Mini recension av i5-5675c & z97 itx.

Permalänk
Medlem

Mini recension av i5-5675c & z97 itx.

Efter att ha byggt ihop en liten shuttle med en Haswell pentium (g3258) till min mor, och blivit väldigt imponerad över vad en sff dator kan uträtta nuförtiden var det dags för mig att fixa en htpc.

Jag hade 2*4 gb ddr3 liggande vilka skulle passa perfekt. Dessutom fanns en ny 250 gb ssd att tillgå.

Till detta köpte jag följande:

Gigabyte z97n itx wifi från USA, 750kr
I5-5675c från Sverige, 1200kr

Resultatet är föga vackert och ser ut som följande:

Som ni ser var jag tvungen att låna Psu (500w evga) från ett gammalt atx chassi tills vidare. Jag måste därmed inhandla ett chassi och en psu alternativt en kombinaton, som följande:

Den har inbyggd 150w psu som ska vara riktigt tyst. Dessutom funderar jag på att köpa en kylare också t ex Noctua L9i, för att kunna överclocka ordentligt.

Utanför chassi och med en gammal stock kylare lyckas jag nå 4,2 ghz på 1.31v utan problem. Finns nog möjlighet att gå hela vägen till 4,4 men jag nöjer mig med 4,2 för att hålla nere värmen. Kom upp i 77c i Aida64 som mest.

Spel jag testat (med minnet på endast 1600mhz än så länge):

Dolphin benchmark: ca 6min 30s

Cs:go: 1080p. Low. 80-120fps in action. Oftast kring 100fps.

HoTs: 100-200fps. Kring 100 i extrema teamfights.

Säg till om ni vill att jag ska testa fler spel.

Nu till ett par frågor.

-Har någon erfarenhet av att överklocka iris pro 6200. Ska tydligen gå att skruva på både frekvensen av igpu:n och sdram. Har ni några tips? Undrar framförallt var jag hittar stock volten på gpu:n. Riktigt dåligt med info på nätet.

-Är uncore frekvensen på processorn viktig, kör 3,4 ghz idag utan att röra volten? Är standardvolten densamma som för cpu frekvensen?

-Någon som har ett hum om hur många grader extra jag får räkna med när bygget hamnat i en låda? Max 77c nu i Aida64 som sagt, prime95 71c. Och inwin choppin är helt öppen ovanför cpu:n. Skulle man kunna köra den här överclockad i en mer stängd låda?

-Någon som kan länka till en bra guide för överklockning av ddr3 minne. Tror mina är vengence low profile black 1600mhz om det säger er något. Har hört att ram hastighet är viktigt med igpu.

-Någon som har erfarenhet av Noctua L9i, att den är riktigt bra har jag förståt. Men är den lätt att skruva på. Krävs att man kommer åt baksidan av moderkortet för att sätta fast den?

Hur som helst är jag mycket imponerad av prestandan på igpu:n. Allt flyter på jättebra så länge man nöjer sig med 1080p low och inte måste ha 144hz. Alla typer av filmer ruller förstås på perfekt. I Windows 10 är datorn blixtsnabb och responsiv vilket man kan förvänta sig av en ganska modern 4 Core med en ssd. Den saknar dock stöd för hdmi 2 vilket många 4k entusiaster lär sakna.

TL:DR, Sjukt imponerad av 2 år gamla Iris pro 6200. Undra vad Amd:s ny apu:er kan erbjuda. När dom kommer blir man väl tvungen att bygga en ny htpc.

Edit: Minnena har vist gått i 1333MHz bara, hoppsan