Musikproduktion skylake x vs threadripper?

Permalänk
Medlem

Musikproduktion skylake x vs threadripper?

Har du lust att tipsa mej om inköp av en DAW?

Datorn ska användast nästan bara inom musikproduktion och inget spel att tala om.
Valet hadde nog kunna blivit en ryzen eller threadripper om nu jag inte läste denna artikel. http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-....
Samt att jag alltid kört på intel och aldrig varit besviken på prestandan, däremot priserna. Kör just nu på en 4960x cpu som jag kom över beg ganska billigt ändå om man jämför med nypriset. asus p9x79 mb och gskill 2133mhz ddr3 minnen. Systemet har ju några år nu på nacken och även fast det funkar jättebra är man sugen på nytt nu. Speciellt eftersom jag köpt in nu 32gb ddr4 minnen corsair 3000mhz och en m2.sticka samsung evo 960 1tb som jag vill använda.
Jag har inte råd att köpa de dyraste modellerna av skylake, max 7900x men kan oxo tänka mej 7820x och spara nåra tusingar. Ryzen känns sådär nu sen jag läste artikeln men blir det ännu mer pulver i threadripper serien med än nyare teknink eller är det endast mer kärnor som gäller där. Ska man vänta till coffee lake kommer tillomed? Blir det mycket större skillnad mot skylake x isåfall? Hadde igentligen kunna nöjt mej med en broadwell-e 6900k oxo men priset där e ju lika högt nästan som de nyare modellerna. Om du som mej hadde inhandlat det jag beskrev här och ska uppgradera till en ny studio dator för musikskapande. Vad hadde du köpt? Låt säga du har 15000:- till o handla MB och CPU för
//Micke

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Har du lust att tipsa mej om inköp av en DAW?

Datorn ska användast nästan bara inom musikproduktion och inget spel att tala om.
Valet hadde nog kunna blivit en ryzen eller threadripper om nu jag inte läste denna artikel. http://www.scanproaudio.info/2017/03/02/amd-ryzen-first-look-....
Samt att jag alltid kört på intel och aldrig varit besviken på prestandan, däremot priserna. Kör just nu på en 4960x cpu som jag kom över beg ganska billigt ändå om man jämför med nypriset. asus p9x79 mb och gskill 2133mhz ddr3 minnen. Systemet har ju några år nu på nacken och även fast det funkar jättebra är man sugen på nytt nu. Speciellt eftersom jag köpt in nu 32gb ddr4 minnen corsair 3000mhz och en m2.sticka samsung evo 960 1tb som jag vill använda.
Jag har inte råd att köpa de dyraste modellerna av skylake, max 7900x men kan oxo tänka mej 7820x och spara nåra tusingar. Ryzen känns sådär nu sen jag läste artikeln men blir det ännu mer pulver i threadripper serien med än nyare teknink eller är det endast mer kärnor som gäller där. Ska man vänta till coffee lake kommer tillomed? Blir det mycket större skillnad mot skylake x isåfall? Hadde igentligen kunna nöjt mej med en broadwell-e 6900k oxo men priset där e ju lika högt nästan som de nyare modellerna. Om du som mej hadde inhandlat det jag beskrev här och ska uppgradera till en ny studio dator för musikskapande. Vad hadde du köpt? Låt säga du har 15000:- till o handla MB och CPU för
//Micke

Har jobbat med musikproduktion samt haft studio sedan 15 år tillbaks. Har även en liten rigg hemma för musikproduktion så att jag slipper åka till studion när jag jobbar med smågrejer. När Ryzen hade release såg jag fram mot ett alternativ till Intel och har mer eller mindre lusläst allt som går att hitta om detta. Dock är allt mer eller mindre inriktat på gaming vilket är en helt annan "ball park" än audioproduktion.

I studion kör jag en rigg baserat på X99 vilket flyter som smör med tunga applikationer. Har nu funderat på att uppgradera hemmariggen (se signaturen) och kommer antingen satsa på en i7-7700 alt i7 7800X från nya X299 plattformen. Hade gladeligen satsat på AMD om det inte hade visat sig att den tydligen har problem med låg latency i diverse "audioengines".

Kollar man t.ex. Gearslutz forum så är Ryzen mer eller mindre stendöd just gällande audio. Dock har jag inte sett några nyare tester än det du hänvisar till men det är oroande för min del, då jag vet att AMD aldrig varit ett alternativ historiskt sett till Intel när man sysslat med musikproduktion. Med det sagt så kan det mycket väl funka men för min del känns Ryzen i nuläget alldeles för osäkert. Vad det gäller X299 så kommer jag invänta tester innan jag tar mitt beslut.

Som du säkert vet är det otroligt känsligt när man sitter och jobbar med låg buffersize, mycket pluggar och det sista man vill ha är diverse artefakter såsom "pop" å "klicks" i ljudfilerna vilket också är det som händer med ett system som inte är 100%.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

tack för svaret. beställde igår ett mobo x299 och en cpu 7820x. som du säger om ryzen är exakt som jag trodde oxo. Nu känns det bra att jag ändå valde 7820x som jag tror jag kommer vara nöjd med ett bra tag framöver@Ragnvlad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

tack för svaret. beställde igår ett mobo x299 och en cpu 7820x. som du säger om ryzen är exakt som jag trodde oxo. Nu känns det bra att jag ändå valde 7820x som jag tror jag kommer vara nöjd med ett bra tag framöver@Ragnvlad:

Skriv gärna en rad eller 2 när du fått igång grejerna om dina intryck! Vad kör du för program?

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Intels X299 kommer troligtvis ha samma problem med "low latency" vid höga laster precis som ryzen och i förlängning kommande threadripper pga. hur kärnorna kommunicerar med varandra jämfört med äldre generationer intel-cpu'er. Åtminstone tills mjukvarutillverkarna optimerat sina grejer för styrkan i designen hos dessa nya proppar.

Skulle gissa att X99-plattformen fortfarande är top dog i musikproduktion och andra "low latency"-områden. För videoredigering och andra beräkningstunga laster som är oberoende av låg latens så kommer denna "nya" design vara betydligt bättre då den skalar mycket bättre för fler kärnor, och fler kärnor = snabbare rendering.

edit: Har dock inte bevis på hur X299 presterar än, så det är bara en hypotes baserad på infon som nu finns på nätet, men testerna gjorda för Ryzen bör innebära liknande resultat för Intel - fast något bättre då all mjukvara fortfarande är _bättre_ optimerad för intel.

Permalänk
Medlem

Jag kör ihuvudsak cubase med pluggar från Waves, uad och toontrack bl.a
Stod på inet att det grejjorna skulle finnas idag när jag igår beställde men idag står det beställningsvara så jag antar det kan ta några dagar innan dom kommer ändå@Ragnvlad:

Permalänk
Medlem

jaa du kan nog ha rätt i det även om jag inte hoppas det :9@elBenko:

Permalänk
Medlem

Hittade lite info om vad Scanproaudio som gjorde latencytesterna på Ryzen, tycker om X299plattformen. De skriver såhär i sitt första utlåtande om X299.

Samples have been late to us, so I'm behind the reviewers who got them a few weeks back. Hopefully something of note next week, when I finally have the full range on the desk.

Just going off what I've seen publicly today the change to meshed memory addressing appears to have some performance inconsistencies being reported. I thought AMD's adoption of this for Ryzen was where the low latency issues might have come from, so I'm fairly eager to see how the Intels pan out in that regard.

De har tydligen testat Ryzen igen nu med uppdateringar och skriver följande, även lite intressant info om X299:

AMD wise the bios improvements for games have improved the RAM handling and boosted the clocking between it and the CPU. That's paid off over on that side of the fence, but not in a way that is applicable to audio I'm afraid.

I've retested 1600/1700/1800 AMD CPU's last week prior to starting this lot, and did so with them using 2133, 3000 & 3600MHz memory and saw zero difference between them for latency, which on the AMD side is still scaling in regards to performances vs buffer as it was in the first look.

I've had my first Intel on the desk today and it's proving the opposite of my initial concerns previously and looks to be leveraging the chips at all buffer rates up to a solid 99% use by Cubase/Reaper before it starts to struggle. So that at least is a plus point for it, although I'm still getting to grips with the rest of what's going on with it.

Hela konversationen finns här: http://www.soundonsound.com/forum/viewtopic.php?f=20&t=57507

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Coolt, hittade en liten benchmark som någon testat lite här oxo
http://techreport.com/review/32111/intel-core-i9-7900x-cpu-re...
@Ragnvlad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Coolt, hittade en liten benchmark som någon testat lite här oxo
http://techreport.com/review/32111/intel-core-i9-7900x-cpu-re...
@Ragnvlad:

Intressant!!!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag tycker det verkar dumt att satsa på en entusiastplattform när du inte ens vet vilken DAW du ska köra. Antar att du är nybörjare, och din dator lär hunnit bli gammal innan du lärt dig tillräckligt för att ens utnyttja hälften av datorkapaciteten. Har du ingen dator idag att starta med?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag tycker det verkar dumt att satsa på en entusiastplattform när du inte ens vet vilken DAW du ska köra. Antar att du är nybörjare, och din dator lär hunnit bli gammal innan du lärt dig tillräckligt för att ens utnyttja hälften av datorkapaciteten. Har du ingen dator idag att starta med?

Vad pratar du om?!? Han skriver ju tydligt att han kör Cubase samt Waves och UAD-pluggar m.m. Sen är det ju sak samma oavsett vilken DAW man egentligen använder då man behöver en vettig dator till detta. Kör man många tracks och lastar mycket pluggar så behöver man power.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jodå jag har hållit igång min hemmastudio några år och kört med cubase, nu uppdaterat till senaste versionen. Sen använder jag en hel del pluggar oxo med compressorer, eq:s, ja all möjlig fx som kan behövas för både inspelning och mastering. Jag har en bra dator nu med. 4960x som funkar bra, men är sugen på en uppgradering nu när ddr4 har kommit samt att köra med m.2 disk(ar) oxo. Därför vill jag uppgradera nu. Har tänkt ett tag på att uppgradera till broadwell-E men det känns ju lika dyrt att köpa en sådan som att gå ett steg till. Däremot har jag varit osäker vad som nu är bäst när både threadripper och skylake x nu äntrar marknaden och därför ville jag höra här vad ni tror. @Chris_Kadaver:

Permalänk
Medlem

Test av i9-7900X i musikproduktion! Intressant!

http://www.scanproaudio.info/tag/x299/

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Japp har nyss läst oxo...väldigt intressant@Ragnvlad:

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Japp har nyss läst oxo...väldigt intressant@Ragnvlad:

Lutar åt att satsa på denna plattformen!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av st33l:

Japp har nyss läst oxo...väldigt intressant@Ragnvlad:

Skrivet av Ragnvlad:

Lutar åt att satsa på denna plattformen!

Har vi någon final verdict, så här ett år senare? Funderar själv på att uppgradera från min 6700k men det är svårt att hitta vettiga källor med förstahandserfarenhet av Skylake X och DAW's. Jag sneglar mer åt 7060x, för varför inte?

Nu sitter jag bara i Reason och använder inte många VST-pluggar, men tänker att processorn borde översätta hyffsat från Cubase etc etc.

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic