Uppgradera grafikkortet, till vilken? Kommer de ens vara skillnad?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av knapp3an:

Online så säger alla att 1060n är 50 dollar mer + 5-10 fps mer än en RX 480.. Jag blir galen! Fattar fan inte vilken jag ska välja åååh..

Det handlar om några procents skillnader hit eller dit. Välj ett kort och var glad

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Jag tolkar artikeln att man också räknar rutan/raden som har kortet. 1, 2 och i 3:e rutan/raden ligger 1060/580.

https://www.mwave.com.au/product/corsair-cx750-750w-v3-80-plu...
Kablarna räcker. Ditt nätagg har 4 st (6+2) pins kablar till grafikkort. De bättre grafikkortet bruka bara behöva 2 st.

Edit:
Ditt nätagg kan dock ge typiska budget nätaggs fel i framtiden. Konstiga fel också. Med budget nätagg så behöver man låna ett nätagg vid felsökning.

Jaha okej men då är de jag som tolka rutorna fel yes underbart att det kommer funka tack

Vad för typiska fel är det då? Änsålänge har den funkat perfekt för mig, likaså min tidigare CX600w som höll flera år!

Men då är vi nog alla överens om att 1060 är de som skall väljas istället för 580n som också är i samma pris klass?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det handlar om några procents skillnader hit eller dit. Välj ett kort och var glad

Sant, men får ångest om jag åndå ska lägga 3-3400kr så vill jag hellre ha den med högst prestanda även om de är ynka procent..

Men tror de blir MSI 1060 6GB gaming X+ eftersom den kommer först in på lagret hos diverse retailers så får bli att handla den! Orkar inte vänta fram till augusti för RX 580n!

Så 07-07 kmr 1060n in, lets Hope att de blir så!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av knapp3an:

Vad för typiska fel är det då? Änsålänge har den funkat perfekt för mig, likaså min tidigare CX600w som höll flera år!

Det finns så många för nätagget ger andra delar ström som i sin tur kan ge fel. Lättare att be om råd i forumet vid felsökning innan du spenderar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Det finns så många för nätagget ger andra delar ström som i sin tur kan ge fel. Lättare att be om råd i forumet vid felsökning innan du spenderar pengar.

Har inte haft problem ännu med PSUn! Går den sönder får jag köpa bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@knapp3an: förstår din tanke men när PSUn går sönder brukar mobo, cpu och eventuellt ram stryka med. Jag skulle rekommendera att köpa en EVGA Supernova G2 550/650W för att (förhoppningsvis) slippa att en billig PSU stryker hela din burk.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relioz:

@knapp3an: förstår din tanke men när PSUn går sönder brukar mobo, cpu och eventuellt ram stryka med. Jag skulle rekommendera att köpa en EVGA Supernova G2 550/650W för att (förhoppningsvis) slippa att en billig PSU stryker hela din burk.

Jag har alltid trott att ett märke som Corsair inte skulle vara någon skit.. :/ Men skall kika in på det!

Jag är fortfarande helt klyven, ena sekunden lutar det åt RX580, andra sekunden GTX 1060 sen repeat på hela den tankebanan..
Den ena är bättre än den andra med 1-3% i spelen x medans den andra är bättre än den ena med samma procentuella marginal i spelen x..

Om jag får ställa en SISTA avgörande fråga till er alla kunniga här:
Utav dessa två kort, vilken av dom har den bättre arkitekturen, snabbare prestanda overall och är mest värda pengarna samt vilken hade ni valt om ni bara kunde välja mellan dessa två och varför??

https://www.inet.se/produkt/5403314/xfx-radeon-rx-580-8gb-gtr...
https://www.inet.se/produkt/5403306/msi-geforce-gtx-1060-6gb-...

Tack på förhand återigen!

Permalänk
Medlem

@knapp3an:

Oroa dig inte. Det är så små skillnader mellan ett RX580 och GTX1060 (6GB) att det är omöjligt att känna någon skillnad. Normalt sett skulle jag rekommendera ett 580 då de brukar kosta någon hundralapp mindre men de är omöjliga att få tag i nu.

Köp det du kan få tag i och var nöjd. För övrigt är antalet fläktar irrelevant. Asus har 3 mindre mot MSI:s 2 större. Kylarna är i princip likvärdiga, kanske så att MSI:s är något bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@knapp3an:

Oroa dig inte. Det är så små skillnader mellan ett RX580 och GTX1060 (6GB) att det är omöjligt att känna någon skillnad. Normalt sett skulle jag rekommendera ett 580 då de brukar kosta någon hundralapp mindre men de är omöjliga att få tag i nu.

Köp det du kan få tag i och var nöjd. För övrigt är antalet fläktar irrelevant. Asus har 3 mindre mot MSI:s 2 större. Kylarna är i princip likvärdiga, kanske så att MSI:s är något bättre.

Blir bara så förvirrad, alla reviews o alla jävla online benchmarks visar antingen att 1060 ligger väldigt mycket bättre till eller att 580n är lite snabbare ibland.

Jag vet att jag inte kan jämföra clock speeds mellan två olika kort men så ni menar att den XFX 580n som jag länkade som har 1450MHz som core clock är lika snabb som MSIs 1060 som har core clock: 1594MHz och boost 1809MHz?

Sen så vet jag inte om man kan göra såhär men
Om jag tar XFX RX 580s bussbredd * core clock så får jag ut siffran: 371k medans om jag tar MSIs 1060s bussbredd * core clock får jag: 306k men om jag då även tar deras boost clock 1809*192 så får jag siffran 347k, är inte då XFX RX 580 snabbare? + den har mer streamprocessorer samt högre bussbredd.. Räknar jag fel eller kan man inte göra så? Skillnaden mellan dom två kortan är 198kr, det är därför jag helst vill ha kortet med högst prestanda oavsett om jag måste lägga 200kr mer...

Vissa säger att 1060n stryker 580n medans andra säger tvärtemot.

Jag kan INTE HITTA en comparison mellan de två modeller jag försöker välja mellan: XFX RX 580 GTR-S 8GB vs. MSI GTX 1060 6GB Gaming+

Det är därför jag är så klyven, är dom verkligen så identiska i prestanda så att det inte spelar någon roll vilken jag väljer? Får verkligen skit stor panik när jag försöker bestämma mig över vilket kort det skall bli..

Permalänk
Medlem

GTX 1060 6GB och RX 580 är rätt jämbördiga rent prestandamässigt. Dock drar GTX 1060 betydligt mindre ström vilket innebär betydligt lägre värmeutveckling och av den anledningen rekommenderar jag GTX 1060 framom RX 580.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@knapp3an:

Du kan absolut inte räkna sådär. Det har ingenting att göra med hur ett grafikkort fungerar.

En "streamprocessor" hos Nvidia får mer uträttat än en i AMD:s arkitektur exempelvis. Sedan är klockfrekvenser i två olika arkitekturer helt omöjligt att jämföra.

Köp vilket som. Det spelar mindre roll. Ta det du kan få tag i och sluta analysera så mycket.

Jag rekommenderar en med MSI:s Twin frozr-kylare. Det är bra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

GTX 1060 6GB och RX 580 är rätt jämbördiga rent prestandamässigt. Dock drar GTX 1060 betydligt mindre ström vilket innebär betydligt lägre värmeutveckling och av den anledningen rekommenderar jag GTX 1060 framom RX 580.

Ja det är väldigt sant! Då blir ju 1060 "billigare" i slutändan trots 200kr mer i pris.

Skrivet av Novdid:

@knapp3an:

Du kan absolut inte räkna sådär. Det har ingenting att göra med hur ett grafikkort fungerar.

En "streamprocessor" hos Nvidia får mer uträttat än en i AMD:s arkitektur exempelvis. Sedan är klockfrekvenser i två olika arkitekturer helt omöjligt att jämföra.

Köp vilket som. Det spelar mindre roll. Ta det du kan få tag i och sluta analysera så mycket.

Jag rekommenderar en med MSI:s Twin frozr-kylare. Det är bra grejer.

Aah okej men då förstår jag! Får väl helt enkelt ta den versionen som kommer in på lagret först då kanske?

Hur mycket skiljer det sig då mellan AMDs och nVidias drivers? Är VULKAN bara enbart för AMD kort och är freesync bättre än G-sync? Vilket kort har bäst "medföljande" egenskaper?

Permalänk
Medlem

@knapp3an:

Vulkan funkar på båda. G-Sync och Freesync är jämbördigt om du skaffar en bra Freesync-skärm. Här är dock prisskillnaden enorm mellan de båda standarderna, till Freesyncs fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@knapp3an:

Vulkan funkar på båda. G-Sync och Freesync är jämbördigt om du skaffar en bra Freesync-skärm. Här är dock prisskillnaden enorm mellan de båda standarderna, till Freesyncs fördel.

@novdid
Ja jag märker de på priserna på skärmarna, ganska så stora skillnader tyvärr.. så jag tror faktiskt jag kör på AMD helt enkelt. Antingen kör jag på RX 580 GTR-S eller så väntar jag på AMD Vega och sparar mer pengar för skärm och nytt bygge i samband! Blir nog bäst så tror jag!

Tack ALLA som har hjälpt och orkat fortsätta svara på alla mina tvång frågor!

Skickades från m.sweclockers.com