Permalänk
Medlem

Serious Sam VR

Fick tummen ur stöka undan så jag kunde testa lite med oculus touch. Jag blev kär i de äldre titlarna de var sannerligen gammeldags ren spelglädje men det nya Fusion det var som att gå tillbaks till stenåldern för VR. Du står på fläcken och ska mersa avtryckaren tills du får kramp skjutandes pappersvapen med noll känsla och det ska på något sätt va skoj. Nog den sämsta wave shootern av alla dåliga man lirat och detta är "specifikt utvecklat för VR". Fascinerande hur VR sjuka kan få spelutvecklare att tänka så fel.

De klassiska liren växer dock om än liret blir bra mycket bökigare när du verkligen måste få in kikarsiktet korrekt och man inte får hjälp med att få till hållningen för vapnen. Nu finns det ju säkert hjälpmedel som ger mer traditionellt sikte jag avaktivera allt som gick och det fungerar bara fint utan comfort mode eller något.

Det hade vart trevligt om de fixat lite nya roligare animationer. Nu är det förutom pappersvapnen du får med rörelsekontrollerna så är det också pappersfiender du avverkar. Skaver när allt annat blir så mycket 3D. Lite bittert då att de väljer att inte göra en rak uppföljare utan nerfa serien genom att konvertera till plattformsskjutare

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Min uppfattning är att dom går försiktigt fram vad gäller VR och provar sig fram genom att konvertera tidigare titlar, och därmed spara mycket pengar och tid. Det är väldigt mycket experimentella påhitt dom har för sig, varav vissa funkar bra och vissa mindre bra. En lekstuga för utvecklarna helt enkelt Bethesda gör ju i princip samma sak med FO4 och Doom. Det är ännu för tidigt att storsatsa på en ny titel för VR, då det är så många standarder kvar som måste sättas för att veta hur man ska gå till väga.

Jag har köpt alla Serious Sam VR också, men har bara provat Last Hope än så länge (inte via Fusion). Tyckte det funkade helt ok, och med Vive kunde man ju iaf röra sig inom sin playarea för att undvika att bli träffad osv. Så länge banorna är designade för wave-shooter så kan det vara riktigt kul. Det jag inte gillade däremot var hur det funkade med vapen-shoppen.

Ska väl prova de äldre titlarna med locomotion vid något tillfälle också. Det är så jag föredrar att lira mer traditionella shooters i VR, men det hamnar ju i en annan genre än ovanstående. Jag gillar båda, om det är bra gjort dvs. Huvudsaken är att jag slipper teleporterings-mekaniken

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Testa absolut de äldre liren. Där har de inte nerfat något bara lagt på rörelsekontrollerna. Du har fortfarande möjlighet till locomotion och fov krympning men testa även utan. Spelen är byggda för att man ska circle strafa och hålla sig undan fiender inte att man ska stå stilla och campa och snipa dem en efter en. Då blir man fort översprungen.

Man kan ju fråga sig varför wave shootarna inte fanns innan VR? Ljuspistolspelen slog ju aldrig stort direkt. Kanske för att spelglädjen inte finns där och det blir för enformigt? Nu så är det som de tror att det är vad alla vill ha?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x