Permalänk
Medlem

Budget dator för wow/swtor

Hej Alla,
Hade en vision om att köpa en bättre dator för ett halvår sen för 15-20k men inser att det inte är möjligt längre
och har då valt att lägga ribban lite lägre.

Jag vill kunna spela WOW och/eller SWTOR på hyfsat bra inställningar.
Det behöver inte vara superbudget men gärna något under 10K.

Någon som kan hjälpa mig med detta?

Tack

Permalänk
Medlem

Kolla tråden "Förslag till spel dator" du kan få en rätt hyfsad speldator för din budget..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Slänger ihop en lista åt dig medan matchen laddar Återkommer

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10491036/

Nu la jag ner en stor del av budgeten på lagring, du nämnde aldrig om du redan har dessa delar. Om du har det kommer du billigt undan

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10491045/

Permalänk
Medlem

Vad ska ingå för 10k?
Har du skärm / kringutrustning / windows?
Kan du bygga själv?

Permalänk
Medlem

@Jaevel:

Nej jag fixar skärm och det andra separat tänkte jag, endast datorn jag är ute efter

Har redan fractal design mini C hemma ska tilläggas.

har aldrig byggt själv men tänkte det kan väl inte vara så svårt

Permalänk
Medlem

@Cudage:

tack så mycket för builden, ryzen 1500X är den öveklockningsbara va?

Tänkte lite på ryzen 7 1700, eller blir det overkill, dålig mix med övriga komponenter?

Thanks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bucobuco:

@Cudage:

tack så mycket för builden, ryzen 1500X är den öveklockningsbara va?

Tänkte lite på ryzen 7 1700, eller blir det overkill, dålig mix med övriga komponenter?

Thanks

Alla Ryzen är upplåsta, X betyder bara att den överklockar lite mer på egen hand. 1700 är nog lite väl häftigt för att bara sitta hemma och spela. Jag kör SWTOR på en 1700 och 3/4 av processorn ligger och sover under tiden ;). Dock skulle den fungerat perfekt ihop med resten av delarna så av den anledningen behöver du inte backa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@Aldric T:

Ok tack för det

Har ju lite tankar om att datorn ska kunna fungera för någon form av editing i framtiden,
blir den builden för kass för det eller vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bucobuco:

@Jaevel:

Nej jag fixar skärm och det andra separat tänkte jag, endast datorn jag är ute efter

Har redan fractal design mini C hemma ska tilläggas.

har aldrig byggt själv men tänkte det kan väl inte vara så svårt

Då skall du inte gå efter några inet-länkar. Kolla alltid prisjakt istället, oftast billigare, ibland mycket billigare.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bucobuco:

@Aldric T:

Ok tack för det

Har ju lite tankar om att datorn ska kunna fungera för någon form av editing i framtiden,
blir den builden för kass för det eller vad tycker du?

Jag videoediterar ytterst lite så har inte mycket till input där, men man ju iallafall säga att om du lägger på 2-300:- får du 4 trådar till (Ryzen 5 1600).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Tänk på att det verkar vara mATX eller Mini-ITX som gäller med ett fractal design mini c.

Visa signatur

Ryzen 1600 @ 3,8 Ghz | MSI GTX 980Ti Gaming | DDR4 16Gb 3200Ghz |
EVGA 750w G3 | Fractal Define R2 | SSD 500 Gb Samsung 850 | SSD 120 Gb Corsair Force GT | HDD 3 TB Toshiba | HDD 1 TB Seagate Barracuda |

Permalänk
Medlem

@LekandeSanden:

my bad det är den vanliga

Fractal Design Define C Fönster Svart

Permalänk
Medlem

Sista check innan köp idag! Invändningar?

Hej Alla,

Tänkte be er kolla igenom vad jag har plockat ihop och antingen ge tummen upp eller andra tips

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10511032/

Har lagring,mus,tangentbord etc.

Datorn ska användas till WOW+SWTOR främst, plus även lite framtida planer på streaming osv.

Tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem

Om du kan och överklocka är ett alternativ för dig så är 1600 en besparing för dig istället för en 1600X. Med 1600 får du också en CPU-fläkt, det får du inte med 1600X.

PSUn är kanske onödigt kraftig i detta fallet men det är bra att för framtiden.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Ingen CPU-kylare. Skulle dock lägga mina pengar på 1600 för att få med en helt duglig kylare på köpet för en mindre peng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmpRC:

Om du kan och överklocka är ett alternativ för dig så är 1600 en besparing för dig istället för en 1600X. Med 1600 får du också en CPU-fläkt, det får du inte med 1600X.

PSUn är kanske onödigt kraftig i detta fallet men det är bra att för framtiden.

Skrivet av Njewken:

Ingen CPU-kylare. Skulle dock lägga mina pengar på 1600 för att få med en helt duglig kylare på köpet för en mindre peng.

Har be quiet pure rock hemma glömde jag nämna

Permalänk
Medlem

@Bucobuco: Då behöver du ett monteringskit skulle jag tro. Kostar runt 50kr.

Permalänk
Medlem

@Njewken: Läste på bequiets hemsida att man inte behöver det för purerock och am4

Permalänk
Medlem

Du kommer nog dessutom behöva vänta på ditt gfx väldigt länge skulle jag tippa, då hela marknaden blivit dammsugen för miningpurposes...

Visa signatur

Intel Core i9 10850K @ 5Ghz.
64GB DDR4 3200Mhz.
1TB NVMe M2, 1TB SSD.
Lian Li PC-O11 Dynamic PCMR Limited Edition.
ASUS 3080 Strix OC

Permalänk
Medlem

@Stacks:
borde jag köra på gtx1060 istället kanske?

Tänkte att det är lite lamt då skärmen har freesync?... :/

Permalänk
Medlem

Hade inte Ryzen problem med 3000Mhz minnen?

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem
Skrivet av AjNoX:

Hade inte Ryzen problem med 3000Mhz minnen?

Det där är nog inte helt klargjort än, det är fortfarande rätt slumpmässigt vad som går bra och inte. Iofs verkar något fler klara sig iaf bättre med 3200 Mhz än just 3000 Mhz, men det finns ingen garanti för det ena eller andra.

Allt över 2133 är överklockning och folk verkar tro att de garanterat kan få en viss hastighet, så är tyvärr inte fallet alltid.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

@Bucobuco: Vad bra! Isåfall är det bara att köra på skulle jag säga.

Permalänk
Hedersmedlem

Trådar sammanfogade

/Moderator

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."