Montera chassifläktar som bordsfläktar?

Permalänk
Medlem

Montera chassifläktar som bordsfläktar?

Rubriken är lite knas kanske, men är ute efter att använda ett gäng av mina "diverse" fläktar till att kyla ner mig själv.

Har precis byggt en sim-rig för att köra iracing, Assetto Corsa etc etc, och när det är lite längre lopp så blir det väldigt svettigt! Kör också i VR med ett par stora hörlurar, så huvudet blir extremt varmt!

Sen sitter min rig på ett sätt som gör det svårt att ha stora bordsfläktar runt den. Behöver därmed ett gäng små fläktar för att flytta luften.

Har tittat på hur man monterar fläktar i öppna överklockningsriggar, med såna där flexrör eller vad man ska kalla det, men de flesta har riktigt korta armar och kostar skjortan om man ska ha typ 4st, sen är de svåra att få tag på, kan man köpa såna flexrör någon annanstans och montera själv?

Eller finns det bättre sätt att göra det på? Så länge jag kan någorlunda lätt ställa om vart fläktarna blåser på då är jag intresserad!

Permalänk
Medlem

En liten usb-bordsfläkt kanske är bättre.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jo, det har jag tänkt på. Men det blir ju tråkigt
Kommer nog göra så om jag inte hittar en annan lösning.

Grejen är att jag har typ 8 140mm fläktar liggandes och en fläkt kontroller, så hade varit roligt att använda dom istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.ebay.co.uk/p/6pcs-1-4-Round-Nozzle-Water-Oil-Cool... sånna där e ju annars billiga, bara limma fast på dina fläktar, går hyffsat lätt att förlänga/förkorta också.

Permalänk
Medlem

vad sägs om en sån monterat på ratten:
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/inomhusklimat/flaktar...
har gjort liknande med en sån ifrån inet när jag fortfarande körde och det var varm på sommaren.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

https://www.ebay.co.uk/p/6pcs-1-4-Round-Nozzle-Water-Oil-Cool... sånna där e ju annars billiga, bara limma fast på dina fläktar, går hyffsat lätt att förlänga/förkorta också.

Asså, det där är perfekt! Funderade på sånna faktiskt, men tänkte aldrig på att kolla på Ebay... Tror jag kör på några sånna och en limpistol

Permalänk
Medlem

Jag har en USB bordsfläkt själv som ser exakt ut som länkades till fast märket Deltaco och kan ej rekommendera, har ett störande ljud, ganska högt desstom, mera än jag väntade mig iallafall. En 140mm lådfläkt skulle ju ha mycket mindre ljud än den och blåser sådär lagom bara du kan montera den på ett bra/tillräckligt nära avstånd.

Häftmassa mellan fläkten torde va den enklaste men säkert inte bästa lösningen då det sitter inte så bra fast. Ska du montera flera stycken i rad bredvid varandra går det att ha något gummiband runt fläktarna som håller fast varandra, har använt det tidigare då jag gjorde en DIY kylning till gamla OCZ Gold VX ram minnen som skulle ha hela 3.2v volt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fläktarna jag har går från drygt 400rpm till 2400rpm, så kommer blåsa på bra mycket bättre än random USB-fläkt om jag vill. Och eftersom jag inte har användning av dom så gör det inget ifall jag limmat. Och räcker inte dom, så har jag några Gentletyphoon som var gjorda för servrar. 4200rpm jetmotor javisst!

Får se hur styva kylrören är, har sett vissa som är hur lösa som helst, med andra har jag behövt ta i ordentligt för att rubba. Kanske kan sätta fast flera i rad, kanske inte.

Permalänk
Medlem

Byggde en fuling för några år sedan:

En överbliven 120mm-fläkt, en bit 4mm svetstråd tillbockad och gängad i ändorna, några M4-skruv och muttrar, två fläktgaller, en Zalman Fanmate II, en strömbrytare, en 12V-adapter, och lite random kopplingstråd

Lite tråkig bakgrund kanske, projekthörnan.

Edit: kanske bättre med bild från fanmatesidan:

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!