Permalänk
Medlem

Ansluta en router till en annan(?)

Hej!

Först så vill jag bara be om ursäkt ifall jag postar detta i fel section. Är ny, och hittade inte någon section som handlar om internet/router.

Så min fråga till er:

Är det möjligt att ansluta en router till en annan router?

Mitt scenario är att jag hyr ett litet hus av ett par bekanta. Routern som jag ansluter mig till är bakom en vägg, i deras snickebo. Routern är ikopplad med kabel som går under marken ner till deras stora garage där "huvudroutern" är placerad.

Jag skulle verkligen vilja kunna koppla upp mig med kabel. Och dom vill inte borra hål i väggen så jag kan dra en kabel från routern som sitter i snickebon.

Så min fråga är... Är det möjligt att ansluta/sammankoppla routern som sitter i snickebon till min egna router som är inne hos mig? Så att jag kan koppla in en internetkabel från min router till min dator?

Min tanke är att ifall jag kopplar in en router hos mig, så kanske min router ansluter sig till den som sitter i snickebon? Eller?

Om inte detta går, så är jag tacksam för idéer!

Mvh,
Thomas

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Man måste inte göra något speciellt för att få det att funka?

Är det bara att koppla in min egna router i vägguttaget och koppla in internetkabel till datorn så ska det funka? Ansluter min router till den andra automatiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Man måste inte göra något speciellt för att få det att funka?

Är det bara att koppla in min egna router i vägguttaget och koppla in internetkabel till datorn så ska det funka? Ansluter min router till den andra automatiskt?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja och Ja

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@TomtaaNz: Se bara till så deras router och din router inte använder samma subnät (exempelvis deras 192.168.0.1 och din 192.168.1.1)

edit: alternativt stänger du av dhcp i din router och använder den som en switch/accesspunkt och får ip tilldelad av deras router

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@TomtaaNz: Se bara till så deras router och din router inte använder samma subnät (exempelvis deras 192.168.0.1 och din 192.168.1.1)

edit: alternativt stänger du av dhcp i din router och använder den som en switch/accesspunkt och får ip tilldelad av deras router

Okej!

Dum fråga:
Det spelar ingen roll att det är olika märken på routrarna? Min är från Telia, och deras vettefan haha.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TomtaaNz:

Okej!

Dum fråga:
Det spelar ingen roll att det är olika märken på routrarna? Min är från Telia, och deras vettefan haha.

Nej, det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Nej den kommer inte bara ansluta sig automatiskt. Och din router måste kunna agera som en extender för att det hela ska fungera. De flesta köpe router kan det men är din från Telia är det tvek.

Sen om du vill ha fördelar så som stabilare internet och lägre latenser så kommer det inte hjälpa ett dugg, då det fortfarande är trådlöst mellan din extender och routern.

Men om det bara är för att du ej har wifi på en en dina enheter utan bara ethernet så hjälper ju din föreslagna lösning såklart!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Okej!

Dum fråga:
Det spelar ingen roll att det är olika märken på routrarna? Min är från Telia, och deras vettefan haha.

Nej fabrikat kvittar, bara inställningarna är korrekta

Permalänk
Medlem

Ah, nu kopplade jag scenariot, du vill alltså ansluta trådlöst mot routern i snickeboda? Då får du nog kolla upp om din router löser att köra som accesspunkt/extender som nämns ovan, finns ingen garanti för det.

Permalänk

@TomtaaNz:

Koppla WAN i din router till LAN i den andra routern.

Permalänk

@JonkenPonken:

Edit: trodde oxå det handlade om kabel.

Permalänk
Medlem

Oj, haha. Ja, routern i snickebon är trådlös. Så jag sitter på WIFI inne hos mig och skulle vilja byta till kabel. Men pga väggen så kan jag inte dra kabel ifrån snickebon, och dom jag hyr av vill inte borra hål i väggen.

Vad skulle ni ha gjort i min situation? Vill verkligen ha internet via kabel istället för WIFI, för ett mer stabilt internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Oj, haha. Ja, routern i snickebon är trådlös. Så jag sitter på WIFI inne hos mig och skulle vilja byta till kabel. Men pga väggen så kan jag inte dra kabel ifrån snickebon, och dom jag hyr av vill inte borra hål i väggen.

Vad skulle ni ha gjort i min situation? Vill verkligen ha internet via kabel istället för WIFI, för ett mer stabilt internet.

Om de verkligen inte vill fixa hål för en kabel så är det rätt kört, då finns det bara trådlösa lösningar kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomtaaNz:

Oj, haha. Ja, routern i snickebon är trådlös. Så jag sitter på WIFI inne hos mig och skulle vilja byta till kabel. Men pga väggen så kan jag inte dra kabel ifrån snickebon, och dom jag hyr av vill inte borra hål i väggen.

Vad skulle ni ha gjort i min situation? Vill verkligen ha internet via kabel istället för WIFI, för ett mer stabilt internet.

Som jag skrev så kan du lösa att du koppla på med kabel från din dator till en accesspunkt, men någon stans kommer det ju att vara trådlöst (mellan din AP och routern i snickebon) så då flyttar du bara flaskhalsen dit.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

De vill inte borra i väggen, men vad sägs om marken? Möjligt att dra en kabel så men är lite mer bökigt. Du kan inte heller dra kabel till denna "huvudrouter"?

Permalänk
Medlem

Finns det bara wifi på andra sidan väggen eller går det att dra en kabel till en homeplug och köra via elnätet in till dej ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j