se ifall de kan få ut mer av dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@kelthar: ja, men i situationen jag använde statistiken om utvecklare i en nära framtid kommer gå över till "dx12" är Steam statistiken betydligt mer representativ.
Kan bara hållå med att min statistik är extremt bristfällig men fyller ett visst syfte, vilka kort används på världens största spelmarknad.
Informationen om att jag använde Steam statistik borde jag ha skrivit ut och hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Fasen också!
Blir väl tvungen att njuta av sommaren, i stället för att sitta i ett mörkt rum, med neddragna gardiner och spela.

Bästa solskyddsfaktorn

Skrivet av ramlösa:

Det fanns ett "datum" för vega, istället gjorde AMD en papperslansering av ett helt annat kort, varför skulle det vara skillnaden nu?
...

Att vi inte fick spelkorten nu i juni var såklart en besvikelse, men att kalla det för papperslansering är fel då den inte släpps förrän 27 juni.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Vid det här laget är nvidias varumärke så starkt att AMD skulle behöva släppa ett Vega som är i klass med 1080ti men är 1500 kr under det i pris för att börja skyffla iväg grafikkort i någon större volym till konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pi:

Vid det här laget är nvidias varumärke så starkt att AMD skulle behöva släppa ett Vega som är i klass med 1080ti men är 1500 kr under det i pris för att börja skyffla iväg grafikkort i någon större volym till konsumenter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är uppenbart men det är ju bra att AMD's gpu inte konkat och har åtminstone lite liv kvar, annars blir det monopol och det är ju allt annat än bra för oss konsumenter, särskilt entusiaster drabbas.

Permalänk
Medlem

Det måste prestera bättre än GTX 1080 Ti och ha samma pris eller samma prestanda och billigare för att jag ska köpa det.
Jag håller på med mining så har redan 6 stycken 1080 ti,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Thomaseron:

Det har jag också funderat på. Någon form av synergi-effekt måhända?

Hoppas på det.
Threadripper har förresten plats för ett eller två chips med Vega, eller kanske ett Vega och ett HBM2 minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Känner att man lika gärna kan vänta tills Volta presenteras, så hoppar vi floppen..

Då kanske du får vänta i evighet då Volta verkar enbart handla om HPC-marknaden, de verkar optimera "Pascal" för nyare gamer-kort och de dyker inte upp i år med tanke på att de släppte 1080ti/Titan Xp/1080 nya minnen/1060 nya minnen.

Länk till detta,

http://fudzilla.com/news/graphics/43962-new-geforce-will-be-i...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Då kanske du får vänta i evighet då Volta verkar enbart handla om HPC-marknaden, de verkar optimera "Pascal" för nyare gamer-kort och de dyker inte upp i år med tanke på att de släppte 1080ti/Titan Xp/1080 nya minnen/1060 nya minnen.

Länk till detta,

http://fudzilla.com/news/graphics/43962-new-geforce-will-be-i...

Volta skulle väl presenteras nästa höst?? I väntan på grafikkort så är det som imorgon..

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

Det måste prestera bättre än GTX 1080 Ti och ha samma pris eller samma prestanda och billigare för att jag ska köpa det.
Jag håller på med mining så har redan 6 stycken 1080 ti,

Vad genererar en sån rigg i månaden om man får fråga?

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Volta skulle väl presenteras nästa höst?? I väntan på grafikkort så är det som imorgon..

Volta för HPC/AI/Deep Learning kommer i Q3/Q4 men Volta för dödliga gamers verkar det inte som..

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319