Kan man få en bra gamingburk med ett GTX 1070 för under 13k?

Permalänk
Medlem

Kan man få en bra gamingburk med ett GTX 1070 för under 13k?

Har en budget på cirka 15 000 och vill kunna slänga in en 144Hz skärm med

Permalänk
Medlem

testade lägga ihop här. tjoppade i en 1080 istället.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3401562&view=m

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/2205434/acer-24-predator-xf240h#m...
Som Relioz alterantiv, typ, finns dock lite småcash att spara in på skärm... å stoppat i en 250 alternativt 500gb SSD istället, och ev skippat HDD till en början.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3401568&view=c

Du har inte heller någon byggnation med, bygger du själv?
Windowslicens den riktiga vägen kostar ju även den 1100:- drygt.
Men med ett 1070, absolut görbart..
Men vad för spel ska du spela etc etc.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

går väl köra win10 utan att någonsin aktivera?? typ basmodell? tänkte att det blir billigare med SSD/HDD än stor SSD, skulle själv förespråka 500gb ssd/ 250gb ssd men tänkte att CPU/GPU/PSU/RAM är prio. Blir nog lätt gjort detta ifall du köper från lite olika butiker, kan absolut rekommendera Bellerefons skärmalternativ, tog bara första bästa haha. har själv acer predator xb271h

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

Förlåt, ska bygga själv och har Windows 10

Permalänk
Medlem

@OlaConny: kör på min länk, ta skärmen han länkade! ändra runt med hårddiskar så du är nöjd och köp ett ESD armband ifall du ej har. Youtube har grymma guider för self-assembly!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relioz:

@OlaConny: kör på min länk, ta skärmen han länkade! ändra runt med hårddiskar så du är nöjd och köp ett ESD armband ifall du ej har. Youtube har grymma guider för self-assembly!

Tack så mycket för hjälpen! Det får nog bli så när jag kommer hem från utlandet! Toppen tips!!

Permalänk
Medlem

@OlaConny: priser kan ändras. Hjälper dig gärna när du kommit hem!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk

Skulle kört på denna istället : https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3398808&view=m

Ryzen är mer prisvärt och prestera inte långt ifrån Ryzen i spel medans den presterar väldigt bra i de spelen som kan utnyttja fler än 4 kärnor ex Gta v , battlefield 1.

Sen köper du en 144hz skärm på det så blir det toppen.

Skulle antingen gå för denna Ryzen setup eller en I7 men i5 är inte aktuellt känns det som för Ryzen är både billigare och presterar ganska likvärdigt i spel men krossar både i5 och I7 på cpu tunga saker.

Permalänk
Medlem

@kebabhazzan:

Jag har inte hunnit kolla upp ryzen så mycket då jag kommit av mig; tänkte att intel processorn skulle äga det mesta men ifall ryzen är mer prisvärt så absolut. Går säkert pressa ner en större slant ifall man går över till amd, har sämre koll på deras cpu respektive passande mobos. bra input!

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem

Som kebabhazzan säger: Gå på Ryzen

Så länge man inte är en hardcore gamer o lirar i typ fnatic i cs så har det ingen betydelse alls vilken fps du får i ditt favvolir när du jämför Ryzen med lotto-proppen 7700K som går skitvarm i många fall (finns massor av trådar om just det problemet med intels 7700k).
Kör på en en Ryzen, köpte en nyligen o är inte besviken, tvärtom: ruggigt mycket propp för pengarna

EDIT:
Om du går på Ryzen så kör gärna på snabba minnen vilket Ryzen gillar.
Jag kör själv på 3200 MHz G-Skill som funkar perfa

G.Skill Flare X AMD Series 16GB 3200MHz DDR4
Gigabyte X370 Gaming K3
AMD Ryzen 7 1700X 3.4 GHz

Visst ganska dyra minnen men har byggt två riggar med samma MB o minnen o det bara funkar i 3200 (har inte ens provat att överklocka än).
Skriver detta då vissa har problem med att få vissa MB med vissa minnen att klocka högt.

Good Luck

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

@McMillan: men då kommer nog en jäkligt dum fråga här - om jag kör Ryzen, blir det några problem att köra med Nvidiakort då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaConny:

@McMillan: men då kommer nog en jäkligt dum fråga här - om jag kör Ryzen, blir det några problem att köra med Nvidiakort då?

Nej, absolut inte.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om denna då? Sträcker mig upp till 17 för lite svängrum, kan något förbättras?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10488137

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaConny:

Vad tror folk om denna då? Sträcker mig upp till 17 för lite svängrum, kan något förbättras?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10488137

Nätagget. Snälla, om du ska lägga ner ordentligt med pengar, så gör det på nätagget. Allt annat går att byta ut med tiden, och kommer nog behöva det, men ett bra nätagg håller i 5-10 år. Vi sitter fortfarande och harvar runt 600W som vi gjorde för 10 år sedan.

Kortfristigt så finns det ingen större skillnad mellan EVGA GQ och t.ex supernova G2, men i det långa loppet så kommer både din dator och din plånbok tacka dig. Dessutom minskar man risken för skit, även om den riskminskningen är liten.

Öka dessutom output till 750W så att du har råd att ändra runt på datorn som du själv känner för. Tex, överklocka samtidigt som du har 3-4 HDD och två grafikkort. 650W fungerar för det, men börjar pusha gränserna. Annars är 650W mer än tillräckligt för just den datorn du bygger, men med PSU (nätaggregat) bör man alltid tänka långsiktigt. Som exempel har jag byggt om min dator 4 gånger, det enda som har varit kvar från start är mitt nätagg. Datorn har växt från singel-GPU med en enda SSD till att tillfälligt testa GTX 580 SLI (törstiga jävlar) med 6 st. HDD á 2TB som max, tillbaka till singelGPU och 4 st HDDn. På det har det alltid varit överklockade i7or. Så lägg gärna ner en femhundring extra eller dyl på att få bättre stabilitet, längre levnadstid, ökad möjlighet för att röra om i chassit.

Vill du ha standardbra grejer: supernova G2. Vill du verkligen lägga ner cashen och göra det "supermaxat"; Supernova T2, Seasonic Prime, corsair AX760 (inte i) med 7 års garanti, HX med 10 års garanti.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Nätagget. Snälla, om du ska lägga ner ordentligt med pengar, så gör det på nätagget. Allt annat går att byta ut med tiden, och kommer nog behöva det, men ett bra nätagg håller i 5-10 år. Vi sitter fortfarande och harvar runt 600W som vi gjorde för 10 år sedan.

Kortfristigt så finns det ingen större skillnad mellan EVGA GQ och t.ex supernova G2, men i det långa loppet så kommer både din dator och din plånbok tacka dig. Dessutom minskar man risken för skit, även om den riskminskningen är liten.

Öka dessutom output till 750W så att du har råd att ändra runt på datorn som du själv känner för. Tex, överklocka samtidigt som du har 3-4 HDD och två grafikkort. 650W fungerar för det, men börjar pusha gränserna. Annars är 650W mer än tillräckligt för just den datorn du bygger, men med PSU (nätaggregat) bör man alltid tänka långsiktigt. Som exempel har jag byggt om min dator 4 gånger, det enda som har varit kvar från start är mitt nätagg. Datorn har växt från singel-GPU med en enda SSD till att tillfälligt testa GTX 580 SLI (törstiga jävlar) med 6 st. HDD á 2TB som max, tillbaka till singelGPU och 4 st HDDn. På det har det alltid varit överklockade i7or. Så lägg gärna ner en femhundring extra eller dyl på att få bättre stabilitet, längre levnadstid, ökad möjlighet för att röra om i chassit.

Vill du ha standardbra grejer: supernova G2. Vill du verkligen lägga ner cashen och göra det "supermaxat"; Supernova T2, Seasonic Prime, corsair AX760 (inte i) med 7 års garanti, HX med 10 års garanti.

Men tack så hjärtligt för toppeninfo! Jag ska kolla in Supernova G2 750w. Hur ser det ut i övriga fall? Ytterligare input? Lade jag för mycket på RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OlaConny:

Men tack så hjärtligt för toppeninfo! Jag ska kolla in Supernova G2 750w. Hur ser det ut i övriga fall? Ytterligare input? Lade jag för mycket på RAM?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte alls för mycket ram, däremot hade jag hellre kollat efter 3200mhz snarare än 3000 mhz för Ryzen.

Jag personligen hade dock inte kört på en Ryzen 5, utan dragit på med en 1700X eller 1800X.

Sedan undrar jag vilket moderkort du ska ha, jag ser ingen sådan i kundvagnen?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köpråd - ny dator OCH skärm för 144Hz gaming, ca 15000?

Vill ha hjälp med att slänga ihop en speldator + skärm i syfte för gaming i 144hz, är detta möjligt? AMD eller Intel spelar ingen roll, men vill helst ha ett GTX 1070/1080 om möjligt. Spelandet kommer att ske i 1080p, så det behöver inte vara högre res på skärmen.

Jag kan även bygga ihop datorn själv och Windows har jag!

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en 144Hz skärm får du räkna med att lägga ca 3000kr, om du kan tänka dig att köra 24" dvs, vilket i min mening är på gränsen till för litet.

Jag tror i så fall att det kan bli tight att få in ett 1080 på de ca 12'000 som återstår i din budget, ett 1070 bör dock gå att klämma in om du tar ett av de billigare sådana.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Ryzen 7 1800x @Stock | GTX 1080 WINDFORCE OC | ASUS ROG B350F GAMING | Vengeance LPX Black 16GB DDR4 @ 2933MHz | BeQuiet! Straight Power 80+ Gold 680W | Samsung 960 EVO 250GB + Seagate Barracuda 1TB @ 7200rpm | Noctua NH-U9B SE2 | ASUS ROG Swift PG278QR GSYNC 1440p @144Hz | Acer 27" K272HLE 1080p @60Hz

Permalänk
Medlem

@K0mplext: jag kan absolut tänka mig att köra på ett 1070 och en 24"! Jag vet bara inte vilka prylar som är bra och inte, men bygga ihop den själv ska jag nog klara av

Permalänk
Medlem

Ingen? Skulle kunna tänka mig gå en liten bit över 15' om skärm ingår.

Permalänk
Skrivet av OlaConny:

Ingen? Skulle kunna tänka mig gå en liten bit över 15' om skärm ingår.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10504966/

Allt finns inte i lager dock :/

Permalänk
Hedersmedlem

@OlaConny *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3*

Observera att vi inte tillåter korspostning (flera trådar om ex. samma datorköp). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina frågor.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Okej, jag har kollat runt lite på forumet och ev. kommit fram till detta, någon som har input?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10505212/

Jag har en hårddisk som ligger hemma redan, så behöver ej beställa en

Permalänk
Skrivet av OlaConny:

Okej, jag har kollat runt lite på forumet och ev. kommit fram till detta, någon som har input?

Ta ett bättre nätagg. T.ex https://www.inet.se/produkt/6911980/corsair-rm750x-750w#specs

Sen hade jag inte kört på 27" utan 24"-skärm istället. 1080p på 27" är lågupplöst som fan.

I övrigt ser det bra ut

Permalänk
Medlem

@OlaConny:

Nej absolut inte, bara att köra på
Sorry för sent svar, har inte varit online på ett tag.

Visa signatur

Atari Mega 2

Permalänk
Medlem

Ser bra ut tycker jag

Visa signatur

i7 3770 @ 3,4 GHz | Gigabyte GTX 670 Windforce 3x| 16GB Kingston HyperX blu 1600 MHz

Permalänk

Välj inte det moderkortet, du kan inte klocka processorn med A320 chipset. Välj ett moderkort med B350 chipset istället.

Gammal tråd, allt är väl köpt redan...

Visa signatur

NO MAAM