Vad är orsakerna till försämrad prestanda över tid?

Permalänk
Medlem

Vad är orsakerna till försämrad prestanda över tid?

Hej,

Införskaffade mig en ny PC för 11 månader sedan. Nedan är en jämförelse av resultat i Fire Strike då jämfört med nu. Jag har inte trixat med klockfrekvenser på varken GPU eller CPU under dessa 11 månader. Naturligtvis förstår jag att hårdvara försämras, men vad är de främsta orsakerna? Finns det även orsaker relaterade till mjukvara som skulle kunna motverkas?

Testresultat 1, 2016

Testresultat 2, 2017

PS. Jag är tämligen oteknisk, så lekmanna-mässiga förklaringar/tips fungerar bäst!

Bildlänkar fixade /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av hd_Jehu:

Naturligtvis förstår jag att hårdvara försämras

Där tror du faktiskt fel. Hårdvaran i sig försämras inte prestandamässigt över tid, det enda som kan hända över en längre tid är att hårdvaran behöver en högre spänning för att vara stabil vid samma klockfrekvenser som innan, men själva prestandan är densamma. Detta illustreras bland annat här: https://www.youtube.com/watch?v=44JqNJq-PC0

Skrivet av hd_Jehu:

Finns det även orsaker relaterade till mjukvara som skulle kunna motverkas?

Faktum är att det bara har med mjukvaran att göra så länge som dina komponenters kördes i exakt samma klockfrekvenser i testet båda gångerna. Vad jag menar med det är att det kan vara så att du kanske inte städat ur datorn på ett tag.
Det som kan hända då om för mycket damm samlar sig på dina komponenter är att de inte kan kyla lika effektivt och när vissa komponenter når specifika temperaturer så "throttlar" dem, vilket innebär att klockfrekvenserna sänks för att motverka värmen vilket då leder till sämre prestanda.

Så hur står det till med dammet i datorn?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Okej, det var som fan! Tack för svaret.

Den är tämligen dammfri, men det är kanske dags att blåsa ur den rejält. Processors arbetstemperatur maxar på 70 grader just nu (nästan 30 grader i huset dock, så det lär ju bidra). Kanske dags för en formattering också, så kanske det blir lite bättre fart igen.

Visa signatur

Intel i7 6700k | MSI GTX 1070 Gaming X | MSI Z170A Gaming M5 | Corsair 16GB DDR4 2133MHz CL13 Vengeance | Corsair RM750x | Samsung 850 EVO 250GB | Seagate Desktop 2TB | Be queit! Pure rock | NZXT Noctis 450 Vit | AOC G2460PG 144Hz G-Sync | QPAD MK-80 Pro MX Blue | Logitech G502 Proteus Spectrum | Kingston HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

@hd_Jehu Kan ju också vara så att du installerat program som också tar lite processor och grafikkorts kraft därav sämre resultat.

Skickades från m.sweclockers.com