Permalänk
Medlem

Nas frågor

Hej, efter att frugans minneskort till telefonen krashat med ca 1000 bilder på, har jag nu fått i uppdrag att lösa en backup-server. Har kikat runt i djungeln av sådant. Det jag söker är en nas/server som säkerhetskopierar trådlöst från telefonen automatiskt när man tagit bilder/filmer. Har ni koll på någon smidig lagringsenhet?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@FlAxXx: synology har den funktioner du söker. Vi använder den själva. Såfort telen kopplad upp på hemma nätverket då backupar den bilderna från telen. Synology kallar appen för dsphoto. Den uppdaterar o backup endast nya bilder o videon varje gång.

Man kan öven styra backup med tex geofencing. Som tex om du ör på väg hem o vid ett viss ställe när du passerar så kör den backup frön telen. Då används telefonen uppkopplingsdata.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av OceanK:

@FlAxXx: synology har den funktioner du söker. Vi använder den själva. Såfort telen kopplad upp på hemma nätverket då backupar den bilderna från telen. Synology kallar appen för dsphoto. Den uppdaterar o backup endast nya bilder o videon varje gång.

Man kan öven styra backup med tex geofencing. Som tex om du ör på väg hem o vid ett viss ställe när du passerar så kör den backup frön telen. Då används telefonen uppkopplingsdata.

Hej och tack för svar! Det låter som det är det vi söker 😀 vilken modell använder ni?

Permalänk
Medlem

@FlAxXx: du kan i princip använda vilken prisklass som helst i synolog serien.

Eller om du gör som mig. Jag har en custom server med esxi och kör xpenology som en VM.

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlAxXx:

Hej, efter att frugans minneskort till telefonen krashat med ca 1000 bilder på, har jag nu fått i uppdrag att lösa en backup-server. Har kikat runt i djungeln av sådant. Det jag söker är en nas/server som säkerhetskopierar trådlöst från telefonen automatiskt när man tagit bilder/filmer. Har ni koll på någon smidig lagringsenhet?

Tack på förhand!

Vilken telefon var det?

På smattelefoner så går det ju göra att det synkas automatiskt mot molnet.

Logga in på den tjänst som din fru har och kolla om bilderna inte finns där.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vilken telefon var det?

På smattelefoner så går det ju göra att det synkas automatiskt mot molnet.

Logga in på den tjänst som din fru har och kolla om bilderna inte finns där.

Samsung. Hon har ett konto på dropbox, dock har lagringsutrymmet varit fullt där. Hon har inte uppmanats av det varit fullt, därför tänkte jag lösa hennes framtida problem 😂 har funderat på om man bara ska köpa en molntjänst, men jag vill gärna ha fysisk lagring.

Permalänk
Medlem

Google photos backar också automatiskt till molnet.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Kanske en Nextcloud box är något för dig? Nextcloud är en komplett Molnprogramvara, och boxen är en Raspberry pi + en USB HDD med deras programvara. Vill man kan man ladda ner programvaran och installera den på en egen PI man redan har. Kan du öppna portar i routern och följa två enklare guider kan då ladda upp telefonens bilder direkt oavsett var du är. Andra fina grejer är att den gör allt dropbox gör, så du kan fixa alla dokument på datorn i samma veva, samt dela filer/bilder med vem som helst via länkar du skickar via email. En synology lösning tror jag dock är mer "plug-and-play". Vet att målet med Boxen är att den skall vara helt automatisk med, men vissa saker måste man fortfarande göra själv (dvs köra script du kan hitta på deras hemsida, och fixa routern hemma)

Använder själv samma programvara fast på lite kraftigare hårdvara, den är amazing om du frågar mig

Permalänk
Medlem

kör på någon gammal dator med valfri linux dist och owncloud/nextcloud

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Foldersync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrAAp:

Google photos backar också automatiskt till molnet.

som @scraap säger så fungerar google photos. där har du oändligt med lagring gratis så länge man kör bilderna i standard kvalitet.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.