ASUS 1070 DUAL OC frågor *Lite bekymrad*

Permalänk
Medlem

ASUS 1070 DUAL OC frågor *Lite bekymrad*

Hejsan alla!

Min första post här på swec, och tyvärr blev det i denna formen.
Det är så att jag byggt ihop min dator, och tryckte på power för några dagar sedan. Allt frid och fröjd så långt. Installerad det som behövdes, och det är nu min oro kommer in.

När jag installerat drivrutinerna för grafikkortet och startar upp ett spel från Origin, så kraschar det. Varje gång. Jag kan titta på HD filmer via youtube och även i 4K och allt ser jättebra ut, men inga spel går att starta. Kollar drivrutinerna igen. DirectX12 står det.

Testar då att installera DirectX11. DÅ kan jag komma in och börja lira. Allt flyter på bra.
MEN! igår så frös/hängde sig bilden tillsammans med ett vitt, nästan lite dimmig look. Min temp har legat på 70-72 grader i load, och 40-44 i icke load.

Sen idag, går tempen upp till 54 grader i icke load, och stannar där. fläktarna går av och på hela tiden med jämna mellanrum. Jag blir såklart nojig, och laddar ner MSI afterburner. och ändrar fläktkurvan (För att få ner tempen). Nu ligger kortet på 36-40 grader i icke load, och 59-65 i load.

Så nu till mina funderingar:
1. Hur kan gradantalet öka med nästan 10 grader, och inte gå ner?
2. Bör jag vara orolig för att spelet hängde sig trots normala temps?
3. Är det okej att på längre sikt köra med afterburners fläktkurva?
4.Kan jag ha missat någonting?

Lite info om komponenterna:
ASUS SABERTOOTH Z170 S
Intel Core i7-6700K 4.0GHz
Crucial - Ballistix Sport LT 32 gb
Asus GeForce GTX 1070 8GB Dual OC
Corsair RMx 750W

sitter i ett Fractal Design - Define R5 vit/guld

Jag skulle bli hemskt glad om någon orkade läsa, och kanske kom med sina funderingar om saken.

Tack på förhand
Mvh

Permalänk
Medlem

Jadu

Skrivet av Dhack:

Hejsan alla!

Min första post här på swec, och tyvärr blev det i denna formen.
Det är så att jag byggt ihop min dator, och tryckte på power för några dagar sedan. Allt frid och fröjd så långt. Installerad det som behövdes, och det är nu min oro kommer in.

När jag installerat drivrutinerna för grafikkortet och startar upp ett spel från Origin, så kraschar det. Varje gång. Jag kan titta på HD filmer via youtube och även i 4K och allt ser jättebra ut, men inga spel går att starta. Kollar drivrutinerna igen. DirectX12 står det.

Testar då att installera DirectX11. DÅ kan jag komma in och börja lira. Allt flyter på bra.
MEN! igår så frös/hängde sig bilden tillsammans med ett vitt, nästan lite dimmig look. Min temp har legat på 70-72 grader i load, och 40-44 i icke load.

Sen idag, går tempen upp till 54 grader i icke load, och stannar där. fläktarna går av och på hela tiden med jämna mellanrum. Jag blir såklart nojig, och laddar ner MSI afterburner. och ändrar fläktkurvan (För att få ner tempen). Nu ligger kortet på 36-40 grader i icke load, och 59-65 i load.

Så nu till mina funderingar:
1. Hur kan gradantalet öka med nästan 10 grader, och inte gå ner?
2. Bör jag vara orolig för att spelet hängde sig trots normala temps?
3. Är det okej att på längre sikt köra med afterburners fläktkurva?
4.Kan jag ha missat någonting?

Lite info om komponenterna:
ASUS SABERTOOTH Z170 S
Intel Core i7-6700K 4.0GHz
Crucial - Ballistix Sport LT 32 gb
Asus GeForce GTX 1070 8GB Dual OC
Corsair RMx 750W

sitter i ett Fractal Design - Define R5 vit/guld

Jag skulle bli hemskt glad om någon orkade läsa, och kanske kom med sina funderingar om saken.

Tack på förhand
Mvh

Låter som mjukvaruproblem i mina öron, vad kör du för operativsystem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jioker: Windows 10 Home 64-bit

Permalänk
Medlem

Vart köpte du grafikkortet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Proshop

Jag har fläskat på ordentligt, och utsatt datorn för så mycket spelande och tunga program jag bara hunnit med, och den hänger med riktigt bra. Inga fler problem än så länge

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns någon ny bios till den på Asus hemsida för det var vissa strul med dom tidiga bioserna.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning