Vilket flussmedel till elektronik?

Permalänk
Medlem

Vilket flussmedel till elektronik?

Hej!

Beställt delar och ska bygga en quadcopter. Alltid haft problem med att lödtennet inte vill flyta ut, så tänkte därför att jag ska köpa lite "flux" vilket vad jag förstår innebär flussmedel. Då är fråga vilket flussmedel jag ska köpa? Försökt hitta vad som gäller med inte gått något vidare.

Var på Kjell och där hade de 2 varianter: ett lödfett (ej lämpligt för elektronik av okänd anledning) och lödvatten, Weller LW25 som de inte kunde ge info om det var lämpligt för elektronik eller ej. Köpte därför detta i hopp om att det var rätt, om inte får jag lämna tillbaka det.

Var kan jag annars få tag i lämpligt flussmedel? Vore trevligt om det gick att köpa i Stockholm innerstad då jag ej har tillgång till bil och vill komma igång snarast! Tack!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Hej!

Beställt delar och ska bygga en quadcopter. Alltid haft problem med att lödtennet inte vill flyta ut, så tänkte därför att jag ska köpa lite "flux" vilket vad jag förstår innebär flussmedel. Då är fråga vilket flussmedel jag ska köpa? Försökt hitta vad som gäller med inte gått något vidare.

Var på Kjell och där hade de 2 varianter: ett lödfett (ej lämpligt för elektronik av okänd anledning) och lödvatten, Weller LW25 som de inte kunde ge info om det var lämpligt för elektronik eller ej. Köpte därför detta i hopp om att det var rätt, om inte får jag lämna tillbaka det.

Var kan jag annars få tag i lämpligt flussmedel? Vore trevligt om det gick att köpa i Stockholm innerstad då jag ej har tillgång till bil och vill komma igång snarast! Tack!

Elfa har en uppsjö av olika varianter brukar själv köpa flussmedel i penna väldigt smidigt om inte annat .
Det du har köpt fungerar bra också det är vanligt flussmedel du har köpt.

Vad kör du för lödtenn då?
Tänkte mest på om det är blyfritt du använder är lite annorlunda att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Elfa har en uppsjö av olika varianter brukar själv köpa flussmedel i penna väldigt smidigt om inte annat .
Det du har köpt fungerar bra också det är vanligt flussmedel du har köpt.

Vad kör du för lödtenn då?
Tänkte mest på om det är blyfritt du använder är lite annorlunda att jobba med.

Använder ett tenn med bly (60/40) jag köpte på nätet för massa år sedan, står rosin core på det så antar att det redan är fluss i, men verkar inte räcka till.

Hittade denna produktsida om LW25, https://www.amazon.co.uk/Weller-Soldering-25-L%C3%B6twasser-L...

"for all soldering, except electrical engineering, electronics and electrical installation". Säker på att det funkar? Förstår inte riktigt vad som skulle kunna gå fel, men vill ogärna behöva köpa nya komponenter från Kina

Ja, Elfa såg jag hade flusspennor! Aldrig handlat av dem, vad jag förstår är det bara näthandel? Med frakt hamnar en sådan på nästan 300kr vilket känns lite väl dyrt...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Använder ett tenn med bly (60/40) jag köpte på nätet för massa år sedan, står rosin core på det så antar att det redan är fluss i, men verkar inte räcka till.

Hittade denna produktsida om LW25, https://www.amazon.co.uk/Weller-Soldering-25-L%C3%B6twasser-L...

"for all soldering, except electrical engineering, electronics and electrical installation". Säker på att det funkar? Förstår inte riktigt vad som skulle kunna gå fel, men vill ogärna behöva köpa nya komponenter från Kina

Ja, Elfa såg jag hade flusspennor! Aldrig handlat av dem, vad jag förstår är det bara näthandel? Med frakt hamnar en sådan på nästan 300kr vilket känns lite väl dyrt...

Tror inte det skall vara något problem brukar inte vara felaktigt flussmedel som ställer till utan dålig lödning att det blir för varmt.

Gör bara rent efter dig spola bort flussmedlet när du är färdig.
Vet inte om det är så att vissa och deras rester kan vara ledande och därav inte rekommenderade för elektronik men är ju inga problem om du rengör efter dig wellers är löslig i alkohol.

själv använder jag kesters flux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Tror inte det skall vara något problem brukar inte vara felaktigt flussmedel som ställer till utan dålig lödning att det blir för varmt.

Gör bara rent efter dig spola bort flussmedlet när du är färdig.
Vet inte om det är så att vissa och deras rester kan vara ledande och därav inte rekommenderade för elektronik men är ju inga problem om du rengör efter dig wellers är löslig i alkohol.

själv använder jag kesters flux.

Allright, kanon!

Läst på lite mer nu och verkar som att det är de frätande egenskaperna som man vill undvika vid elektronik. Köpte alkohol (isopropanol >99.5%) så tänkte använda mig av topz och alkoholen för att göra rent efter, och då borde det inte vara någon fara alltså?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Allright, kanon!

Läst på lite mer nu och verkar som att det är de frätande egenskaperna som man vill undvika vid elektronik. Köpte alkohol (isopropanol >99.5%) så tänkte använda mig av topz och alkoholen för att göra rent efter, och då borde det inte vara någon fara alltså?

Tack för hjälpen!

Nej då skall det inte vara några problem lycka till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fyren:

Allright, kanon!

Läst på lite mer nu och verkar som att det är de frätande egenskaperna som man vill undvika vid elektronik. Köpte alkohol (isopropanol >99.5%) så tänkte använda mig av topz och alkoholen för att göra rent efter, och då borde det inte vara någon fara alltså?

Tack för hjälpen!

Hittade mer information om lw25 och den är visst rätt frätande så om inte annat är den nog inte så nyttig för dig men har du ett nytt kort utan oxid så skall tennet flyta ut fint ändå annars gör rent men isopropanol innan.

http://www.shoppingfever.de/prod/Weller-Loetwasser-LW-25-Lw25...

Konstigt att inte kjell säljer ett elektronikflussmedel inte kul att få i ögonen om det är frätande ..

Permalänk

Jag handlar allt sånt på electrokit. Bra priser och snabba leveranser.

(Har ej läst tråden, kommer bara med ett snabbtips)

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Ja de har ju bla den här pennan den lär ju garanterat funka bra enligt databladet https://www.electrokit.com/flussmedel-penna-10ml.49540

Lämnar inga rester och inte frätande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjans:

Hittade mer information om lw25 och den är visst rätt frätande så om inte annat är den nog inte så nyttig för dig men har du ett nytt kort utan oxid så skall tennet flyta ut fint ändå annars gör rent men isopropanol innan.

http://www.shoppingfever.de/prod/Weller-Loetwasser-LW-25-Lw25...

Konstigt att inte kjell säljer ett elektronikflussmedel inte kul att få i ögonen om det är frätande ..

Skrivet av DilluTioN:

Jag handlar allt sånt på electrokit. Bra priser och snabba leveranser.

(Har ej läst tråden, kommer bara med ett snabbtips)

Skrivet av jimjans:

Ja de har ju bla den här pennan den lär ju garanterat funka bra enligt databladet https://www.electrokit.com/flussmedel-penna-10ml.49540

Lämnar inga rester och inte frätande.

Tack för tipsen!

Beställde en penna från Elfa, kunde tydligen hämta i butik i Solna så blev betydligt billigare än 300kr nu. https://www.elfa.se/sv/no-clean-flussmedelspenna-circuitworks...
Står uttryckligen på tillverkarens hemsida att den är bra till kretskort osv. så den känns som ett säkert val!

Får lämna tillbaka flussvattnet på kjell!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Medlem

När man lött färdig kortet med alla komponenter så ställer man kortet ganska lodrätt snett i en framkallningsskål (eller ungsform etc.) så prejar man på isopropanol med blomspruta (eller att man köper biltemas elektronikrengöring på sprayburk och är inget annat än ren isopropanol) - väntar i någon minut, kanske spreja på en smula till där det verkar torka upp.

Därefter går man med en tandborste och gnuggar uppifrån och ned på kortet - låt gravitationen hjälpa till så att smutsspriten vandrar nedåt hela tiden mot skålen - man kan behöva spruta på en eller ett par varv till med isopropanol och gnugga uppifrån och ned tills kortet verka helt rent (gör båda sidorna på samma gång). Det sista man gör efter att man anser sig tvättat färdigt är att med sprej/blomspruta sprutar sprit i svep uppifrån och ned med strålen efter kortet nedåt mot skålen och liksom blåser lösningsmedlet ned i skålen och precis i slutet så lyfter man kortet och sedan skakar av kvarvarande spriten från kortet så mycket om möjligt genom att svänga det i luften (det som låg ned i skålen pekar längs ut när du svänger korten så att spriten ramlar av i samma riktning som tidigare)

På så sätt så är all spritfukt på kortytan ny och fräsch oförorenad isopropanol när du är färdig vilket gör att det blir helt fläckfri yta utan kladd/beläggningar av mycket tunn lager utkladdad fluss när det senare torkat upp.

Spriten som är i skålen kommer vara jättesvart och eländigt och om man följer reglerna skall det egentligen till återvinningsstationen i en lämpligt märkt behållare.

Att tvätta på det här sättet spar väldigt mycket alkohol och du kan göra hela tvättprocessen på en 100x160mm kort lätt under 1 dl isopropanol och ofta på mindre än en halvdeciliter isopropanol med lite träning.

---

Att tvätta kort i ett eller ett par och tom. 3 skålbad efter varandra med alkohol förorenar bara spriten och korten kommer aldrig bli helt fria från fluss hur man än gör och hur många bad i serie man kör - vart fall inte kort nummer 2 eftersom den första kortet har förorenat baden...

Dessutom drar det fruktansvärt med sprit (säkert uppemot litern för en enda kort) och resultatet kommer ändå inte vara bra....

---

Har man möjlighet att tvätta hela kortet så skall man inte kladda runt med alkohol fuktad med tops - det bara drar runt kladdet och man ser det efter när det torkat och bomullstopsar lämnar dessutom en massa bomullsfiber efter sig och syns först när det torkat och sitter i flussmedelskladdet som du ändå inte fick bort, - det finns speciella tops med skumsvamptoppar - men de har företagsmässigt höga prisnivåer...