Permalänk
Medlem

hjälp med bios inställning.

Hej alla medlemmar.
har haft mitt asus p8p67 deluxe med i7 2600k o vengeange 1600 överklockat till 4,5.
grejen är den att den klockar upp sig automatiskt när man startar ett spel/prog.
så min fråga är, vilken inställning man gör så att den inte klockas upp/ner hela tiden.

trevlig sommar till alla.

Visa signatur

<unconssioussknowledge>

Permalänk
Medlem
Skrivet av BRÖROST:

Hej alla medlemmar.
har haft mitt asus p8p67 deluxe med i7 2600k o vengeange 1600 överklockat till 4,5.
grejen är den att den klockar upp sig automatiskt när man startar ett spel/prog.
så min fråga är, vilken inställning man gör så att den inte klockas upp/ner hela tiden.

trevlig sommar till alla.

Vissa moderkort har en inställning som heter "Cool & quiet", sänker cpu frekvensen när du inte gör något särskilt krävande och när du faktiskt startar ett program eller ett spel så höjer den frekvensen igen till standardvärden, allt detta för att den dels ska vara så "kall" som möjligt men även få fläktarna att snurra långsammare och därmed tystare. Kolla i din bios. Advanced>CPU Configuration>Cool and quiet Configuration.

Sen är det inte helt hundra att ditt moderkort har detta men värt att kolla, finns det så borde det stå "Enabled" bredvid där det står "Cool and quiet"

Permalänk
Medlem

Stäng av SpeedStep om du inte vill att cpu:n ska rampa ner klockfrekvensen när datorn är idle. Se till att Turbo för alla kärnor ligger på samma multiplier som den generella, eller stäng av turbo helt, så rampar den inte upp klockfrekvens vid hög belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BRÖROST:

Hej alla medlemmar.
har haft mitt asus p8p67 deluxe med i7 2600k o vengeange 1600 överklockat till 4,5.
grejen är den att den klockar upp sig automatiskt när man startar ett spel/prog.
så min fråga är, vilken inställning man gör så att den inte klockas upp/ner hela tiden.

trevlig sommar till alla.

Varför skulle man inte vilja att processorn t ex varvar ner i idle och kör igång ordentligt i load?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

cool & quiet är nog amds grej. men skall testa med speedstep av.
turbo mode är auto just nu.

Visa signatur

<unconssioussknowledge>