Speldatorn börjar bli gammal efter 5 år. Delar?

Permalänk

Speldatorn börjar bli gammal efter 5 år. Delar?

Hej jag hade tänkt köpa nya delar till datorn som jag haft i ca 5 år (sen mars 2012). Den första frågan är om de 3 delar jag tänkt köpa (Intel Core i5 6600k, GeForce GTX 1050 Ti 4GN GDDR5 och Gigabyte - GA-Z170-HD3 ATX LGA1151 Motherboard passar ihop? Man vill ju inte ha en overclocking med ett skitigt motherboard (inte för att detta är det). Kom gärna också med förslag på andra delar som skulle vara bra och kanske till ett bättre pris. Jag kör framförallt CS:GO men har också spel som H1Z1 och jag skulle vilja att det funkar perfekt till de flesta spelen. Och sen om ni tror att jag inte behöver köpa någon av dessa delar (grafikkort, processor, moderkort) till dessa delar: grafikkort: AMD Radeon HD 7700 Series, Processor: Intel Core i3-3220 CPU @3.30GHz (4 CPUs),~3.3GHz, MotherBoard: Product: B75MA-S01 (MS-7798), Manufracturer: MSI, Version: 4.0, Serialnumber: to be filled by O.E.M

Är ganska ny med det här med datorers delar och allting i den så förlåt om något är lite konstigt.

Permalänk
Medlem

Delarna funkar bra ihop, och lär ge rätt bra skjuts jämfört med dina gamla.
Eftersom du spanat in en i5 så gissar jag du har lite tight budget, annars går det hitta 6700k begagnad för rätt bra peng om du har tålamodet att vänta
Sitter du med en förbyggd burk från MSI så kolla först upp så chassit rymmer ett vanligt ATX moderkort, då de ofta kör icke-standard storlek på färdigbyggda maskiner.

Permalänk
Medlem

Det kommer fungera, men varför köpa gamla delar om du ändå ska köpa nytt? Köp en i5 7600K och ett Z270-moderkort istället (t.ex. Asus Z270-P), det kostar lika mycket men är bättre på alla sätt och vis. Du kommer också behöva nya DDR4-minnen eftersom du har DDR3 just nu.

Tillägg: Hmm, fast ditt nuvarande moderkort verkar vara mATX, så om det är en märkesdator så lär det inte finnas plats för ett fullstort ATX. mATX-moderkort med Z270 kostar några hundralappar mer, då känns det mer värt att ta ett billigare B350-moderkort och en Ryzen 1600 eller 1600X. Att köpa ett nytt chassi är förstås också ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kommer fungera, men varför köpa gamla delar om du ändå ska köpa nytt? Köp en i5 7600K och ett Z270-moderkort istället (t.ex. Asus Z270-P), det kostar lika mycket men är bättre på alla sätt och vis. Du kommer också behöva nya DDR4-minnen eftersom du har DDR3 just nu.

Tillägg: Hmm, fast ditt nuvarande moderkort verkar vara mATX, så om det är en märkesdator så lär det inte finnas plats för ett fullstort ATX. mATX-moderkort med Z270 kostar några hundralappar mer, då känns det mer värt att ta ett billigare B350-moderkort och en Ryzen 1600 eller 1600X. Att köpa ett nytt chassi är förstås också ett alternativ.

Håller med honom men kolla Radeon rx580 istället för 1050ti

Permalänk

tack jag ska göra lite mer research och kolla vad jag tycker är bäst. Hur mycket brukar chassit kosta?

Permalänk

Jag köpte datorn förbyggd från komplett men jag vet inte hur stort eller vad för model chassit är. Det är en corsair dator iaf. btw min budget var meningen från början iaf att vara under 5000 kr men jag vet inte riktigt hur det blir med det nu. Jag kan tänka mig att lägga till några hundra

Permalänk
Medlem

Vänta gärna efter sommaren, då både Threadripper och Intels X299 plattform har släppts. AMD's Ryzen bör hinna stabilisera sig och det blir nog lite omflytt på priser.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Annars köp en i7-2600 och ett bra grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastian Gustafsson Prestor:

Jag köpte datorn förbyggd från komplett men jag vet inte hur stort eller vad för model chassit är. Det är en corsair dator iaf. btw min budget var meningen från början iaf att vara under 5000 kr men jag vet inte riktigt hur det blir med det nu. Jag kan tänka mig att lägga till några hundra

Ta ett foto på hur chassit ser ut invändigt och lägg upp det här (t.ex. via forumbilder.se), så kan vi se hur stort det är.

Skrivet av Mithras:

Vänta gärna efter sommaren, då både Threadripper och Intels X299 plattform har släppts. AMD's Ryzen bör hinna stabilisera sig och det blir nog lite omflytt på priser.

Threadripper och X299 är ju entusiastplattformar som ligger i en helt annan prisklass, de lär knappast påverka priserna på konsumentplattformarna. Om något så är det väl Coffee Lake i höst man ska vänta på i så fall, men det finns ju alltid något bättre på horisonten att vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tellusg:

Håller med honom men kolla Radeon rx580 istället för 1050ti

Glöm att hitta ett RX till vettigt pris och leveranstid i dagsläget, även gtx 1060 börjar det bli lite ont om pga mininghysterin men Nvidia har ju betydligt högre takt på sin produktion pga deras marknadsdominans.

I dagsläget skulle jag se över begagnatmarknaden då det ibland går att få tag i t.ex GTX 970 och R9 290/390 för halva nypriset av vad 1060 6GB/rx580 kostar. Kan även vara värt att kolla EVGAs EU sida för så kallade "b-stock" items, är returkort osv med garanti och för äldre serier kan man hitta fynd ibland, t.ex tidigare hade dom GTX 970 för 134 Euro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ta ett foto på hur chassit ser ut invändigt och lägg upp det här (t.ex. via forumbilder.se), så kan vi se hur stort det är.

Threadripper och X299 är ju entusiastplattformar som ligger i en helt annan prisklass, de lär knappast påverka priserna på konsumentplattformarna. Om något så är det väl Coffee Lake i höst man ska vänta på i så fall, men det finns ju alltid något bättre på horisonten att vänta på.

"trickle down economics", TR vs X299 kan, som jag skrev, påverka priserna på Ryzen. X299 plattformen släpper ju Kaby Lake X som i teorin kan prisjustera en del mot ryzen.

Har man tid att vänta så är det väl definitivt att invänta Coffee Lake. Att hetsa någon till att köpa nu istället för att vänta 3 månader med ursäkten "finns alltid något att vänta på" är i mina ögon lite dumt. Ska man köpa nytt så ska det alltid vara direkt efter alla releaser, vilket i detta fall blir till höst Efter Coffee Lake blir det nog minst ett år till innan nästa mainstream-cpun släpps.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

Jag tänker nog just nu att jag köper dessa delar: AMD Ryzen 5 1600 3,2GHz Socket AM4 Box, Asus NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti Strix Gaming HDMI DP 4GB, Gigabyte GA-AB350M-HD3,Socket AM4. Passar dessa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bastian Gustafsson Prestor:

Jag tänker nog just nu att jag köper dessa delar: AMD Ryzen 5 1600 3,2GHz Socket AM4 Box, Asus NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti Strix Gaming HDMI DP 4GB, Gigabyte GA-AB350M-HD3,Socket AM4. Passar dessa?

Ja, det passar. Men du behöver som sagt DDR4-minnen också.

Permalänk

Aa jag såg det på moderkortet. Det stod DDR4 är det på moderkortet man ska ha det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken budget har du? Jag skulle satsa på begagnad cpu, minne, moderkort och gpu om du har begränsad budget. När det gäller speldatorer så har det alltid lönat sig att köpa beggade grejor speciellt vid dessa tider då skillnaden mellan äldre och nya komponenter är liten. En 1050ti är inte mycket att hänga i granen, skulle satsa på ett kort som har omkring 980 eller 980ti prestanda dvs. en begagnad gtx 1070 eller begagnad 980 eller 980ti.

Permalänk
Avstängd

Ryzen? Ta hellre en Ryzen 1600 framför en 7600K.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Vilken budget har du? Jag skulle satsa på begagnad cpu, minne, moderkort och gpu om du har begränsad budget. När det gäller speldatorer så har det alltid lönat sig att köpa beggade grejor speciellt vid dessa tider då skillnaden mellan äldre och nya komponenter är liten. En 1050ti är inte mycket att hänga i granen, skulle satsa på ett kort som har omkring 980 eller 980ti prestanda dvs. en begagnad gtx 1070 eller begagnad 980 eller 980ti.

Jag skulle vilja hamna under 5000 kr om det är möjligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Funderar på om jag inte ska köpa GIGABYTE GA-AB350-GAMING 3 AMD B350 (SOCKET AM4) DDR4 ATX MOTHERBOARD istället för Gigabyte GA-AB350M-HD3,Socket AM4 passar det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bastian Gustafsson Prestor:

Funderar på om jag inte ska köpa GIGABYTE GA-AB350-GAMING 3 AMD B350 (SOCKET AM4) DDR4 ATX MOTHERBOARD istället för Gigabyte GA-AB350M-HD3,Socket AM4 passar det fortfarande?

Skickades från m.sweclockers.com

Och är det värt de extra pengarna?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog köpa en begagnad i7 2600 och ett gtx 980ti. Du kanske kan komma undan kring 3500:-. Jävligt tråkigt dock, jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Bastian Gustafsson Prestor:

Och är det värt de extra pengarna?

För om det inte är det så köper jag inte det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag skulle köra 1600 eller 1500x om det blir tajt budget och går ju att få en bra dator även med 320 moderkort för små pengar så man kan satsa lite mer på gpu men hade helst sett ett 580 i.a.f

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

Jag skulle köra 1600 eller 1500x om det blir tajt budget och går ju att få en bra dator även med 320 moderkort för små pengar så man kan satsa lite mer på gpu men hade helst sett ett 580 i.a.f

Hittar inte? Vart ska jag leta?

Skickades från m.sweclockers.com