Hjälp sökes till första gamingdatorn

Permalänk
Medlem

Hjälp sökes till första gamingdatorn

Hej!

Jag har så här på "äldre" dagar insett att det här med spel är roligt och ska nu köpa första stationära datorn. En kompis som brukar bygga sina egna tyckte att jag lika gärna kan köpa en färdig eftersom skillnaden numera mot att bygga är så liten. Men när jag läser här känns det ju ändå som att det rekommenderas att bygga ihop?

Jag vill inte bygga ihop den själv men är det bättre att bygga och köpa montering t.ex. via inet i stället för en färdig så gör jag ju det. Frågan är bara vad för jag kan inte mer än basics om datorer.

Jag vill ju ha en bra som gärna håller några år också eftersom kidsen snart är stora nog att vilja spela de också. Tänker mig CS, Overwatch, Battlefield, diverse skräcksspel m.m. Eller kortfattat så vill jag att den ska klara allt. ^^

Har inte jättestor budget men skulle vilja hålla mig kring +-12000 ink. skärm (tips på skärm emottages också tacksamt).

Help a sister out!

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3401638&view=m denna är lite över budget, men HDD'n är optional. Går nedgradera lite delar men anser att den där datorn kommer äga på det mesta. Går nedgradera SSD till 60-120gb för Operativsystemet och använda sig av en HDD för de mesta spelen (går köpa senare) men skulle säga att minst 1tb behövs.

att bygga ihop en dator är inte svårare än att bygga med lego; kolla lite youtube klipp och fråga eventuellt en mer datorvan kompis att hjälpa så lovar jag dig att det kommer bli bättre, billigare och roligare än att köpa en komplett dator.

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Relioz:

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3401638&view=m denna är lite över budget, men HDD'n är optional. Går nedgradera lite delar men anser att den där datorn kommer äga på det mesta. Går nedgradera SSD till 60-120gb för Operativsystemet och använda sig av en HDD för de mesta spelen (går köpa senare) men skulle säga att minst 1tb behövs.

att bygga ihop en dator är inte svårare än att bygga med lego; kolla lite youtube klipp och fråga eventuellt en mer datorvan kompis att hjälpa så lovar jag dig att det kommer bli bättre, billigare och roligare än att köpa en komplett dator.

Tack för ditt svar! Jag har kikat på ditt förslag och det ser ju bra ut! Dock vet jag inte om jag kommer kunna att få hjälp att bygga ihop den och trots att det ska vara "lätt" så känner jag att det känns alldeles för osäkert för mig att försöka själv med tanke på garanti. Vill inte riskera att något går snett och jag sen sitter där och inte kan lämna in den på garanti nånstans.

Tillägg till första inlägget. Blir det någon skillnad i krav om jag ska ha fler än en skärm? Har en gammal skärm som jag tänkt koppla in för att ha Skype, twitch etc på när jag spelar. Eventuellt kommer det att bli att streama på twitch i framtiden också då jag spelar mycket Hearthstone. Spelet kräver ju inget direkt men tänker att det kräver mer att köra 2+ skärmar, streama och spel samtidigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kelizaah: jag var i exakt samma båt men att bygga datorer blir bara enklare och enklare. Enda som kändes nojigt var att hålla i ett grafikkort värt 5000kr haha. Jag har byggt min dator som första dator och har nu väldiiigt mycket bättre koll än jag hade innan dess, samt att felsökning blir på hemmaplan istället för att behöva kämpa med att skicka runt en burk för att den slutade fungera och vara datorlös i 4 veckor.

Den datorn kommer absolut klara det. Jag har 3 skärmar, där en är 165hz och har inga bekymmer med att ha igång saker på sidorna. Ifall du ska streama kan det vara aktuellt med en annan processor, många rekommenderar ryzen. Skulle kanske vara aktuellt med en ryzen 1600x, då är det bara att byta moderkort och kolla att ramminnen passar ryzen väl så kommer processorn hjälpa avsevärt. Många säger att ryzen är mer prisvärt, inte länkat det pga jag inte vet nog mycket om dem, kan dock säga att psu, ssd och cpu kylare borde du behålla om än du byter till ryzen istället

Visa signatur

Intel Core i7 6700K | Asus Z170-A Gaming | EVGA GeForce GTX 1070 FTW | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz |SDD: Samsung 850 Evo 250GB & Samsung 750 Evo 120GB | HDD: Seagate Barracuda 2TB, Samsung 1TB, Seagate 500GB | Fractal Design R5 | Acer Predator XB271H 165hz 27" | 2x Asus 21.5" VS228h| Audio Technica ath M50x | Corsair Strafe RGB Silent MX | Razer Deathadder | Huawei Honor 8 | Raspberry Pi mm