Nybörjare på jakt efter kompakt systemkamera

Permalänk

Nybörjare på jakt efter kompakt systemkamera

Hej!

ska iväg på en längre resa där jag tänkt vilja dokumentera det mesta i både film och foto. Behöver alltså en liten kompakt kamera men har ingen aning om vad man ska leta efter! Kanske kan ni rent av rekommendera några modeller eller rådgiva mig lite. kraven är som sagt att den ska vara liten och kompakt då den kommer följa med mig genom min resa. Och självklart ska den ta både grymma foton och filmer!

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av DASANTOON:

Hej!

ska iväg på en längre resa där jag tänkt vilja dokumentera det mesta i både film och foto. Behöver alltså en liten c men har ingen aning om vad man ska leta efter! Kanske kan ni rent av rekommendera några modeller eller rådgiva mig lite. kraven är som sagt att den ska vara liten och kompakt då den kommer följa med mig genom min resa. Och självklart ska den ta både grymma foton och filmer!

Tack på förhand!

är du ute efter en kompakt systemkamera eller en kompakt kamera?
budget ? hur mycket är du villig att betala.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

@Grönahunden: Det är en kompakt systemkamera jag är på jakt efter och är villig att lägga max ca 4500kr!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DASANTOON:

kraven är som sagt att den ska vara liten och kompakt då den kommer följa med mig genom min resa. Och självklart ska den ta både grymma foton och filmer!

Tack på förhand!

Med den kravspecen kan du köpa vilken kamera som helst som lanserats de senaste två åren, resultatet kommer inte att begränsas av vilken kamera du väljer utan av dig själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Med en sådan budget så skulle jag lätt köra på en kvalitativ digital långzoomare istället, typ denna, finns bra som är billigare också. Tar väl lika bra bilder som en budgetsystemkamera med kitobjektiv ändå, du får dessutom en mycket extrem zoom som du kommer ha grymt roligt med på resan i ett mycket kompakt format, praktiskt är det också som b.la kikare. Filmar även i 1080p i 60fps vilket är bättre än många billigare systemkameror. Nu kanske du är ute efter just en systemkamera och det finns ju vissa nackdelar i jämförelse med en sådan, t.ex avsaknad av raw och utbytbara objektiv, fast raw är med tanke på filstorleken kanske inte formatet man vill fota i ändå när man är på utlandsresa och jag tvivlar på att du tänkte dra med massa objektiv ändå. Just a tip!

Permalänk
Inaktiv

Köp en begagnad Fujifilm X-E2 med ett XF 35/1.4

Permalänk
Medlem

@DASANTOON:
Hade utan tvekan valt en Olympus E-PL7 för de pengarna:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2783417

Har själv en Olympus OM-D E-M 10 Mk II som har exakt samma sensor, där prisskillnaden mest beror på fler fysiska reglage samt elektronisk sökare. Bildkvaliteten är däremot identisk mellan kamerorna.

Ofta är de elektroniska sökarna värdelösa i de lägre prisklasserna, där OLED-sökaren i just M10 Mk II fick mig att välja just den kameran. Var dock nära på att ge upp och skaffa E-PL7:an innan dess. Exempelvis har den äldre M10:an en lågupplöst sökare.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat! Det borde typ vara lag på att kameror måste köpas begagnat eftersom man får så mycket mer för sina pengar.

Eftersom du vill ha video också rekommenderar jag Sony A6000/A6300 med kitobjektiv.

Hade du bara varit ute efter bilder hade jag spanat efter en Fuji X-Pro 1 med 23/35mm om jag var du.

Permalänk
Medlem

Sony a6000 eller Fuji x-t10 hade jag försökt få tag i begagnat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator:[A6-6400K 4,2GHz] RADEON HD6870] [8GB 1600MHz]
Foto:[CANON 1DMK3S] [CANON 7D] [CANON 7D Magic lantern] [CANON 50/1,8STM] [CANON 10-18/3,5-5,6] [SIGMA 18-50/2,8-4,0] [SIGMA 150-600 SPORT]