Passar moderkort till denna i7 processor?

Permalänk
Medlem

Passar moderkort till denna i7 processor?

Hej!

Hade tänkt uppgradera min processor till en i7 7700k och undrar om jag behöver göra något med mitt moderkort eller byta ut det för att det ska passa. Enligt MSI hemsida så står det att det ska fungera men har hört att man ibland behöver uppdatera BIOS eller liknande.

Har ett MSI B150M BAZOOKA Socket 1151

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Troligen behöver du uppdatera BIOS. Annars är det inget som hindrar det från att fungera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Okej, hur vet jag om jag inte redan är uppdaterad eller vilken uppdatering jag behöver installera. Moderkort är inte min grej kan man säga...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasse444:

@Andreaz1: Okej, hur vet jag om jag inte redan är uppdaterad eller vilken uppdatering jag behöver installera. Moderkort är inte min grej kan man säga...

Du får titta i manualen för ditt moderkort, vilket brukar finnas på tillverkarens hemsida. Vanligast är att man laddar ner en fil, placerar på en USB pinne eller direkt på C: och bootar on. Gå in i UEFI, och leta efter flash knapp i menyn. Därefter kan du välja enheten där filen finns och så sköter moderkortet / UEFI resten.

För att ta reda på om det finns någon nyare, kolla på tillverkarens sida för drivrutiner för ditt moderskepp och kolla datumet senaste BIOS uppdateringen är upplagd. Är det efter inköpsdatumet så kör på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klanders:

Du får titta i manualen för ditt moderkort, vilket brukar finnas på tillverkarens hemsida. Vanligast är att man laddar ner en fil, placerar på en USB pinne eller direkt på C: och bootar on. Gå in i UEFI, och leta efter flash knapp i menyn. Därefter kan du välja enheten där filen finns och så sköter moderkortet / UEFI resten.

För att ta reda på om det finns någon nyare, kolla på tillverkarens sida för drivrutiner för ditt moderskepp och kolla datumet senaste BIOS uppdateringen är upplagd. Är det efter inköpsdatumet så kör på.

Det behöver inte stämma alls. Du vet inte när det är tillverkat eller hur länge det har legat på hyllan innan TS köpte det.

Ladda ner CPU-Z, kolla under fliken mainboard så står det vilken version du har där. Läs dig till på tillverkarens hemsida vilken version som krävs för stöd för Kaby Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad jag kan hitta så behöver du lägst AMI BIOS version I.C från 2016-10-25 eller nyare.
"- Supported next generation new Intel CPU"

Men lika bra uppdatera till senaste versionen om du ändå behöver uppdatera.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B150M-BAZOOKA.html#do...

Visa signatur

https://www.shutterslave.com
AMD Ryzen 5600X | Corsair H150i Pro | Corsair Vengence Pro RGB 3600MHz 32GB RAM | Gigabyte RTX 3070 Aorus Master 8GB | ASUS BW-12D1S-U | Samsung HW-T400/XE | Corsair Nightsword | MSI MAG X570 Tomahawk WiFi | Corsair K68 RGB | Nikon D800 | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | Windows 10 x64 |
Prova FELLO, använder Telia's nät.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Andreaz1:

Det behöver inte stämma alls. Du vet inte när det är tillverkat eller hur länge det har legat på hyllan innan TS köpte det.

Ladda ner CPU-Z, kolla under fliken mainboard så står det vilken version du har där. Läs dig till på tillverkarens hemsida vilken version som krävs för stöd för Kaby Lake.

Skickades från m.sweclockers.com

Drar ett exempel; Köpte man moderkortet i Juli och senare under året kollar och finner att det finns en släppt UEFI uppdatering från November, så kan det ju inte vara installerat utan då är det fritt fram.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihop!

Lyckades installera den senaste uppdateringen utan några problem. Hade uppdateringen innan Kaby Lake support så nu bör det funka fint!

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Surxx: Passar tyvärr inte i mitt moderkort

Permalänk
Medlem

@Hasse444:Haha det tänkte jag inte på ^^ Läste mest i7 så länkade dessa. Men de var dock riktigt dyra!