Någon vänlig själ som kan vägleda mig i mitt nya datorköp?

Permalänk

Någon vänlig själ som kan vägleda mig i mitt nya datorköp?

Hej!

Då jag är helt novis kring datorer så vänder jag mig nu hit för rådgivning. Jag behöver en dator som klarar de flesta spel som slängs mot den(ingen storspelare, men vill ändå att den ska klara det mesta). Utöver spelandet så ska den användas mycket till design via Photoshop och olika ljudprogram då jag redigerar poddar. Budgeten för datorn ska vara runt 13, men den är inte huggen i sten om mer skulle krävas för att få allt att flyta på bra.

Trots min bristande kunskap så vill jag gärna bygga datorn själv, för att lära mig och för att i framtiden kunna uppgradera diverse delar i datorn.

Sen om någon har tips på några trevliga skärmar, skrivare(som funkar för det mesta), och/eller tangentbord så kan ni gärna nämnde det också. De ligger förövrigt utanför datorbudgeten såklart.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte är en "storspelare" så satsa på en AMD Ryzen plattform.
En billig r5 1600 med ett billigt b350 moderkort eller ett lite mer påkostat x370 moderkort med trevlig ljudkrets hade inte skadat parat med 16GB ddr 4 3000mhz minnen och säg ett gtx 1070 grafikkort.

Gå in på Intetdata och lek lite så får vi se vad du kommer fram till. Blir bra mycket roligare än att vi säger till dig vad du ska ha innan du pillat ihop något exempel.

iaf här e ett exempel:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10482342/

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivmaskin

@Plogmastiff: Jag håller delvis med användare ovan, men om fokus inte kommer ligga allt för mycket på spel skulle jag istället göra rockaden i min lista nedan. Det vill säga byta 1070 mot 1060 (då antalet FPS i 1080p inte kommer variera allt för mycket, det kommer vara helt klart spelbart alltså) och satsa på högre klockfrekvens genom en 1600x. Produktivitet när det kommer till musik skulle mycket väl kunna ta skada av fläktljud osv. och därför skulle jag personligen (likt i min lista) ha lagt lite pengar på tyst processorkylning och ett något ljuddämpande chassi. För snabbt arbete med potentiellt stora filer skulle jag har bytt ut S-ATA SSD mot en M.2 då den teoretiska överföringshastigheten är 5 gånger så stor. Förmodligen är ett extra högkvalitativt ljudkort något att fundera på, men moderkortet jag plockade ut pushar för sitt samarbete med ljudbolaget Nahimic och borde således vara bra.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3401491&view=b

Permalänk

Är den här datorn nåt att ha?

Hej! Behöver en dator till spel, mycket Photoshop och ljudredigering av podar. Är denna något att ha eller bör jag satsa på självbygge? Kan tillägga att jag är helt novis kring datorer, så alla tips är välkomna! Är inte rädd för att testa på att bygga en egen om det skulle ge en uppenbar skillnad i prisklassen

https://www.dustinhome.se/product/5011015368/ideacentre-y700-...

Permalänk
Hedersmedlem

@Plogmastiff *Trådar sammanfogade i enligt med §3.3 i forumreglerna*

Först och främst välkommen till Sweclockers!

Jag har sammanfogat dina trådar då vi ej tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina frågor
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Vad tror du om detta?

@Wittwang:

Vad tror du? Ihopsatt med noll koll..

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10485883/

Permalänk
Skrivmaskin

@Plogmastiff: Det finns några problem. Moderkortet du valt är av formfaktorn ATX, men chassit stödjer endast ITX (som är en mycket mindre formfaktor, fungerar åt andra hållet). ESD-mattan är overkill för det mesta, när du har ESD-armband i alla fall. Om du lägger moderkortet på kartongen det kom i, under montering av CPU och ram, är det aldrig några problem. Då du har valt en processor som går att överklocka inkluderar inte Intel någon kylare, detta måste du lägga till. Du behöver också en Windows-licens, om du inte redan har en på lager.

Denna build kommer vara lite mindre balanserad än den jag skickade, och lite mindre prisvärd sett till ändamålet. Gaming skulle vara ultimat med denna dator (om grafikkortet uppgraderades något), men det är ju inte ditt huvudfokus. Ryzen för produktivitet är att föredra sett till pris/prestanda, men den dator du har plockat ihop kommer inte vara dålig på något sätt, bara lite dyrare än nödvändigt

Permalänk

@Wittwang:

Haha okej, misstänkte att mitt ihopplock var under all kritik, men tack för feedbacken! Kanske borde köra på din variant då! Men okej, hur är den på spel exempelvis den du tog fram? Kör mest gta V typ och typ indiespel, men med en ny dator kommer nya möjligheter till spelande, så vill ju som sagt ändå ha rejäl kräm i den. Funkar den bra för det eller finns det nåt i ditt paket som är värt att uppdatera?

Permalänk
Skrivmaskin

@Plogmastiff: Den lilla research jag nyss gjorde, samt den allmänna känsla jag har kring ämnet, visar att den största begränsningen som uppvisats när det kommer till Ryzen är spel med höga FPS. Testerna visar ju oftast högsta medel-fps och när det kommer upp i +150 fps innebär det att de flesta modellerna av Ryzen hamnar något på efterkälken. I de flesta spel är dock 60fps fullt tillräckligt och det har jag inte sett något test som motbevisar att Ryzen är kapabel till det.

Eftersom Intel har varit kung på processormarknadens prestandasegment ett bra tag, har spelen utformats till stor del efter dessa processorers styrka, där fokus har legat på IPC och klockfrekvens. Alltså är den största särskiljningen i FPS-resultat att spelen är bättre optimerade för hög klockfrekvens än för många kärnor (som är Ryzens styrka).

Om du väljer att köra med ett 1060 kommer det vara tillräckligt för att pusha 60+ fps på höga/högsta inställningar i de senaste spelen (som är optimerade, exempelvis PUBG kan gå på 30fps med SLI 980) och därmed kommer inte processorerna att agera flaskhals. Sett till spel är de därmed likvärdiga och likaså när det kommer till mer arbetsrelaterade uppgifter. Om du väljer i7an är det vettigt att ta ett starkare grafikkort så processorn får sträcka på benen i spel, då det är där en sådan kommer utmärka sig. Mitt tips är ändå att satsa på fler kärnor till ett lägre pris samt lägga lite mer pengar på ljudkort osv. för att få båda delar på en bra nivå mot en lägre kostnad

Permalänk

@Wittwang:

Man tackar för det mycket utförliga svaret, ska kolla runt lite mer, och sen lägger jag nog upp ett till förslag där jag utgår från det du säger. Tack som fan för all hjälp såhär långt! 🙏

Permalänk
Medlem

Testade att ta komponenter i överkanten. Processorn, ram, SSD, grafikkort. Bara för att se vart priset hamnar.

-Processorn inkluderar en bra kylare. Bästa inkluderade kylaren på marknaden? (1700X är lite mer klockad och har ingen inkluderad kylare. Med kylare kan bli 1000 kr dyrare för lite snabbare CPU. Meningslöst) 8 kärnor + 8 threads.
-Moderkortet har USB Typ C-port. mATX. Också fyra minnesplatser för framtida enkel uppgradering.
-500GB (ca 460GiB) M.2 PCIe 4x-SSD. 240GB räcker inte långt idag då spel idag kan ta över 50GB och Windows själv äter över 10GB.
-3200MHz-minnen då moderkort stödjer det. Högre klockat ram brukar ge extra boost. Se till att uppdatera moderkortets BIOS med mera så det har varit lite problem med detta i början av Ryzen-platformen.
-Ljuddämpad mATX-chassi.
-2,5"-disk då 3,5"-diskar brukar låta en hel del. 2,5" i ljuddämpat chassi är i stort sett ljudlös. För lagring räcker 2,5 mer än väl. Finns 3TB för 1700 kr och 4TB för 2200 kr.
-Guld-certifierat nätagg.
-Högt standardöverklockat Radeon 580-grafikkort. Dyrast (100 kr mer.....) i Inets sortiment men slipper då själv överklocka. 8GB-minne... Är som Geforce 1060-kort. Om det skall spelas i 1080p så räcker 580/1060 utmärkt.

Om du skall använda Windows så finns det billigare alternativ. Windows 10 OEM som låses till datorns moderkort. Men om man satsar på bra moderkort så håller det länge. Därav inkluderat godis som USB Typ C.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10486621/

Om du vill minska priset så välj då istället
- Ryzen 5 1600 (inte 1600X. Ingen inkluderad kylare)
- 16GB (2x8GB) ram som är lägre klockat. 3000MHz för några hundralappar mindre.
- Lägre klockat grafikkort.
- Billigare SSD. Vanlig 2,5"-SSD presterar bra i sig men snåla INTE på storleken.

Exempel på billigare komponenter

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10486679/

Permalänk
Skrivmaskin

@Plogmastiff: Inga problem, det är ju roligt att lusläsa specs på grejer

Angående inlägget ovan så skulle jag inte rekommendera en 1700 om det ska användas till spel. Som sagt i mitt tidigare inlägg, och även sagt av ett flertal youtube-recensenter, så är klockfrekvens vad som gäller vid spel. 580 är dock ett bättre grafikkort i de flesta avseenden (bortsett från strömförbrukning), men nu är det inte läge att köpa ett AMD-kort. De har (om än inte så mycket i Sverige) stigit rejält i pris till följd av ökat intresse i mining av kryptovaluta :/