Skärmen slocknade och nu får jag ingen bildsignal.

Permalänk
Medlem

Skärmen slocknade och nu får jag ingen bildsignal.

Efter några rundor Quake Champions så tabbade jag ur spelet som jag brukar för att skriva lite på facebook. Helt plöstligt blev skärmen svart. Datorn fortsatte däremot att gå. Dvs den dog inte. Får ingen bildsignal när jag startar om datorn nu. Alla fläktar snurrar och dioder på moderkort och grafikkort lyser. Har en i7 2600K @ 4.8ghz på typ 1.37v. 2x4GB 1600mhz ddr3 cl11. Detta på ett p67 B3 moderkort från MSI och ett asus strix GTX 970 utan någon spänningshöjning. Kan tillägga att jag mellan varven fått små artefakter men det har varit extremt sällan och kortet har aldrig gått över typ 60c.

Så... min gissning är att något gått sönder. Vad tror ni? Vilken del är trasig med störst sannolikhet? Ska börja felsöka, men tänkte att ni kan få gissa, så börjar jag felsöka det flest gissat på.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Entusiast

Jag gissar på grafikkortet, de kan dö utan någon bra anledning. Om det är det och du har kvittot kvar samt att du köpte det från en återförsäljare med 3 års garanti så får jag väl typ säga "grattis" då det innebär ett GTX 1060 eller bättre tillbaka från din återförsäljare

Men det återstår att se om så är fallet så det första steget jag skulle ta är väl att koppla in skärmen till Intel HD Graphics.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

@Uzanar: Det var precis vad jag också trodde. Har ingen utgång på moderkortet för bild, men hittade ett gammalt HD4850 som låg här å skräpade, och mycket riktigt så fungerar datorn som vanligt med det kortet i. Jag vet inte om Asus Strix GTX 970 har 3 års garanti? Har bara använt kortet i mindre än ett halvår. Däremot köpte jag det förrförra black friday, så om det är 3 års garanti så borde den fortfarande gälla
Bara jag får ett GTX 1060 med 6GB vram om jag nu får det utbytt. Spelen jag kör utnyttjar mer än 3GB.

Oh... kollade och enligt prisjakt är det 3 års garanti
Är det bäst att gå via återförsäljaren? Köpte kortet på CDON.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Men det återstår att se om så är fallet så det första steget jag skulle ta är väl att koppla in skärmen till Intel HD Graphics.

Det kan bli svårt eftersom P67 inte har stöd för integrerad grafik. Men jag skulle också gissa på grafikkortet i första hand, särskilt om det tidigare uppvisat artefakter. Det tyder ju på att det legat nära gränsen tidigare.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Är det bäst att gå via återförsäljaren? Köpte kortet på CDON.

Ja, det brukar vara bäst att höra med återförsäljaren först.

Permalänk

Testa först att återställa datorn till default.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem

@rockabilly65: Fast burken funkar ju med HD4850 i?! Ska testa att slänga in GTX 970 i burken igen, men om den inte funkar så åker det tillbaka till CDON. Har däremot dålig erfarenhet av deras kundservice >,<
Hoppas att det inte tar allt för lång tid heller. Har ev. några turneringar på g som jag inte vill missa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

bara för skojs skull testa att dra ut och sätt i bildskärmen på både gpu och skärm.testa även en annan pci.
felsökte en dator som en dåre en dag och det visade sig var sladden i skärmen som behövdes dras ur och sätta i igen. det var en displayport med låsning ändå detta fel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

@aragon: Skumt!
Men jag har som sagt testat med DVI också vilket inte hjälpte. Däremot funkade det med mitt gamla HD 4850. Tyvärr har jag bara en pci-e plats för grafikkort i den här burken. Har ingen annan komplett dator att testa kortet i just nu tyvärr.

Skrev till CDON nu. Skrev att jag behövde ett kort med minst 4GB vram och som är semi-passivt kylt precis som mitt kort är. Bad dom skicka ut ett sånt här istället: http://cdon.se/hemelektronik/asus-geforce-gtx-1060-strix-gami...

Tror ni det är möjligt? Det ger ju ingen brutal prestandaboost direkt, men lite mer vram för framtiden är ju aldrig fel.

Hoppas bara på att det inte tar så lång tid. >,<

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...