Okänd disk på 633GB som försvann efter omstart?

Permalänk
Medlem

Okänd disk på 633GB som försvann efter omstart?

Jag hade problem med min laptop då den fick BSOD och jag kom fram till att SSDn var kaputt. Så jag formaterade den i min stationära dator. Jag upptäckte dock att där fanns en okänd disk på 633GB och som tydligen inte var allokerad? Jag allokerade den på nytt och samtidigt formaterade den, men inget hände. Efter 15 minuter var den inte ens 1% gången. Så jag startade om datorn och den var borta, även från datorhanteringen.

Jag checkade så mina diskar är som de ska vara (så jag inte råkade formatera en av dem) men det är lugnt. Sen vet jag att ingen av mina diskar har 633GB kapacitet. Jag har en OCZ Trion 100 480GB, Samsung HDD på ca 933GB och Intel 530 OEM 240GB. Så vad var detta för okänd disk partition tro?

Kan tillägga att den låg i patition F, och jag har inte kopplat in något där så vitt jag vet. Ingen av mina diskar i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Jag hade problem med min laptop då den fick BSOD och jag kom fram till att SSDn var kaputt. Så jag formaterade den i min stationära dator. Jag upptäckte dock att där fanns en okänd disk på 633GB och som tydligen inte var allokerad? Jag allokerade den på nytt och samtidigt formaterade den, men inget hände. Efter 15 minuter var den inte ens 1% gången. Så jag startade om datorn och den var borta, även från datorhanteringen.

Jag checkade så mina diskar är som de ska vara (så jag inte råkade formatera en av dem) men det är lugnt. Sen vet jag att ingen av mina diskar har 633GB kapacitet. Jag har en OCZ Trion 100 480GB, Samsung HDD på ca 933GB och Intel 530 OEM 240GB. Så vad var detta för okänd disk partition tro?

Kan tillägga att den låg i patition F, och jag har inte kopplat in något där så vitt jag vet. Ingen av mina diskar i alla fall.

Starta diskpart som admin i CMD och kör:
list disk
eller
list volume

Dyker den upp här? Om disken fanns som oallokerat utrymme så kan det helt enkelt bero på att när du formaterat den i tidigare skede, så har du inte allokerat hela diskutrymmet. Varför, bra fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

Vad säger parted att det är för disk (storlek) och partitioner

En felskriven partitionstabell kan få windows att tro att det finns en disk/patition som inte finns i verkligheten eftersom den på ett doktrint sätt tror på vad partitionstabellen säger och inte hur verkligheten ser ut...

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara nått fysiskt fel på disken så att den matar in skräpdata och det kan vara anledningen till både kraschen och den mystiska partitionen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Starta diskpart som admin i CMD och kör:
list disk
eller
list volume

Dyker den upp här? Om disken fanns som oallokerat utrymme så kan det helt enkelt bero på att när du formaterat den i tidigare skede, så har du inte allokerat hela diskutrymmet. Varför, bra fråga.

Nope dyker inte upp där, såg bara disken den gången och aldrig mer. Väldigt skumt.

Tack för svaren, låter rimligt att det bara var Windows som spökar.