Valet och kvalet, Acer eller Lenovo?

Permalänk
Medlem

Valet och kvalet, Acer eller Lenovo?

Hej Sweclockers!

Ska införskaffa mig en bärbar dator inför att börja studera i höst.
Detta kommer jag använda datorn till och även mina preferenser:

*Textdokument (Word, Google Docs, det vanliga)
*Slösurf (Vill helst kunna ha 4-5 flikar samtidigt utan att det säckar ihop)
* Film (5+ tågresor hem till familjen)
* Relativt tyst (Vill ej vara den som har en dator som brummar på föreläsningar)
* Vill ha en lätt dator med hyfsad batteritid (minst 4 timmar, helst mer)
* Inte större än 14"

Budgeten var från början 4000 men insåg att jag inte kommer få något dugligt för detta. Hittade tillslut Acer Travelmate:
https://www.inet.se/produkt/1978353/acer-travelmate-x349-i3-8... som är nedsatt just nu.

Hittade även en Lenovo Ideapad 510S:
https://www.inet.se/produkt/1960922/lenovo-ideapad-510s-13-i5...

Stora skillnaden vad jag kan se är att Lenovon har en i5 och Acern har en i3a. Visst att i5 är bättre, men om man jämför batteritiden på de båda är Acern specad till cirka 10 timmar medans Lenovon bara är specad till 4.

Vilket tycker ni är det bästa valet utav dessa två datorer? Och självklart, har du en bättre rekommendation får du jättegärna länka då jag vill göra det bästa köpet!
Tack på förhand!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Lenovo säger jag, bättre kvalité över lag och 1 års längre garanti.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Lenovo säger jag, bättre kvalité över lag och 1 års längre garanti.

Tack för ditt svar! Bra poäng, hade helt missat garantitiden på datorerna. Hoppas på att inte behöva använda garantin men såklart är det en fördel att ha ett helt år längre garanti.

Bättre byggkvalité? Ska läsa på om det, är acer känt för att vara sämre kvalitétsmässigt?

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Tack för ditt svar! Bra poäng, hade helt missat garantitiden på datorerna. Hoppas på att inte behöva använda garantin men såklart är det en fördel att ha ett helt år längre garanti.

Bättre byggkvalité? Ska läsa på om det, är acer känt för att vara sämre kvalitétsmässigt?

Jag har acer laptop och flera andra jag känner också av varierande generationer, det dom acer vi har verkar ha gemensamt är dålig kylning då dom gärna blir väldigt varma eller överhettade så pass att dom stänger av sig, det problemet har jag inte sett på dom flesta lenovo iaf.
Resten av kvaliteten är ju lite subjektivt men jag har tyckt att tangentborden och datorn över lag känts billigare och plastigare än lenovona jag testat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Sewerin
Eftersom du ändå har lite låg budget kan det ju vara värt att titta på begagnat eller så kallat "refurbished" för då maximerar du vad du får prestanda mässigt för pengarna och förmodligen får du något bättre kvalité av dator på saker såsom tangentbord skärm m.m.

Då finns det även ekonomisk möjlighet köpa till ett nytt batteri om det som medföljer inte är helt hundra alternativt att köpa ett extra.

https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/ti...

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Jag har acer laptop och flera andra jag känner också av varierande generationer, det dom acer vi har verkar ha gemensamt är dålig kylning då dom gärna blir väldigt varma eller överhettade så pass att dom stänger av sig, det problemet har jag inte sett på dom flesta lenovo iaf.
Resten av kvaliteten är ju lite subjektivt men jag har tyckt att tangentborden och datorn över lag känts billigare och plastigare än lenovona jag testat.

Okejokej, tusen tack för din feedback! Tror det blir lenovon.

Skrivet av BaZZe:

@poww_genius
Eftersom du ändå har lite låg budget kan det ju vara värt att titta på begagnat eller så kallat "refurbished" för då maximerar du vad du får prestanda mässigt för pengarna och förmodligen får du något bättre kvalité av dator på saker såsom tangentbord skärm m.m.

Då finns det även ekonomisk möjlighet köpa till ett nytt batteri om det som medföljer inte är helt hundra alternativt att köpa ett extra.

https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/ti...

Har jobbat under en period på teknisk support för ett stort datormärke och det var på tok för många kunder som hade problem med just refurbishade datorer för att jag ska känna mig säker i ett sånt köp tyvärr. Köper hellre nya prylar även om jag möjligtvis kan få lite bättre specs för ungefär samma summa på en begagnad dator. Jag tackar dig för idén och din input! Ha en bra kväll.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.

Permalänk
Medlem

Jag har en 14" Acerlaptop som nu närmar sig 6 år. Köptes för ca 6500 kr sommaren 2011.

Visst, den kan gå varm; när jag pressar CPU+GPU till maximum en längre tid utan någon kylplatta, har jag mätt upp maxtemp på 102*C...
Med det sagt, så håller den än. Inget har smält.
Batteriet, när det var nytt, lovades 8 timmar. Jag kunde få ut 10 timmar om jag snålade lite. Idag, trots att jag inte har varit alls rädd om batteriet (dator kopplas in och ur laddning, eller står veckovis med ström ikopplad) kan jag fortfarande få ut 2, kanske 3 timmar.

Med min erfarenhet av Acer, har jag i alla fall inget problem att rekommendera dem. Har en fortfarande helt funktionell surfdator, trots att den börjar bli gammal.

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Medlem

@Sewerin
Får tillägga att jag driver företag och köpt in över 50st datorer aldrig haft problem med en ända och att dom lämnar en garanti på ett år på alla och att du kan köpa till extra garanti.

Aldrig hört något dåligt om inrego eller deras refurbished datorer men att det finns andra oseriösare på marknaden som kanske säljer sånt som är defekt förvånar ju inte.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela på den och inte göra något mer krävande än att öppna aftonbladets websida så spelar ju inte cput så stor roll. Kolla på Lenovo IdeaPad 100-serien istället till exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

@poww_genius
Eftersom du ändå har lite låg budget kan det ju vara värt att titta på begagnat eller så kallat "refurbished" för då maximerar du vad du får prestanda mässigt för pengarna och förmodligen får du något bättre kvalité av dator på saker såsom tangentbord skärm m.m.

Då finns det även ekonomisk möjlighet köpa till ett nytt batteri om det som medföljer inte är helt hundra alternativt att köpa ett extra.

https://www.inrego.se/webbshop/begagnade_produkter/barbart/ti...

Köpte till firman den vägen en lenovo t430s - bra sätt att köpa 15-19kkr dator, för under 5000:-
företagsdatorer är också i annan klass rent byggmässigt än lågpris konsumentdator från gubbdagis...

Lenovos T-serie har så bra rykte bland fältarbetande tekniker som jag och har den oundgängliga lilla belysningsknappen som belyser tangentbordet ovanifrån (förutom också underifrån - men det är värdelöst när man försöker arbeta i utrymmen som inte har belysning och man samtidigt också har papper att titta på). Fungerar den när du köper den begagnad så kommer den att fungera bra senare också.

Hade jag varit i samma situation som TS med den budgeten så hade jag lätt valt begagnad Lenovo av T430s-typ - Obs, det är begagnade datorer så det kan ha sina skavanker, skapmärken etc. och är sådant noga så kanske man inte skall ha begagnat alls - men man få då betala mycket för att slippa dom skavankerna, som ändå kommer med tiden och användande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sewerin:

Hej Sweclockers!

Ska införskaffa mig en bärbar dator inför att börja studera i höst.
Detta kommer jag använda datorn till och även mina preferenser:

*Textdokument (Word, Google Docs, det vanliga)
*Slösurf (Vill helst kunna ha 4-5 flikar samtidigt utan att det säckar ihop)
* Film (5+ tågresor hem till familjen)
* Relativt tyst (Vill ej vara den som har en dator som brummar på föreläsningar)
* Vill ha en lätt dator med hyfsad batteritid (minst 4 timmar, helst mer)
* Inte större än 14"

Budgeten var från början 4000 men insåg att jag inte kommer få något dugligt för detta. Hittade tillslut Acer Travelmate:
https://www.inet.se/produkt/1978353/acer-travelmate-x349-i3-8... som är nedsatt just nu.

Hittade även en Lenovo Ideapad 510S:
https://www.inet.se/produkt/1960922/lenovo-ideapad-510s-13-i5...

Stora skillnaden vad jag kan se är att Lenovon har en i5 och Acern har en i3a. Visst att i5 är bättre, men om man jämför batteritiden på de båda är Acern specad till cirka 10 timmar medans Lenovon bara är specad till 4.

Vilket tycker ni är det bästa valet utav dessa två datorer? Och självklart, har du en bättre rekommendation får du jättegärna länka då jag vill göra det bästa köpet!
Tack på förhand!

En i3:a räcker mer än väl till det du ämnar använda den till. Du kommer inte att märka någon skillnad när du drar igång din browser, oavsett om du har en 3:a eller en 5:a. Mängden minne kan däremot vara av intresse om du ämnar ha många grejer igång samtidigt

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, jag sov på saken och valde att beställa hem Lenovon med tanke på att den har en bättre processor och mer diskutrymme. Den är även aningen mindre vilket jag tror kommer underlätta även om det är minimalt. Tack för era tips och synpunkter!

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.