Ang Microsoft Edge

Permalänk
Medlem

Ang Microsoft Edge

Nån mer än jag som mer börjat använda edge mer och mer? Tycker den är ypperlig för tillfället, har använt Firefox till dags dato sedan typ 5 år sen eller nåt sånt. Men nu vet jag inte vad dom gjort, den känns seg som sirap i princip allt.

Datorn ser ni i sign, allt microlaggar typ, allt ifrån öppna flikar till en sån simpel sak som att högerklicka. Har rensat cookies, inställningar tillägg osv. Installerat om den och allt till höger och vänster, under tiden fungerar edge ypperligt.

Vad anser ni? Är den skräp likt gamla Explorer som hade sitt förtjänade rykte, men det känns som dom verkligen börjat om på en ny kula den här gången och är på rätt väg. Så... Skräp eller helt ok?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jo såg den, dock är det över 10 månader sedan sista inlägget. Hänt mycket sedan dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har använt den sen jag installerade win10 och har faktiskt efter den sista ominstallationen och SSD uppgradering inte brytt mig om att installera chrome igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Använt Edge sen det kom. Innan dess explorer. Microsoft är bäst

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna använda Edge men ser två stora nackdelar som gör att jag inte gör det.

  1. Min skärm är 27 tum vilket gör att jag alltid har webläsare centerard i mitten av skärmen. Jag använder dom aldrig i fullskärmsläge. Med Firefox är det inget problem därför att den "minns" det och när jag dagen efter öppnar upp Firefox så är den redan centrerad i mitten. Edge däremot minns det aldrig utan öppnar upp i fullskärm som jag sedan måste manuellt göra mindre och flytta till mitten och sedan ställa in bredden, varje gång, varje dag. Det går bort år 2017.

  2. Jag har många bokmärken och i Firefox trycker jag ner och släpper Alt-tangenten en gång och sedan ett tryck på B-tangenten följt av ett tryck på F-tangenten för att ta mig till Facebook. För bokmärken i Edge trycker jag Ctrl+I men kan inte använda bokstavstangenter för att snabbnavigera. Men det går bra att använda piltangenterna/Home/End/Page Up och Page down.

    Men, det stora problemet är att alla bokmärken i Edge ligger i "mappar" sorterade efter kategorier. Öppnar jag tex mappen Forum så förblir den öppen hela tiden för enkel navigering. Stänger jag Edge och öppnar igen måste jag manuellt öppna "mapparna" igen. Det vore bra om Edge mindes vilka man har öppnat, eller åtminstone ge användare ett alternativ i Settings där man kan välja hur man vill ha det. Och då man inte kan öppna "mapparna" med tangentbordet som man kan i Firefox, dvs med hjälp av att tex trycka på F-tangenten en gång för att öppna "mappen" Forum så går Edge bort för mig.

För övrigt tycker jag att Edge verkar lovande men håller mig kvar vid Firefox ett tag till pga det jag nämner ovan.

Permalänk
Medlem

Använder också Edge en del men saknar högerklick och sedan bakåt samt många tillägg. Annars är det en trevlig webläsare som tar alla hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Använder också Edge en del men saknar högerklick och sedan bakåt samt många tillägg. Annars är det en trevlig webläsare som tar alla hemsidor.

Vad menar du med saknar högerklick? Nu måste jag ha missat nåt...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Vad menar du med saknar högerklick? Nu måste jag ha missat nåt...

Du måste läsa hela meningen!

Så här ser det ut när man högerklickar i Chrome och med ett direkt vänsterklick så backar man således en sida utan att röra musen.

Och det, tillsammans med en adblocker av valfri sort jag saknar mest i Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Du måste läsa hela meningen!

Så här ser det ut när man högerklickar i Chrome och med ett direkt vänsterklick så backar man således en sida utan att röra musen.

http://i.imgur.com/fp0SS8i.png

Och det, tillsammans med en adblocker av valfri sort jag saknar mest i Edge

Take it easy. Jag missuppfattade helt och hållet, men nu vet jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Även om Chrome fortfarande är min go-to så har jag börjat använda Edge mer och mer. Tycker den känns mer smooth i scrollningen och är ofta snabbare är Chrome enligt mitt tycke. Stannar mest kvar i Chrome av gammal vana, dessutom så är plugins till Chrome mycket bättre än i Edge.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men det viktigaste tillägget, dvs ublock-orgin finns till edge

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Jag skulle gärna använda Edge men ser två stora nackdelar som gör att jag inte gör det.
....Men, det stora problemet är att alla bokmärken i Edge ligger i "mappar" sorterade efter kategorier. Öppnar jag tex mappen Forum så förblir den öppen hela tiden för enkel navigering. Stänger jag Edge och öppnar igen måste jag manuellt öppna "mapparna" igen. Det vore bra om Edge mindes vilka man har öppnat, eller åtminstone ge användare ett alternativ i Settings där man kan välja hur man vill ha det. Och då man inte kan öppna "mapparna" med tangentbordet som man kan i Firefox, dvs med hjälp av att tex trycka på F-tangenten en gång för att öppna "mappen" Forum så går Edge bort för mig.[/li]
[/ol]

....

Precis som du skriver är anledningen till att jag inte använder Edge är bokmärken. Som gammal Firefox användare använder jag dock numera Chrome/Chromium.

Tänk om man med hjälp av tex Xmark kunde synka bokmärkena mellan webbläsarna vid behov. Men nej, det går inte med Edge. Går att pilla i systemet men plats för bokmärkeshantering ändra Microsoft för varje update och deras synk ställer också till det.

Annars tycker jag nog Edge är den bästa Webbläsaren just nu. Men använder den sälla pga bokmärkeshanteringen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Inaktiv

Ogillar att man inte kan göra mappar i mappar med länkar och ha högst upp i Edge. På sin höjd går det att göra en mapp och ha länkar däri. Jag vill kunna ha flera nivåer på mapparna för sortering.

Permalänk
Medlem

Jag kör Edge. Den flyter på skitbra.

Permalänk
Avstängd

Använder Edge för videouppspelning (youtube) på laptopen. Inte till något annat dock

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Jag har helt gått över till Edge, tycker det funkar skitbra. Började använda Edge när jag köpte en Surface Pro 4 förra året och nu har jag skrotat Chrome även på min stationära dator.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO