Ska köpa ny dator, en kompis har hjälpt mig lite som är rätt duktig på datorer, vad tycker ni?

Permalänk

Ska köpa ny dator, en kompis har hjälpt mig lite som är rätt duktig på datorer, vad tycker ni?

Här är datorn min polare sa va helgrym och absolut det han hade köpt för dom pengarna
Vad tycker ni?

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487188/

Permalänk
Medlem

@limpanofdoom:

Vad ska datorn användas till och vad har du för skärm?

X299 stödjer "quad channel" och han har valt endast 1 minne, minst "dual channel" alltså 2st ram stickor.
Ett budgetchassi känns fel till det bygget.
2st ESD-armband, räcker med ett.
Lågprofilskylare, ta en vanlig istället.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-ryd:

@limpanofdoom:

Vad ska datorn användas till och vad har du för skärm?

X299 stödjer "quad channel" och han har valt endast 1 minne, minst "dual channel" alltså 2st ram stickor.
Ett budgetchassi känns fel till det bygget.
2st ESD-armband, räcker med ett.
Lågprofilskylare, ta en vanlig istället.

Fast processorn han vald stödjer inte quad. Men det är fortfarande vettigt att köra Dual channel som du säger.
Jag tycker att om man ändå ska köra på den dyra plattformen kan man lika gärna lägga de 450kr extra och ta en 7800x istället. Då får du 2 extra kärnor fler PCIE lanes och möjlighet till quad channel minne. Nackdelen är att den är lite lägre klockad men det ska inte vara några problem att överklocka.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Den processorn har bara 4 kärning för 4000 kr
När du kan få en 8 kärnning för samma pris
AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Här är datorn min polare sa va helgrym och absolut det han hade köpt för dom pengarna
Vad tycker ni?

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487188/

Jämför priserna på prisjakt för grejerna, du kan spara lite

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av limpanofdoom:

Här är datorn min polare sa va helgrym och absolut det han hade köpt för dom pengarna
Vad tycker ni?

Mvh

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487188/

Mycket krut på MK+CPU och ett budgetchassi med lågbyggd kylare.
1x RAM.
ESD-matta och 2x ESD armband.

Byt kompis

Permalänk
Medlem

Vad ska du med tryckluft till om det är en ny dator?
Kan tycka det räcker med esd-armbandet nån matta behövs knappast om man vet vad man gör,
Väldig dyrt moderkort,
Ja datorn borde vara en av dom bättre som finns. Frågan är ju går det att få mer bang for the buck? Z270 MB & i7 7700K eller Ryzen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

tjena igen!

Absolut är det inte budget prylar han letat efter, men socket 2066 och nyare version på processor är väl
bättre i längden? om ni förstår hur jag tänker, men bomba gärna med förslag på datorer i 15000kr's klassen,
vill inte ha budget skit men behöver inte vara det absolut sjukaste som går att få tag på i alla kategorier, utan
en komplett dator som e grym för gaming rent generellt, och som man inte behöver fundera över nya delar efter
ett år..

O vad det gäller ESD grejerna så ingår det i prylarna, inget tillvalt

tusen tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Du kan lika gärna ta en 7700K, och därmed köra z270 i stället för x299. Den och 7740X presterar identiskt.
Intels poäng med att denna cpu existerar är att de tror folk kommer uppgradera cpu senare, men jag tror att om man lägger 4k på en cpu så lär en uppgradering till 10+core aldrig ske på samma plattform, utan man säljer helt enkelt burken för att byta plattform helt, så mao. om du inte kör 10core eller mer direkt så är det inte lönt att lägga de där extra stålarna på X299-plattformen.
Kör en 7700K eller en Ryzen - eller vänta in threadripper som troligtvis kommer ha betydligt bättre pris än intels värstingar för X299

Permalänk

hajhopp!

Nu har han slängt ihop en till med lite ändringar, samt mitt gamla chassi kan jag fortf. ha som e väldigt bra
så skippat det, kolla på detta om de ser bättre ut?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10487515/

återigen tusen tack

Permalänk

Kolla Delarna på prisjakt . Finns ex Gtx 1080 från palit för 4999kr just nu.
Moderkortet hittar du för 1290kr så finns mycket pengar att spara.
Gå för minst Samsung 850 evo 500gb om du inte har extra mekanisk hårddisk då kan en 250 gb Ssd räcka. Men 500gb för spel räcker ganska bra.

Permalänk
Medlem

@limpanofdoom:

Ryzen 1700 och GTX 1080ti
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402359&view=b
(Ingår en bra CPU-kylare)

i7-7700K och GTX 1080ti
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3402361&view=b

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk

@kebabhazzan:

Är detta ifrån en svensk tillverkare eller är det utlandet? kollade själv på prisjakt.se men hittar inget under 7456:-

igen, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Varför envisas man med s-ATA SSD när det finns dubbla m.2 platser på moderkortet? Med de förutsättningarna kör man rimligtvis på en PCI-E baserad SSD i M.2 platsen?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Varför envisas man med s-ATA SSD när det finns dubbla m.2 platser på moderkortet? Med de förutsättningarna kör man rimligtvis på en PCI-E baserad SSD i M.2 platsen?

Prisskillnad, men jag håller med, åtminstone OS borde ligga på en nvme m.2 på 250gb, sen kan man köra spel och annat på en sata ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Prisskillnad, men jag håller med, åtminstone OS borde ligga på en nvme m.2 på 250gb, sen kan man köra spel och annat på en sata ssd

Själv hade jag gjort tvärt om. OS laddar på ett par sekunder när du startar datorn, sen sker knappt någon disk-aktivitet utanför vid windows update. ( = SATA ssd)
I spel däremot laddas ju nya kartor, texturer och annat in så fort du startar spelet, ska byta bana eller joina en ny server. ( = nvme)

@limpanofdoom Lägg till en https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer... som speldisk. Jag tycker att den sista kundvagnen ser bra ut i övrigt.

Permalänk
Skrivet av limpanofdoom:

@kebabhazzan:

Är detta ifrån en svensk tillverkare eller är det utlandet? kollade själv på prisjakt.se men hittar inget under 7456:-

igen, tack för hjälpen

Gtx 1080 inte 1080 ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Själv hade jag gjort tvärt om. OS laddar på ett par sekunder när du startar datorn, sen sker knappt någon disk-aktivitet utanför vid windows update. ( = SATA ssd)
I spel däremot laddas ju nya kartor, texturer och annat in så fort du startar spelet, ska byta bana eller joina en ny server. ( = nvme)

Jag känner att du underskattar hur mycket som läses och skrivs till systemdisken. Med 2st m.2 PCI-e platser, hade jag helt klart satsat på en PM961 som system & speldisk, och längre fram kompletterat med en "billigare" disk med sämre livslängd (klarar lägre antal skrivningar) som renodlad speldisk. Speldisken skrivs det inte så mycket till, (i princip bara vid installation och uppdatering) så livslängden där kommer ätas upp av att disken flyttar befintliga data för att hålla liv i dem, medan systemdisken skrivs det till så fort man surfar, startar Spotify, osv. Nästan alla spel har sina tempfiler på C:, i en mapp under den unika användaren, lagras statistik, saves, osv.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag känner att du underskattar hur mycket som läses och skrivs till systemdisken. Med 2st m.2 PCI-e platser, hade jag helt klart satsat på en PM961 som system & speldisk, och längre fram kompletterat med en "billigare" disk med sämre livslängd (klarar lägre antal skrivningar) som renodlad speldisk. Speldisken skrivs det inte så mycket till, (i princip bara vid installation och uppdatering) så livslängden där kommer ätas upp av att disken flyttar befintliga data för att hålla liv i dem, medan systemdisken skrivs det till så fort man surfar, startar Spotify, osv. Nästan alla spel har sina tempfiler på C:, i en mapp under den unika användaren, lagras statistik, saves, osv.

Jag tror absolut att det läses mer från en speldisk än vad det skrivs till systemdisken.
Men vi borde ju mäta detta på något vis känner jag istället för att gissa

Inte superbra mätverktyg, men det ser ut som att en stund DM i CS:GO konsumerar mer IO än vad många fler timmars surfande gör.

Permalänk
Medlem

1. Du/han är medveten om värmeproblemen med Intels 7700k, framförallt om du ska överklocka? (såpass att jag nog föredrar 6700k före 7700k)
2. Är den processorkylaren det val du har?
3. Som ovan, gå på m2 nvme disk om möjligt, men framförallt 250GB räcker inte överdrivet länge med dagens spel, satsa på en 500GB föreslår jag.
4. Rm750x kostar 100:- mer, 100w mer, kommer vara tyst längre innan fläkt startar med

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tror absolut att det läses mer från en speldisk än vad det skrivs till systemdisken.

Fast nu är jag inte så säker på att det är relevant.
En "dålig" SSD via m.2 PCI-e interface ger fortfarande bra läshastigheter, så pass bra, att man sällan eller aldrig behöver vänta på disken, det "dåliga" med disken är hur många skrivcykler den tål, alltså, hur länge den överlever. Skriver du inte till disken i större utsträckning, blir den siffran irrelevant. Som speldisk, är alltså vilken disk som helst bra nog. Som systemdisk, där du behöver både skrivhastighet, och livslängd, eftersom du skriver till den hela tiden, behöver du en disk som är både snabb, OCH bra. Rekommendationen var alltså inte en skitdisk, gärna en mekanisk disk, begränsad av s-ATA interfacet, utan fortfarande en PCI-e SSD, men en billigare, som sekundär disk, på sikt.

Sen vet jag inte vad det är du vill visa med dina bilder. Med mindre än hälften så mycket CPU-tid har iexplorer skrivit mer än vad CSGO har läst. (sjätte instansen iexplorer vs csgo.) Jag antar att det inte var din poäng.

Skrivet av Bellerefon:

3. Som ovan, gå på m2 nvme disk om möjligt, men framförallt 250GB räcker inte överdrivet länge med dagens spel, satsa på en 500GB föreslår jag.

Jag hade satsat på en 250gB i dag, och en 250-500gB till om ett halvår-år när utrymmet behövs. Dels för att priserna har en chans att gå ned på äldre prylar i takt med att det släpps nytt, och dels för att man kan satsa på en betydligt billigare variant när man köper den större disken till spel, som jag skrivit tidigare, eftersom spel inte förbrukar lika mycket skrivcykler, och diskens livslängd därför inte påverkas negativt på samma sätt av att man har färre skrivcykler.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag hade satsat på en 250gB i dag, och en 250-500gB till om ett halvår-år när utrymmet behövs. Dels för att priserna har en chans att gå ned på äldre prylar i takt med att det släpps nytt, och dels för att man kan satsa på en betydligt billigare variant när man köper den större disken till spel, som jag skrivit tidigare, eftersom spel inte förbrukar lika mycket skrivcykler, och diskens livslängd därför inte påverkas negativt på samma sätt av att man har färre skrivcykler.

Mjo, visst är det så, och efter snabb genomtitt så hittade jag inte att TS skrivit vad han ska ha datorn till,
Men med två/tre större moderna spel är en 250GB disk mer eller mindre full dessvärre :/ (ihop med Windows. )

GearsofWar 104GB
GTA V 73GB
Doom 78GB
Wolfenstein OldBlood 34GB

Sålänge TS faktiskt vet om att utrymmet kan bli väldigt begränsat (eller räcka gott för t.ex CS och Dota), både vad gäller spel, och tyngre filmredigering så är det lugnt för mig
Det är ju en aspekt att SSD är förhållandevis svindyra med :/

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Själv hade jag gjort tvärt om. OS laddar på ett par sekunder när du startar datorn, sen sker knappt någon disk-aktivitet utanför vid windows update. ( = SATA ssd)
I spel däremot laddas ju nya kartor, texturer och annat in så fort du startar spelet, ska byta bana eller joina en ny server. ( = nvme)

@limpanofdoom Lägg till en https://www.inet.se/produkt/4300302/samsung-960-evo-500gb#mer... som speldisk. Jag tycker att den sista kundvagnen ser bra ut i övrigt.

Jo, men ett OS är så mycket mer än bara starta upp windows och sen stå still, du kör alla appar från samma disk, som i regel drar mer nytta av bättre 4k random-söktider än vad spelen gör som oftast buffrar så mycket de kan till vram inför varje ny map/bana. Klart den 3x snabbare sekventiella laddningen hade gynnat spel också, kanske köra dubbla nvme, en för OS och en för spel?