Permalänk

Klibbigt tangentbord

Har ett Logitech Illuminated Keyboard som har legat i en flyttlåda i nästan ett år på en balkong.
Nu har handledsstödet blivit alldeles klibbigt.
Har sökt om det går att få bort på något sätt, men inte hittat några bra svar.
Någon som vet om det går att få bort?

Permalänk
Inaktiv

Tvätta det lite försiktigt med vatten och en trasa? Har inget själv så vet inte om du frågar för det är något känsligt material eller något. Annars är det bara att köra på med vatten skulle jag säga.

Permalänk
Avstängd

När man har ungar så har man våtservetter till det mesta och är faktiskt en av dom bättre sakerna att göra ren tangenbord mus med och även chassie och jag brukar köra sånna för dom luddar inte och är lätt fuktiga och vad kostar dom 10-15 kr för ett pack på närmaste affär och jag kör ica basic

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Klibbigt...( ͡° ͜ʖ ͡°)

Permalänk
Medlem

@Unknowncow: Jag kanske hade samma problem på ett gammalt Logitech Di Novo-tangentbord där gummeringen blivit dålig med tiden.

Jag skrapade bort det mesta av gummeringen med en spatel av plast (hade följt med en sats spackel). Man bör nog undvika metall för att inte skada plasten under.
Sedan gnuggade jag bort det resterande - jag tror att jag använde kemisk ren bensin (Gripen, inköpt på Ica - inte från en bensinbump ...). Sist avfettade jag med isopropanol (Kjell o co).
Aceton ska du inte använda - för det skulle förstöra plasten.

På mitt tangentbord var gummit bara på sidorna och de var samma färg så jag struntade i att ersätta gummit. Som ersättare på ditt skulle jag föreslå självhäftande vinyl klippt i rätt form, om du inte har något läder/konstläder eller bra tyg över.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av lord_vasagos:

När man har ungar så har man våtservetter till det mesta och är faktiskt en av dom bättre sakerna att göra ren tangenbord mus med och även chassie och jag brukar köra sånna för dom luddar inte och är lätt fuktiga och vad kostar dom 10-15 kr för ett pack på närmaste affär och jag kör ica basic

Ska ta och prova detta!

Skrivet av Findecanor:

@Unknowncow: Jag kanske hade samma problem på ett gammalt Logitech Di Novo-tangentbord där gummeringen blivit dålig med tiden.

Jag skrapade bort det mesta av gummeringen med en spatel av plast (hade följt med en sats spackel). Man bör nog undvika metall för att inte skada plasten under.
Sedan gnuggade jag bort det resterande - jag tror att jag använde kemisk ren bensin (Gripen, inköpt på Ica - inte från en bensinbump ...). Sist avfettade jag med isopropanol (Kjell o co).
Aceton ska du inte använda - för det skulle förstöra plasten.

På mitt tangentbord var gummit bara på sidorna och de var samma färg så jag struntade i att ersätta gummit. Som ersättare på ditt skulle jag föreslå självhäftande vinyl klippt i rätt form, om du inte har något läder/konstläder eller bra tyg över.

Känns som att skrapa är sista utvägen, ska prova med våtservetter först
Har iofs redan provat med kemiskt ren bensin utan något resultat så jag är rädd att det får bli sista utvägen ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unknowncow:

Har ett Logitech Illuminated Keyboard som har legat i en flyttlåda i nästan ett år på en balkong.
Nu har handledsstödet blivit alldeles klibbigt.
Har sökt om det går att få bort på något sätt, men inte hittat några bra svar.
Någon som vet om det går att få bort?

Samma här. Hade (har, ligger väl i nått skåp eller så ) ett sånt tangentbord också. Verkar som just handledstödet blir klibbigt på dom. Tvättade med diskmedel eller liknande vid nått tillfälle. Efter det blev det inte sig likt något mer. Har inte provat nått särskilt för att få bort klibbet. Använder det inte längre.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Samma här. Hade (har, ligger väl i nått skåp eller så ) ett sånt tangentbord också. Verkar som just handledstödet blir klibbigt på dom. Tvättade med diskmedel eller liknande vid nått tillfälle. Efter det blev det inte sig likt något mer. Har inte provat nått särskilt för att få bort klibbet. Använder det inte längre.

Går det inte att lösa så kanske det får bli ett nytt. Tycker att tangentbordet är riktigt bra. Kanske till och med får bli ett trådlöst

Skickades från m.sweclockers.com