Testpilot: Cryorig H7 Quad Lumi

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Cryorig H7 Quad Lumi

Testpiloten David Kvist testar Cryorig H7 Quad Lumi, vilken utlovar extremt god kompatibilitet och god kylförmåga med ett litet avtryck och RGB-belysning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag befinner mig mitt i en flytt men om någon undrar eller saknar något skall jag bemöta detta så fort som möjligt. Troligen efter midsommar tidigast.

Har även försökt öka kvalitén på mina bilder något, och uppskattar kritik på dessa!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag befinner mig mitt i en flytt men om någon undrar eller saknar något skall jag bemöta detta så fort som möjligt. Troligen efter midsommar tidigast.

Har även försökt öka kvalitén på mina bilder något, och uppskattar kritik på dessa!

"Prestandan är dock precis på förväntad nivå sedd till kylarens area och vikt."

"Nackdelar

Kylförmåga under förväntan"

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kakann:

"Prestandan är dock precis på förväntad nivå sedd till kylarens area och vikt."

"Nackdelar

Kylförmåga under förväntan"

Kylförmåga under förväntan i förhållande till prissättningen.

- Fixed it.

Grejer som detta skall du dock använda rättningsformuläret till så kan även redaktörerna rätta artiklarna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

På tok för högt pris : <

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Bra recension, snyggt jobbat @davidthedoom !

Tråkigt med så högt pris dock, jag köpte min bjässe för bara en femtilapp mer... :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Väldigt bra recention!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Snordyr, 300 mer för lite RGB-ljus.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är inte ryzen ihs större än intel? Tänkte på det extra värme röret

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem

Bra och välskriven recension!

* Osedvanligt bra beskrivning av monteringen, för både AMD och Intel, något som de flesta recensenter missar.
* Gällande kylningen:
"De två kylarna använder sina medföljande fläktar och... det är endast moderkortet som får styra fläktkurvan."
"Dock är temperaturvariationen något större...
Detta kan bero på både sämre monteringstryck, en ojämn bas, eller en fläkthysteris som inte är riktigt optimerad..."

Här framgår inte riktigt om temperaturvariationen är momentan mellan olika kärnor eller om det är över tid.
- Givet att kärnorna har samma arbetsbelastning (kan ses i Windows resursövervakare) så beror temperaturskillnad mellan kärnorna på "problem" i värmeöverföringen mellan kärna och kylare.
- Variationer över tid beror snarare på fläktstyrningen. Eftersom olika moderkort (och UEFI-versioner) har olika defaultinställningar är det bättre att som recensent mäta med fläkten konstant på full fart (och om tid och temperaturutrymme finns även upprepad mätning med en konstant lägre fart).
* Med tanke på att den här kylaren är ungefär 15 mm lägre än normen saknar jag kommentar och bild(er) på hur den fungerar ihop med högre RAM-minnen.

Permalänk

När förväntas den bli tillgänglig i handeln?

Permalänk
Medlem

En grej jag ser att de har förbättrat mot gamla H7 är att kylblocket numera har sin egen lilla kylfläns, så den borde kyla något bättre även när processorn inte är så varm.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nu börjar flytten ha genomförts nog för att man ska kunna sitta ner lite grann. (Läs: Har gömt mig i en garderob medan sambon flyger runt och organiserar om allt).

@Dracc
@Lineri
Tack för de glada tillropen! Glöm inte att mitt skrivande utvecklas mer med kritik, känner ni att ni saknar eller undrar något så ställ gärna frågan eller ge feedbacken. (Gäller framförallt framtida recensioner).

Skrivet av L.T.G:

Är inte ryzen ihs större än intel? Tänkte på det extra värme röret

Skickades från m.sweclockers.com

Helt rätt, finns även äldre plattformar och även LGA 2011(-3) är ju större. En tanke som för mig låg en bit bort när jag recenserade.

Skrivet av Olle P:

Bra och välskriven recension!

* Osedvanligt bra beskrivning av monteringen, för både AMD och Intel, något som de flesta recensenter missar.
* Gällande kylningen:
"De två kylarna använder sina medföljande fläktar och... det är endast moderkortet som får styra fläktkurvan."
"Dock är temperaturvariationen något större...
Detta kan bero på både sämre monteringstryck, en ojämn bas, eller en fläkthysteris som inte är riktigt optimerad..."

Här framgår inte riktigt om temperaturvariationen är momentan mellan olika kärnor eller om det är över tid.
- Givet att kärnorna har samma arbetsbelastning (kan ses i Windows resursövervakare) så beror temperaturskillnad mellan kärnorna på "problem" i värmeöverföringen mellan kärna och kylare.
- Variationer över tid beror snarare på fläktstyrningen. Eftersom olika moderkort (och UEFI-versioner) har olika defaultinställningar är det bättre att som recensent mäta med fläkten konstant på full fart (och om tid och temperaturutrymme finns även upprepad mätning med en konstant lägre fart).
* Med tanke på att den här kylaren är ungefär 15 mm lägre än normen saknar jag kommentar och bild(er) på hur den fungerar ihop med högre RAM-minnen.

Många bra tankar, funderingar och feedback, TACK!

Temperaturvariationerna var över tid och mellan kärnorna rätt jämna (förutom en kärna som jag har som alltid ligger lite lägre jämfört med de resterande tre). Variationen beror precis som du skriver pga fläktstyrningen vilket även är min gissning. Dock handlar inte recensionen om H7 quad Lumi VS Kylare B, således har ingen djupare jämförelse förts utan Pure rock finns endast med som en referenspunkt mot vad man kan förvänta sig. Jag skall absolut ha dina punkter i åtanke då mina formuleringar lämnade lite att önska.

Gällande kompatibiliteten så ligger kylaren innan för det område som intel ger moderkortstillverkarna restriktioner. Så får en stockkylare plats bör en H7 Quad Lumi i princip alltid få plats. (Finns mITX moderkort som är undantagna och moderkort med monstruösa kylflänsar).
Dessvärre är både NAS och desktop nerplockad i flyttkaos:et men hittade denna bilden som inte riktigt kom med i artikeln. Kylaren sticker alltså inte ut över minnesplatserna överhuvudtaget även om det kan vara lite svårt att se.

Huruvida de sticker ut över minnensplatserna på AMD-plattformarna kan jag tyvärr inte uttala mig om då jag inte kan testa, men jag misstänker att det åtminstone fungerar i en av rotationsvinklarna för kylaren där fläkten står parallell mot RAM-platserna.

Skrivet av ulanddanne:

När förväntas den bli tillgänglig i handeln?

Måste glömts eller sorterats bort under korrekturiterationerna.
Den blir tillgänglig 26 juni!

Skrivet av Findecanor:

En grej jag ser att de har förbättrat mot gamla H7 är att kylblocket numera har sin egen lilla kylfläns, så den borde kyla något bättre även när processorn inte är så varm.

Tror att det är högst marginellt men har tyvärr inte en H7 att jämföra med. Det hade kanske varit en rolig jämförelse det med?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

... Dock handlar inte recensionen om H7 quad Lumi VS Kylare B, således har ingen djupare jämförelse förts utan Pure rock finns endast med som en referenspunkt...

Känns lite som ett feltänk. Alla läsare kommer automatisk att jämföra en recenserad kylare mot andra referenser. För att en sådan jämförelse ska ha någon som helst chans att hamna hjälpligt rätt så måste den använda fläktkurvan vara känd, och enklast är att sätta fläkten på full fart.

Vill man som recensent inte att några jämförelser av typ bättre/sämre ska göras är det bättre att bara redovisa i termer av GODKÄND eller UNDERKÄND utan att ange några uppmätta värden.

  • Sitter kylaren fast som den ska? (Ja/Nej)

  • Temperatur <90 grader? (Ja/Nej)

  • Ljudnivå < dammsugare? (Ja/Nej)

Om "Ja" på alla punkter: GODKÄND
(I det här fallet: GODKÄND, med anmärkning: Pillig montering.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Olle P:

Känns lite som ett feltänk. Alla läsare kommer automatisk att jämföra en recenserad kylare mot andra referenser. För att en sådan jämförelse ska ha någon som helst chans att hamna hjälpligt rätt så måste den använda fläktkurvan vara känd, och enklast är att sätta fläkten på full fart.

Vill man som recensent inte att några jämförelser av typ bättre/sämre ska göras är det bättre att bara redovisa i termer av GODKÄND eller UNDERKÄND utan att ange några uppmätta värden.

  • Sitter kylaren fast som den ska? (Ja/Nej)

  • Temperatur <90 grader? (Ja/Nej)

  • Ljudnivå < dammsugare? (Ja/Nej)

Om "Ja" på alla punkter: GODKÄND
(I det här fallet: GODKÄND, med anmärkning: Pillig montering.

Jo, och man ska jämföra med referensen. Men det är som sagt inte A vs B. För jag saknar helt enkelt den utrustning och kontroll över t ex rumstemperaturen för att siffrorna ska bli så tillförlitliga.

Fläktkurvorna ligger dock automatiskt från moderkortet och fläktarna är de medföljande. Att man som användare skulle köra fläkten i 100% känns rätt osannolikt.

Jag ser det inte heller riktigt så svart-vit som du gör gällande metodik. Men om du har förslag på vad jag realistiskt och konkret skulle kunna förbättra så är det bara att fortsätta dela med sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

... Att man som användare skulle köra fläkten i 100% känns rätt osannolikt.

Håller jag med om, men för en recension är det befogat att presentera vad kylaren klarar i extremfallet, så att läsaren själv kan avgöra hur mycket utrymme som finns att spela på för överklockning eller sänkt ljudnivå.
De flesta moderkort tillåter att man låser fläkten på full fart, så det är enkelt att göra för en recension.
Lufttemperaturen i rummet nära datorns luftintag är inte heller svårt att mäta.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Olle P:

Håller jag med om, men för en recension är det befogat att presentera vad kylaren klarar i extremfallet, så att läsaren själv kan avgöra hur mycket utrymme som finns att spela på för överklockning eller sänkt ljudnivå.
De flesta moderkort tillåter att man låser fläkten på full fart, så det är enkelt att göra för en recension.
Lufttemperaturen i rummet nära datorns luftintag är inte heller svårt att mäta.

Ah, du tänker så.

Kan garantera att fläkten ligger på 100% vid temperaturer över 90 °C på min plattform, finns alltså inte något mer att hämta i kyleffekt mätt.

Att mäta lufttemperaturen är inte jättekrångligt men jag gör detta i egenskap som egen användare. Då jag inte äger en termometer och ännu mindre har tid att springa och köpa mitt i flytten så får det helt enkelt ligga.

Eftersom jag inte kunde mäta temperaturerna och inte heller hålla temperaturen på samma nivå tillförlitligt är det inte rättvist att försöka maxa kylarna toe-to-toe och försöka säga X är bättre än Y.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin