Uppgraderingstips, upp till 4k

Permalänk

Uppgraderingstips, upp till 4k

Hej!

Känner att min dator börjar bli lite slö när det gäller nyare spel och skulle därför vilja få lite tips på kostnadseffektiva uppgraderingar, vad som är flaskhals etc. Spel som exempelvis Arma 3, PUBG och liknande är det jag tänkt spela. Tar gärna emot tips på klockning/kylning som i sin tur kan bli en billig boost. Låt säga att jag har ca 4000kr att röra mig med (gör hellre av med mindre givetvis).

Sitter idag oklockat med Win 8.1 Pro.

Antec GX500
MSI Z97 PC Mate
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
be quiet! Pure Rock
Crucial 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport
FSP Hyper 600W
Sapphire Radeon R9 380 Nitro 4GB
SSD 240GB OCZ Arc 100

Stort tack på förhand!

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Den svagaste länken för dig är helt klart grafikkortet. Köp ett RX580 eller gtx 1060 (beroende på vilket som du får till bäst pris) och du är igång

Förslagsvis ett kort med MSIs gaming kylare eller Asus Strix variant för att få ett tyst kort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Just PUBG är väldigt RAM-hungrigt (Läcker också minne). Läste detta på reddit:
"You might want to test "-lowmemory" if you got 8gb or less ram (for now, game has memory leak, restart the game after every match)"
I övrigt är grafikkortet din flaskhals. Din CPU kan även överklockas ganska mycket utan större insats, vilket kanske kan ge en liten boost i CPU-tunga spel.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Härligt, tack för svar, då ska jag se till att byta grafikkort, eventuellt kasta in lite mer RAM och kika på klockning av processorn.

Permalänk
Medlem

Om du väljer att gå AMD köp ej Gigabyte grafikkort, alla AMD kort med Gigabyte kylare är usla.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur pass mycket det gör i just PUBG men många spel mår bättre i Windows10. Sen mår ju även själen lite bättre av att titta i Windows 10 jämfört med 8:an

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Skrivet av SunQ:

Nu vet jag inte hur pass mycket det gör i just PUBG men många spel mår bättre i Windows10. Sen mår ju även själen lite bättre av att titta i Windows 10 jämfört med 8:an

Bra tips, det ska jag ordna! Tack!

Någon som har info om något bra tillvägagångssätt för klockning av processorn? Har aldrig gjort något liknande själv tidigare, tänkte om ni har länk till någon nybörjarvänlig guide här på SC eller något sånt.