Permalänk
Medlem

Gamingdator

Jag har nyss insett att min dator inte presterar tillräckligt bra för ett spel jag vill spela. [Playerunkowns battlegrounds]
Så nu behöver jag något nytt jag kan spela på, min budget är runt 10,000 kr. Alla förslag uppskattas!
Om ni vill veta delar på min nuvarande så kan ni bara säga till!

Permalänk
Medlem

@Grubas:
Skriv spec på nuvarande
Finns säkert något man kan spara för att ha råd med lite "fetare" komponenter

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk

du kan spara delar som t.ex. hårddisken med mer lättare att se med specs

Permalänk
Medlem

Bör kanske tilläggas att det där spelet förmodligen är det sämst optimerade liret jag sett på mycket lång tid, oerhört förvånad att unrealmotorn presterar så konstigt. Spelet rullar rätt sunkigt även på burkar med 7700k/1080ti i förhållande till andra fps släppta nyligen

Vad benchmarks visar så är spelet enormt cpu-beroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av supersnubben:

@Grubas:
Skriv spec på nuvarande
Finns säkert något man kan spara för att ha råd med lite "fetare" komponenter

Skrivet av HappySwedishGuy:

du kan spara delar som t.ex. hårddisken med mer lättare att se med specs

Skrivet av elBenko:

Bör kanske tilläggas att det där spelet förmodligen är det sämst optimerade liret jag sett på mycket lång tid, oerhört förvånad att unrealmotorn presterar så konstigt. Spelet rullar rätt sunkigt även på burkar med 7700k/1080ti i förhållande till andra fps släppta nyligen

Vad benchmarks visar så är spelet enormt cpu-beroende.

Speccs:

Operating System
Windows 8.1 64-bit
CPU
Intel Core i5 4460S @ 2.90GHz 33 °C
Haswell 22nm Technology
RAM
8,00GB Single-Channel DDR3 @ 798MHz (11-11-11-28)
Motherboard
ASUSTeK COMPUTER INC. K30AD_M31AD_M51AD_M32AD (SOCKET 1150) 118 °C
Graphics
ASUS VS228 (1920x1080@60Hz)
1023MB NVIDIA GeForce GTX 750 (ASUStek Computer Inc) 32 °C
Storage
931GB TOSHIBA DT01ACA100 (SATA) 35 °C
931GB Western Digital WD Elements 25A2 USB Device (USB (SATA)) 35 °C
Optical Drives
ATAPI DH-24AESH
Audio
Realtek High Definition Audio

Permalänk
Medlem

För runt 10k, om du vill köra intel, kan du sikta in dig på ett bygge med en i5 7600k, en vettig cpu-kylare, z270-baserat moderkort, ett gtx 1060 (dock 3gb-varianten), lite ddr4 ram och en mindre ssd för OS och lite spel - men det är under förutsättningen att du kan återanvända chassi och nätdel.

Kör du amd kan du sätta ihop en rätt bra maskin med ryzen, kanske någon snäll ryzenägare kan ge bra tips där.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10481812/

Det är ett bra paket att utgå ifrån, om som ovanstående skrev (att du kan använda nätdel och chassi).

Finns lite rum i budgeten för att köpa en ny låda om det skulle behövas.

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

För runt 10k, om du vill köra intel, kan du sikta in dig på ett bygge med en i5 7600k, en vettig cpu-kylare, z270-baserat moderkort, ett gtx 1060 (dock 3gb-varianten), lite ddr4 ram och en mindre ssd för OS och lite spel - men det är under förutsättningen att du kan återanvända chassi och nätdel.

Kör du amd kan du sätta ihop en rätt bra maskin med ryzen, kanske någon snäll ryzenägare kan ge bra tips där.

Skrivet av supersnubben:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10481812/

Det är ett bra paket att utgå ifrån, om som ovanstående skrev (att du kan använda nätdel och chassi).

Finns lite rum i budgeten för att köpa en ny låda om det skulle behövas.

Jag har hört att vissa delar och så måste passa ihop, allt passar inte ihop direkt utan man måste ha rätt delar för att det ska passa ihop, jag undrar om det ni säger skulle passa ihop med det chassit jag redan har och om delarna i sig själva passar ihop med varandra?
Tack för svaren också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grubas:

Jag har hört att vissa delar och så måste passa ihop, allt passar inte ihop direkt utan man måste ha rätt delar för att det ska passa ihop, jag undrar om det ni säger skulle passa ihop med det chassit jag redan har och om delarna i sig själva passar ihop med varandra?
Tack för svaren också!

Har du ett normalt chassi ska allt passa. Vet du vilket chassi ju har eller kan du posta en bild så man får ett hum om vilket det är? Gärna på nätdelen också

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grubas:

Jag har hört att vissa delar och så måste passa ihop, allt passar inte ihop direkt utan man måste ha rätt delar för att det ska passa ihop, jag undrar om det ni säger skulle passa ihop med det chassit jag redan har och om delarna i sig själva passar ihop med varandra?
Tack för svaren också!

Har haft en exakt likadan dator som du har skrivit ut delarna på. Nätaggregatet är alldeles för svagt för att köra 1060 och en i5 (har för mig att det är ett 300W no-name från Kina utan 6/8-pin till grafikkort). För övrigt är det chassit från ASUS relativt litet till insidan och DVD'n som sitter i toppen går ej att ta bort. Sedan finns det bara en fläkt i fronten och en baktill vilket kan leda till värmeproblem.

Skulle gått på ett ny köp av även PSU och chassi. MVH Elloy

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Har haft en exakt likadan dator som du har skrivit ut delarna på. Nätaggregatet är alldeles för svagt för att köra 1060 och en i5 (har för mig att det är ett 300W no-name från Kina utan 6/8-pin till grafikkort). För övrigt är det chassit från ASUS relativt litet till insidan och DVD'n som sitter i toppen går ej att ta bort. Sedan finns det bara en fläkt i fronten och en baktill vilket kan leda till värmeproblem.

Skulle gått på ett ny köp av även PSU och chassi. MVH Elloy

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag köra på detta https://www.inet.se/kundvagn/visa/10482611/

Visa signatur

Intel i7 5820K 4.5GHz, Noctua D-15, Corsair 16GB 3000MHz, X99-Deluxe, Asus GTX 1070 Strix, Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Zipparn:
Tänk på att RX 570/580 är totalt slutsålda och kommer åter i höst igen, sen ligger det säkert hundratals förhandsbokningar på dem.
Folk dammsuger marknaden på just de korten till sina mining riggar.
Hade också valt ett RX 580 över ett 1060 men behöver ts kortet nu är det inte att rekommendera.

@Grubas:
Define C finns för 499:- hos Elgiganten.
Om budgeten är 10K skulle jag kört något liknande:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3400833&view=b

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Det är en bra poäng.