Extern SSD för videoredigering?

Permalänk
Medlem

Extern SSD för videoredigering?

Jag sitter på en MSI GX660 laptop.
ATI Radeon HD5780/1GB DDR5
Ram: 8 gb
HDD: 500 GB 7200RPM
USB 3

Jag redigerar film i Premiere Pro och har märkt att 4K och slowmotion-material är tungt för datorn att hantera. Så jag undrar om jag skulle köpa en extern SSD att använda till videoredigering. Skulle det hjälpa något om jag lägger över alla videofiler på den externa SSD:n och länkar dem till Premiere Pro istället för att låta dem ligga på min interna HDD?

Permalänk
Medlem

Föreslår att du byter ut din befintliga HDD mot en SSD istället, förslagsvis en 500gb.
externa SSD går på USB, och med USB3 blir det verkligen ingen fart.

Id say, no... inte värt det. byt till en riktig intern ssd direkt, och kör din HDD som extern istället.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Så jag undrar om jag skulle köpa en extern SSD att använda till videoredigering. Skulle det hjälpa något om jag lägger över alla videofiler på den externa SSD:n och länkar dem till Premiere Pro istället för att låta dem ligga på min interna HDD?

Om det är möjligt hade jag nog hellre köpt en SSD och stoppat den internt...
Med andra ord, ersätt den befintliga disken med en SSD. Det kommer ge dig lite längre batteritid, och bättre prestanda överlag, plus att du slipper krångla med en extern disk. Nackdelen är att du blir av med lagringsutrymmet du har på den befintliga disken. Ett USB kabinett, och använd disken till förvaring av färdiga projekt?

Skrivet av Bellerefon:

externa SSD går på USB, och med USB3 blir det verkligen ingen fart.

Nja.. Det blir fortfarande snabbare än den interna disken, (USB3.0 har högre bandbredd än i princip alla mekaniska diskar. Jag skriver "i princip alla", men är rätt övertygad om att det egentligen är lika korrekt att skriva "alla"...) men optimalt vore som sagt att stoppa SSD'n internt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butto:

Skulle det hjälpa något om jag lägger över alla videofiler på den externa SSD:n och länkar dem till Premiere Pro istället för att låta dem ligga på min interna HDD?

Jag gissar på att det inte är din disk som är flaskhalsen utan att Premiere Pro kräver betydligt kraftigare CPU/GPU för att hantera 4k-video på ett vettigt sätt. Däremot fungerar det utmärkt att ha videofiler på extern SSD, min kommer lätt upp i 400MB/s och helt ok svarstider.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reflux:

Jag gissar på att det inte är din disk som är flaskhalsen utan att Premiere Pro kräver betydligt kraftigare CPU/GPU för att hantera 4k-video på ett vettigt sätt. Däremot fungerar det utmärkt att ha videofiler på extern SSD, min kommer lätt upp i 400MB/s och helt ok svarstider.

Kanske, After Effects fixar dock 4K typ lika bra som 1080p.

Permalänk
Medlem

Det finns s.k HDD-Caddies.

De får plats med en 2.5" SSD i facket för DVD-brännaren i bärbara datorer.
Det är smartare att koppla en DVD-brännare via USB än en HDD/SDD.

Troligen har TS en liten skruv under sin datorn ungefär så långt in som DVD-brännaren når, kanske täckt av en gummiskydd.
Skruvar man ut den enda skruven så kan hela DVD-brännaren dras ut.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@Kronvrak: Smart lösning. Min DVD-läsare är halvt paj tror jag så jag kan lika gärna göra något vettigt av den. Men vad är fördelen att koppla via DVD-läsaren?

Permalänk
Medlem

Intern s-ATA. Bättre bandbredd, samma som om du bytte systemdisken.
Om det är möjligt, och önskvärt hade jag fortfarande haft SSD'n som systemdisk, och stoppat din gamla 500 i caddyn.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv

Jag har mängder av usb 3 ansluta SSD och de är förvånansvärd snabba.
Föregångare till denna har jag.
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...
Skrivhastighet (max.) 450 MB/s
Läshastighet (max.) 450 MB/s
Den har dock en tendens att vilja saka vid belastning, så dessa är något jag starkt rekommenderar.
Man bör dock ha en bra disk i sin dator tidigare och detta mer är komplement. Och har man fler diskar så sprider man ut belastningen.

@Kronvrak: HDD-Caddies att det fanns generella visste jag inte. Nå nya bärbara idag har redan två platser m.2 och sata, så om jag köper en ny skulle jag dock behålla dvdn. (ja företags maskiner som kostar skjortan har ofta hdd istället för dvd)

Sist, videoredigering är tufft och ska man göra det seriöst så bör man öppna den stora plånboken och köpa en stationär dator. SSDn som jag länkade till 2300kr, visst de är bra. Men för det priset så kanske man förväntar sig mer.

Permalänk
Moderator

Filer kommer att laddas in snabbare och gå snabbare att komma åt dem med en SSD men tiden att rendrera en video kommer inte förändras mycket. Det bästa är att köpa en ny dator som har mer kraft om du har budget för det. Kolla om du kan uppgradera RAM, det kommer underlätta en del också men blir inte jätte stor skillnad det heller.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär