Permalänk

Kylplatta till laptop

Har kollat en del i forumet men väljer att göra en egen tråd.

Sitter på en;
https://www.inet.se/produkt/1972579/lenovo-y50-70-i7-8gb-gtx-...
Kolla på bilderna så ni får en bild av vilken platta som hade varit bäst.

Problemet är att datorn blir väldigt varm när jag spelar. Har dock inte kollat temp eller dylikt med hjälp av speedfan. Men tänkte i vilket fall som helst införskaffa mig en kylplatta för att vara på den säkra sidan, då jag tycker att den känns för varm i helhet vid spelande.

Har siktat in mig på "Cooler Master Notepal XL" och "Trust GXT 278" i helhet. Men har läst både positiva och negativa grejer. Vill ni hjälpa mig slänga in en rekommendation? Alla förslag är välkomna. Vill helst hålla mig runt 300-400kr max men det är inget måste.

Värt att tillägga är att jag har brutit smalbenet på mitten. Så jag är sjukskriven och sitter i princip bara hemma nu. Detta resulterar i lååånga gaming sessions. Så datorn används konstant.

Permalänk
Medlem

@leemanftw: problemet är nog att den har för mycket dam isig+att den inte får in ut luft som den ska jag satte böcker under så min fick in mer luft men spel+bärbar gå igentiligen inte ihop. kan du öppna upp den och rengöra den så är det de bästa du kan göra

Permalänk
Skrivet av GzXboom:

@leemanftw: problemet är nog att den har för mycket dam isig+att den inte får in ut luft som den ska jag satte böcker under så min fick in mer luft men spel+bärbar gå igentiligen inte ihop. kan du öppna upp den och rengöra den så är det de bästa du kan göra

Har bara ägt laptopen i 6 månader så det är nog dags att rengöra ja, har beställt "canned air" som det kallas för att kunna göra detta. Men den ser inte direkt dammig ut. Lite dammstrån som viftade på undersidan vid utsuget, men det tog jag bort med lite papper.

Vill i vilket fall som helst fortfarande införskaffa en kylplatta. Några tips?

Permalänk

Det blev en Cooler Master U3 plus i slutändan. Lite dyrare men många som tydligen rekommenderat den.

Permalänk

Fick nu hem kylplattan samt tryckluft på burk. Tänkte börja med att rengöra laptopen men såg nu att det inte finns någon enkelt avtagbar lucka på undersidan. Ack... Jag måste då alltså skruva isär hela undersidan på 12 skruv? Kan man undvika att rengöra? Trodde det skulle finnas en lucka för fläktarna endast men detta vågar jag mig inte på i rädsla att skada någonting...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Du kan försöka att blåsa med luft genom ventilations öppningar. Det brukar räcka.

Dock bör du rengöra den först efter att du testat kylplattan så vi får reda på hur väl den fungerar

Permalänk

-

Permalänk
Inaktiv

@Bulktavic: Vad hände här, är du helt plötsligt på nytt konto? xd

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulktavic:

Blåser jag inte in dammet djupare in i datorn då? Men ah kanske inte behövs rengöras.

Kommer med uppdatering ikväll efter raidet om hur bra plattan funkar i helhet så fler folk kan få en inblick på ifall den är värd köpet!

Det brukar finnas intag och uttag så att det bör vara att du blåser ut dammet (kan vara bra att göra det ute eller med dammsugare igång vid ena hålet. Det är mest fint damm som fastnar på fläkten så den kommer åka ut (om det hunnit samlas så mycket under bara 6 månader).

Permalänk

Var inne på polarens stationära och skrev haha. My bad.

Men jävlar vilken skillnad det blev! Låg på ca 80-90 när jag raidade eller spelade i långa sessioner utan att låta datorn vila, nu ligger jag på max 60-70! Rekommenderar starkt Cooler master u3 plus

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Det brukar finnas intag och uttag så att det bör vara att du blåser ut dammet (kan vara bra att göra det ute eller med dammsugare igång vid ena hålet. Det är mest fint damm som fastnar på fläkten så den kommer åka ut (om det hunnit samlas så mycket under bara 6 månader).

Kolla på länken jag bifogade i inlägget. Den enda ventilationen sitter på undersidan. Går det att göra ändå? Det är rätt tajta springor i helhet. Om du kollar på bilden en gång till så är det ett cirkelformat ventilationsmönster vid sidan av springorna, med ännu tajtare fast cirkelformade mönster istället för springor på sig.

EDIT:
https://www.notebookcheck.net/Lenovo-Y50-70-GTX-960M-4K-Noteb...
På andra bilden ser man fler ventilationsutgångar. Ska man blåsa från undersidan eller in dom här? Är nybörjare gällande rengöring och vill inte göra det värre..

Permalänk
Inaktiv

https://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+Y50-70+Touch+Fan+Replacem...

Där har du hur man byter ut fläkten, samma kan du använda för att komma åt den om du vill rengöra jätte noggrant (behövs inte troligen) men du kan också se hur fläkten är orienterad och vart du ska blåsa (bäst är att blåsa i både intaget och uttaget för att rensa damm från båda sidor av fläktbladen). Intagen verkar vara mitten på ventilationshålen underifrån och utblåsen verkar vara centrerade på baksidan av datorn.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

https://www.ifixit.com/Guide/Lenovo+Y50-70+Touch+Fan+Replacem...

Där har du hur man byter ut fläkten, samma kan du använda för att komma åt den om du vill rengöra jätte noggrant (behövs inte troligen) men du kan också se hur fläkten är orienterad och vart du ska blåsa (bäst är att blåsa i både intaget och uttaget för att rensa damm från båda sidor av fläktbladen). Intagen verkar vara mitten på ventilationshålen underifrån och utblåsen verkar vara centrerade på baksidan av datorn.

Jag tror jag skippar det tillsvidare. Eller iaf tills jag får hjälp. Är skeptisk till att ta isär datorer eller ens röra vid delarna. Fått någon statisk-nojja haha. Men jag har en sista fråga dock; Hur märker man att man MÅSTE rengöra fläktarna? Är det bara ifall datorn blir överhettad och såna grejer eller? För då kör jag nog på det istället; avvakta tills man märker att någonting är "fel". Typ när tempraturen i datorn gradvis höjs.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leemanftw:

Jag tror jag skippar det tillsvidare. Eller iaf tills jag får hjälp. Är skeptisk till att ta isär datorer eller ens röra vid delarna. Fått någon statisk-nojja haha. Men jag har en sista fråga dock; Hur märker man att man MÅSTE rengöra fläktarna? Är det bara ifall datorn blir överhettad och såna grejer eller? För då kör jag nog på det istället; avvakta tills man märker att någonting är "fel". Typ när tempraturen i datorn gradvis höjs.

Du behöver inte plocka isär någonting. De instruktioner är bara till så att du ser hur fläktarna är orienterade så att du vet vart du ska blåsa med tryckluft. I princip när man tror att den är smutsig. Blås lite på rätt ställe, kommer det ut damm var det bra att rengöra om det inte gör det var det lite för tidigt.

Det går se på temp men då måste man faktiskt följa den eller logga vilket är drygt som attans.

Permalänk
Skrivet av anon127948:

Du behöver inte plocka isär någonting. De instruktioner är bara till så att du ser hur fläktarna är orienterade så att du vet vart du ska blåsa med tryckluft. I princip när man tror att den är smutsig. Blås lite på rätt ställe, kommer det ut damm var det bra att rengöra om det inte gör det var det lite för tidigt.

Det går se på temp men då måste man faktiskt följa den eller logga vilket är drygt som attans.

Verkar som det blir att blåsa rent dom ändå. Då tempen har stigit. Förstår däremot inte vart och hur man ska blåsa hur mycker jag än kollar på bilderna i länken du skickade. Är inte så hightech av mig direkt och vill inte göra någonting som skulle kunna skada fläktarna eller blåsa in dammet rakt in i datorn.
Lite vägledning? 😂

EDIT; Och sen gällande tryckluften på burk; Ska man köra in den där stickan som blåser ut luft mellan ingångarna mot fläkten? Eller ska man hålla den utanför?

Skickades från m.sweclockers.com