Pensionsplacering - Hur gör du?

Permalänk

Pensionsplacering - Hur gör du?

Det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten är för många inte något glädjebesked, framför allt inte för den som har 10-15 år kvar till pension. Men den allmänna pensionen är ju endast en del, många arbetstagare har en tjänstepension som är en del av pyramiden.

Personligen har jag inte gjort något aktivt val, varken i PPM, som är den del av den Allmänna pensionen du själv kan påverka. Den ligger i AP7 Såfa, soffliggarfonden, som med hänsyn till min ålder har allt placerat i aktiefonden. Upp 10 % i år. Inte heller min Tjänstepension har jag placerat eftersom jag vid 24 års ålder varken hade kunskap eller intresse för att aktivt sätta mig in i det.

Tjänstepensionen är Avtalspension SAF-LO som är placerad i en traditionell försäkring hos AMF med i dagsläget 9 % avkastning.

Jag har nu börjat att intressera mig för min privatekonomi genom att aktivt placera sparpengar i aktier på Avanza, men det bör rimligtvis även vara en fördel att aktivt se över sina Pensionsplaceringar. Även om jag inte har några visioner att som Björn i Göteborgs-Posten få ut mer i pension, om minst 40 år, än min framtida lön.

- Är du aktiv i placeringen av PPM och din tjänstepension? Hur aktiv är du och hur minskar du risken för att förlora allt?
- Har du något låst dedikerat privat pensionssparande?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Kör också AP7 Såfa och har allt placerat i aktiefonden då jag är 26 år gammal.
Tjänstepensionen har jag inte gjort något aktivt val över heller - flyttade över den till Nordea då jag fick ner räntan på mitt bolån på så vis. Har enbart fått tjänstepension från > 25 år så den var inte särskild stor. Därav kollade jag inte över hur pass bra Nordea stor sig jmf. med övriga. Behöver va mycket sämre för att jag inte skulle tjäna på rabatten.

I övrigt spar jag mellan 4-6500 kr/månad i diverse fonder på Avanza, ser detta som mitt pensionssparande. Har ny bil & bostad redan så vet inte vad jag skulle behöva en större summa pengar till. Skulle jag vilja ha en dyrare bostad kan jag sälja min bostad och lösa av iaf 400-500k till insatsen.

Annars spar jag mellan 2-7k som jag ska ha som buffert, ifall jag vill köpa något lite dyrare, eller t.ex en resa så man inte behöver plocka av "pensionssparandet".

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Har Såfa för allmäna pensionen då den går väldigt bra,

För tjhänstepensionen har jag de 50% man måste ha i traditionell försäkring i Alecta då de går bäst där.

För den delen man får flytta har jag valt Danica då de går bäst och har lägst avgifter. Har heller inte rört fonderna då Danske Invest Global Index som allt ligger i om man inte rör något går väldigt bra.

Jag har helt enkelt varit inne på collectum och sett efter vad som går bäst och valt det. Trodde det skulle vara svårt men det är ju väldigt enkelt så jag rekommenderar verkligen att man gör det

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Tjänstepensionssystemet är en jävla soppa och borde göras om så det blir lättare. Första steget är att försäkringarna ska stå på personen inte företaget.
Sen ska alla dessa ITP, SAF bort så man kan lägga allt i en pott. (För min del hade helt frittval eller att de sätts in på premiepensionen funkat fint).

Premiepension
AP7 Såfa

Tjänstepension
ITP1
Alecta
Alecta Optimal Pension (Är tvingad till 50% trad tyvärr)

SPP
SPP Aktief. Sverige 25%
SPP Aktiefond Global 50%
Öhman Småbolag 25%

SAF-LO
AMF
AMF Aktiefond Global 50%
AMF Aktiefond Småbolag 25%
AMF Aktiefond Sverige 25%

Friplan tjänstepension
Länsförsäkringar
LF Global Indexnära 50%
LF Småbolag Sverige 25%
LF Sverige Indexnära 25%

Privatpension
Har inget sparande just för pension, men de kommer ju gå till det förr eller senare. Men är kör jag med investmentbolag.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Arbetat på heltid sedan 2010 är 30 år. Enligt Min Pension är jag snart uppe i 1 miljon i pension. Har konstaterat två saker.
1. De pengar som sätts av utan att man direkt tänker på det kommer bli en stor summa i slutet.
2. Genom att aktivt förvalta ditt kapital så kan du få riktigt bra avkastning.

Ser över mitt val någon gång om året. Då jag bara är 30 år så kör jag på ganska hög risk. Efter ändringarna kring privat pensionssparande så slutade jag med det. Kommer kanske i framtiden, om ett par år se över möjligheter kring löneväxling för att få mer tjänstpension.

Idag månadssparar jag aktivt i ISK inom investmentbolag. Osäkert vad dessa pengar kommer att användas till kanske tidigare pension?

Inkomstpension (~50%)

Inkomstpension (~12%)
Länsförsäkringar Fastighetsfond, haft sedan 2014-02-11. 23 % snitt / år.

Tjänstepension
ITP 1 (~15%)
AMF Aktiefond Småbolag (7,5%)
AMF ITP 1 Ständig Trad, Traditionell försäkring (7,5%)

Tjänstepension
Arbetsgivarplan (~15%)
Delphi Nordic

Privatpension (~10%)
AMF Privat, Traditionell försäkring (9%)
Stoppade in 12 000 kr om året mellan 2010 till 2014 + 1 800 kr för 2015

VFF Pension, PLUSpension (1%)